۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84170136
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انصارالله یمن: آزادی دو خلبان سعودی مشروط به آزادی اسرای فلسطینی است

تهران - ایرنا - «جنبش انصارالله» یمن اعلام کرد که تنها در صورتی دو خلبان سعودی به اسارت گرفته شده توسط نیروهای یمنی را آزاد خواهد کرد که مقامات ریاض نیز اسرای فلسطینی بازداشت شده در عربستان را آزاد کنند.

«عبدالقادر المرتضی» رئیس «کمیته امور اسراء در جنبش انصارالله» امروز (شنبه) در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «المسیره» ضمن اعلام این مطلب افزود: ما به طرف سعودی تاکید کردیم که دو خلبان عربستانی تنها در صورتی آزاد خواهند شد که اسرای فلسطینی در بند در عربستان نیز رها شوند.

عبدالقادر از عملکرد سازمان ملل در خصوص زندانیان فلسطینی در عربستان انتقاد کرد و گفت: سازمان ملل برای متقاعد کردن سعودیها جهت حضور بر سر میز مذاکرات در خصوص آزادی اسراء هیچ فشاری علیه ریاض اعمال نمی کند، در حالی که نماینده طرف سعودی و نماینده جبهه جنوبی در یمن با شرکت در این مذاکرات اعلام موافقت کرده اند.

وی اضافه کرد: پرونده اسرای یمنی در سال گذشته میلادی شاهد تحولات بسیاری بود، از جمله اینکه برای اولین بار پس از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ به یمن، عملیات مبادله اسرا در سال ۲۰۲۰ میان دو طرف توسط سازمان ملل صورت گرفت.

در همین راستا عبدالقادر یادآور شد: ویژگی خاص مذاکرات در خصوص پرونده اسرا در سال ۲۰۲۰ عبارت بود، از اینکه برعکس دوره های قبلی مذاکرات شکل عملی به خود گرفت.

عبدالقادر توضیح داد: در طی سال گذشته میلادی یک هزار و ۸۷ اسیر آزاد شدند که ۶۷۰ تن از آنان توسط سازمان ملل و ۴۱۷ تن دیگر بر اساس توافق های داخلی انجام شد.

وی افزود: ما ۱۵۰ اسیر را در سال ۲۰۲۰ آزاد کردیم که ۶۴ نفر از آنان نوجوان بودند که توسط نیروهای تجاوزگر به میدان های نبرد در یمن منتقل شده بودند و سایر اسرا نیز به دلایل بشردوستانه آزاد شدند.

این مقام یمنی تاکید کرد: دشمن طی سال گذشته میلادی ۳۰ عملیات مبادله اسرا را ناکام گذاشت، در حالی که توسط طرف های محلی بر سر آنها توافق به عمل آمده بود که بر اساس آنها بیش از ۶۰۰ اسیر از دو طرف آزاد خواهند شد.

وی ادامه داد: ما ۹۰۰ مورد را به طور مستند ثبت کرده ایم که در سال ۲۰۲۰ توسط دشمن متجاوز شکنجه شده اند و هم اکنون آنان جزو اسرای آزاده به شمار می روند.

عبدالقادر ابراز داشت: ۲۰ اسیر یمنی در زندان های نیروهای متجاوز در اثر شکنجه و یا به دلیل عدم رسیدگی و  سهل انگاری پزشکی به شهادت رسیده اند.

 رئیس کمیته اسرا در جنبش انصارالله یمن تاکید کرد : شکنجه های جسمی، روحی و روانی یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که ما در هنگام انجام مذاکرات در خصوص پرونده اسرا با سعودیها با آن مواجه هستیم. در واقع شکاف عمیق موجود میان نیروهای متجاوز و مکانیزم هایشان یکی از موانع پیشرفت در پرونده اسرا به شمار می آید.

عربستان با تشکیل یک ائتلاف با برخی کشورهای عربی و حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از فروردین سال ۹۴ به کشور فقیر یمن حمله کرده که در طول شش سال گذشته هزاران نفر از مردم از این کشور اسلامی را شهید و دهها هزار نفر دیگر را مجروح کرده است. 

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha