«رقیه یادگاری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی افراد انتقاداتی نسبت به سهم بودجه این استان داشتهاند ولی گویا آنان خیلی با قوانین بودجه آشنایی ندارند، در حالی که لازم است کسانی در این خصوص اظهار نظر کنند که به طور کامل با روند بودجه آشنایی داشته باشند.
وی بیان کرد: یکی از سیاستهای دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، افزایش سهم بودجه تملک دارایی استانها است که این مهم از ۳۳ درصد در سال جاری به ۴۴ درصد در سال آتی افزایش یافته است که این تمرکز زدایی به نفع استانها است.
وی ادامه داد: در خصوص بودجه ملی عمرانی نیز بیشتر، وزارتخانهها تصمیمگیر هستند و این بخش برای طرح های بزرگ مقیاس لحاظ می شود، البته گاهی طرح های کوچک هم شامل میشود اما برای بودجه استانی در شورای برنامهریزی هر استان تصمیمگیری میشود.
یادگاری اظهار داشت: ۴۵۶ میلیارد تومان در قانون سال ۹۹ در بودجه عمرانی استان مرکزی دیده شده که این رقم در سال آتی به مبلغ ۷۲۵ میلیارد تومان رسیده است که با افزایش ۵۸ درصدی همراه است.
وی عنوان کرد: این بخش از اعتبارات با رشد مناسبی همراه است و سهم استان مرکزی از این بخش ۱.۶ دهم درصد از بودجه عمرانی استان های کشور است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مرکزی اضافه کرد: بودجه استانی شاملقسمتهای استانی، سه درصد نفت و گاز و مناطق کمتر توسعه یافته و قانون متوازن است که هر کدام بر اساس ارزیابی و مدلهای خاص صورت میگیرد.
یادگاری گفت: سه درصد نفت و گاز بخش دیگری از اعتبارات بودجه است که یک سوم آن به استانهای نفتی و دو سوم آن به استانهای کمتر برخوردار پرداخت میشود که در این راستا استانهای نفت خیز و کم برخوردار بیشترین سهم را دارند و استانی مانند مرکزی که نفت خیز نیست و جزو استانهای برخوردار نیز محسوب میشود، سهم کمتری دارد.
وی افزود: این استان از بخش بودجه سه درصد نفت و گاز در سال آتی ۸۰ میلیارد تومان دارد که ۹۶ صدم درصد بودجه کل کشور در این بخش است.
وی بیان کرد: برخی استانها مانند لرستان، سیستان و بلوچستان، ایلام و چهار محال بختیاری جزو کمتر برخوردار هستند و بودجه این بخش به آنها اختصاص مییابد اما در استان مرکزی تنها خمین، خنداب و کمیجان و بخش زالیان، سربند، نوبران و علیشار و دهستان خنجین جزو مناطق کمتر برخوردار محسوب میشوند و همین امر باعث شده تا سهم اعتبارات این استان از این بخش نیز پایین آید و هیچ کاری نیز نمی توان انجام داد زیرا قانون است.
وی گفت: بودجه قانون متوازن ۴۵۷ میلیارد تومان است و این بخش از اعتبار نیز بر اساس متنی که در قانون آمده به استانهایی داده میشود که شاخصهای برخورداری آنها نظیر تراکم دانشآموز در کلاس، سرانه فضای ورزشی، جمعیت تحت پوشش آب و راه روستایی، جمعیت تحت پوشش خانههای بهداشت از متوسط کشور پایینتر باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مرکزی ادامه داد: این استان در بیشتر شاخصها از متوسط کشور بالاتر است و در این بودجه نیز یک و ۶ دهم درصد از سهم استانهای کشور را دارد اما نسبت به مناطق کم برخوردار سهم کمتری دارد.
یادگاری با بیان اینکه برخی موارد بودجه هیچ ارتباطی با چانهزنی از سوی استان ندارد، تاکید کرد: اعتبارات سه درصد نفت و گاز و مناطق کمتر برخوردار و قانون متوازن در دست استانها نیست و همین امر باعث شده سهم استان مرکزی از بودجه تملک پایین آید و رتبه استان به جایگاه ۲۳ و ۲۴ اعتبارات بودجه برسد، هرچند به لحاظ جمعیتی در رتبه ۱۸ و ۱۹ قرار دارد.
وی اظهار داشت: بودجه عمرانی هم شامل استانی و ملی است که برخی از ملیها مختص استان مرکزی است و در قانون به نام است مانند بیمارستان ولیعصر (عج)، اما برخی بودجههای ملی به صورت مشارکت با سایر استانها، مانند ایجاد راه ازنا – شازند است که سهم استانها هم اکنون مشخص نیست و در طول سال، دستگاههای اجرایی باید با وزارتخانههای مربوطه رایزنی کنند و سهم جذب کنند.
وی اضافه کرد: حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دستگاه اجرایی در این استان وجود دارد اما بودجه هزینهای این استان مشمول ۲۳ دستگاه اجرایی است.
یادگاری عنوان کرد: بودجه هزینهای امسال استان مرکزی ۲۸۹میلیارد تومان است که این بخش برای سال آتی به ۴۶۶ میلیارد تومان رسیده و با رشد ۶۱ درصدی همراه است که افزایش اعتبارات هزینهای به منزله امکان پرداخت اضافهکار و سایر به کارمندان نیست بلکه به دلیل جبران اعتبار بحث افزایش حقوق ۵۰ درصدی کارمندان در سال ۹۸ و افزایش حقوق ۲۵ درصدی سال آتی است.
وی گفت: خیلی افراد بودجه عمرانی و جاری را با هم جمع میکنند و اعلام می شود که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار استان مرکزی است و درآمدهای آن چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که این افرادی که این مباحث را مطرح میکنند به بودجه آشنایی ندارند و تنها بخشی از آن را می بینند و به کلیت آن توجهی ندارند ...
وی تصریح کرد: بخشی از بودجه استان مرکزی از جمله کمکهایی که به آبرسانی روستاها، بهسازی روستایی و راه در طول سال میشود، ملی است اما هزینه آن در استان انجام میشود و در تملک دارایی استان نمیگنجد.
وی ادامه داد: در بخش هزینهای نیز دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش با حقوق سالانه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، دانشگاه علوم پزشکی با حقوق سالانه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، صندوق بازنشستگی با حقوق یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، بنیاد شهید با حقوق ۶۰۰ میلیارد تومان و دانشگاه ها با حقوق ۲۲۰ میلیارد تومان و یا حقوق دستگاههای انتظامی، امنیتی و قضایی سهمی از بودجه استانی ندارند و سهم آنها از دستگاههای ملی است، اما حقوق آنها در استان مرکزی هزینه میشود.
یادگاری اظهار داشت: منبع اعتبارات پنج نمونه ذکر شده در بالا، از درآمد استان مرکزی بیشتر است، و این دلایل پاسخی روشن برای افرادی است که شور به راه انداخته و اظهار میکنند که درآمد استان به ملی داده میشود و به استان بازگشتی ندارد، زیرا این مباحث اشتباه است و در استان مرکزی بیشتر از درآمد هزینه میشود.
وی گفت: برخی معتقدندکه این بودجه اعتبار است و تمام آن تخصیص داده نمی شود که این نیز اشتباه است، زیرا تمام بودجه هزینهای تخصیص داده میشود، مگر می شود حقوقها داده نشود؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مرکزی اضافه کرد: بودجه سال آتی این استان منطقی است و بیش از آن نمیتوان کاری انجام داد زیرا سهم عمده ای از آن بر اساس قانون است که اگر بخواهد تغییر کند باید قانون تغییر کند و جای انصاف نیست که بر سر مدیران استان مرکزی بزنند که نمیتوانند اعتبار بگیرند زیرا بحث چانه زنی نیست بلکه قانون است.
استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.
نظر شما