اختصاص ۹۰۹ میلیارد تومان برای توسعه تولید کشاورزی در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی که میهمان آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور بود، پس از بررسی وضعیت، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این استان، از اختصاص ۹۰۹ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه کشاورزی خبر داد که می‌تواند برای شتاب بیشتر این بخش مثمرثمر باشد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان‌های با بیشترین ظرفیت تولید بخش کشاورزی و حائز رتبه های برتر در بسیاری از تولیدات طی ۲ روز گذشته (سه شنبه و چهارشنبه) میزبان کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با همه معاونانش و روسای سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه بود که این سفر، خبرهای خوبی نیز برای این استان داشت.

آذربایجان غربی حائز رتبه برتر کشور در تولید سیب، عسل، چغندرقند و برخی دیگر از اقلام زراعی و باغی بوده و رتبه های بسیار خوبی را در تولید انگور، میوه های هسته دار و البته صنایع تبدیلی کشاورزی در کشور دارد در حالی که دارا بودن حتی یک مورد از این رتبه های برتر نیز می تواند زمینه ای برای اشتغال، سرمایه گذاری و توسعه مبتنی بر کشاورزی در یک منطقه باشد ولی این استان طی سال های طولانی گذشته نتوانسته به حق خود در این عرصه دست یابد.

حضور وزیر جهاد کشاورزی و همه معاونان و روسای سازمان های تابعه و همچنین سرکشی به همه شهرستان ها در کنار بازدید از مجتمع های کشاورزی محور و دیدار با مسوولان و حتی دیدار چهره به چهره با کشاورزان که برای نخستین بار طی سالیان طولانی گذشته در آذربایجان غربی اتفاق افتاده می‌تواند نقطه آغازی برای تحول در حوزه کشاورزی این استان کشاورزی محور باشد.

اختصاص تسهیلات ۹۰۹میلیارد تومان به آذربایجان غربی 

مهمترین بخش این سفر ۲ روزه، بررسی وضعیت آذربایجان غربی و اختصاص اعتبار مناسب برای توسعه بخش کشاورزی این استان بود.

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه پایانی پیش از ترک آذربایجان غربی، مهمترین خبر خود را برای کشاورزی این استان داد و از اختصاص ۹۰۹ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه بخش کشاورزی این استان سخن گفت.

خاوازی تاکید کرد که تخصیص این اعتبارات محدودیتی ندارد و در صورت وجود طرحهای اثربخش و نوآورانه برای توسعه این بخش، این میزان اعتبار قابل افزایش است.

وی ادامه داد: از این میزان تسهیلات ۸۲ میلیارد تومان به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی،  ۱۰۶ میلیارد تومان در بخش دام، ۱۱ میلیارد تومان در بخش شیلات و آبزیان و ۴۱۲ میلیارد تومان در بخش گلخانه ای هزینه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی بر پیگیری تخصیص این اعتبارات از سوی نمایندگان در مجلس شوری اسلامی و مسوولان این استان تاکید کرد و افزود: آذربایجان غربی به عنوان استانی با ظرفیت و پتانسیل بالا در بخش کشاورزی می‌تواند در این حوزه، بیش از پیش پیشرفته تر باشد.

خاوازی، قانون خرید تضمینی را اقدامی موثر در حمایت از کشاورزان برشمرد و اظهار کرد: با تصویب این قانون و اعطای اختیارات خرید تضمینی، صادرات و واردات به وزارت جهاد کشاورزی اتفاقات خوبی را در این بخش شاهد هستیم و چغندر کاران استان منفعت بیشتری از این موضوع خواهند داشت.

وی از تعیین تکلیف دامداری های سنتی تا آخر هفته جاری در کشور خبر داد و گفت: برای توسعه و رونق بخشی این حوزه تمامی دامداری های سنتی کشور تا آخر هفته تعیین تکلیف شده و مجوزهای قانونی لازم به صاحبان این بخش اعطا می شود.

وی همچنین از ایجاد شهرک های کشاورزی در مناطق محروم استان خبر داد و افزود: در صورت بررسی زیرساخت های لازم و دارا بودن زمین مناسب وزارت جهاد کشاورزی آمادگی لازم برای احداث شهرک های کشاورزی در مناطق محروم آذربایجان غربی به صورت ویژه را داراست.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از آرتمیا به عنوان ظرفیت کم نظیر در بخش کشاورزی آذربایجان غربی نام برد و اظهار داشت: هر کیلو سیست آرتمیا در دنیا ۵۰ تا ۱۵۰ دلار ارزش اقتصادی دارد و با توسعه این صنعت ضمن ارزآوری می توان اشتغال خوبی در منطقه ایجاد کرد.

اختصاص تسهیلات مناسب به بخش کشاورزی و راه اندازی بازار فروش مستقیم

همچنین در این سفر، خبرهای خوشی برای همه کشاورزان در نقاط مختلف کشور مخابره شد که می تواند در ایجاد رغبت بیشتر در این بخش مهم اقتصادی کشور موثر باشد.

مدیرعامل بانک کشاورزی در این سفر گفت: طی سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بخش کشاورزی در استان های مختلف کشور قرار گرفته که این رقم تا پایان سال به ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

روح‌الله خدارحمی با بیان اینکه بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی، صادرات و اشتغال کشور نقش قابل توجهی دارد و با توجه به این اهمیت، اهتمام ویژه ای برای کمک به این حوزه داریم، اظهار داشت: روند تجهیز منابع بانک کشاورزی در مسیر رشد مناسبی قراردارد و برنامه‌های سالانه این بخش در ۹ ماهه نخست سال جاری تحقق پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: بانک کشاورزی از مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه گلخانه، تولید داروهای گیاهی و طرح‌های با قابلیت توجیه اقتصادی حمایت خواهد کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه حمایت از تولید محصولات استراتژیک، طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی، کمک به توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای، خرید تضمینی گندم، تأمین نهاده ها و تولید بذر اصلاح شده در اولویت بانک قرار دارد، اضافه کرد: در سال جاری نیز برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده ایم تا بتوانیم به افزایش و راندمان تولید کمک اساسی کرده باشیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هم گفت: بازارهای فروش محصولات روستایی براساس ظرفیت‌های بومی و محلی رونق بیشتری می‌گیرد.

محمدعلی طهماسبی در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی شاهین‌دژ افزود: با راه‌اندازی و رونق فعالیت فروشگاه‌های روستا بازار توسط اتحادیه‌های تعاون روستایی در مناطق کشور، محصولات و تولیدات روستاییان بدون واسطه ضمن حفظ و صیانت از کیفیت کالا و با قیمت مناسب به مصرف کننده عرضه خواهدشد.

وی اضافه کرد: ایجاد شرکت‌های تعاونی، تشکل‌ها و شبکه‌های تحت پوشش آنها باید به چشم انداز واحدی در راستای نیل به اهداف و جایگاه آرمانی خود دست پیدا کند و در کنار آن با راه اندازی بازارهای فروش محصولات روستایی براساس ظرفیت‌های بومی و محلی، بازار فروش محصولات روستایی رونق بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی هم خبرهای خوشی برای کشاورزان داشت و اظهار کرد: تولید داخلی محصولات کشاورزی که هم اکنون از خارج از کشور تامین می‌شود، مورد حمایت ویژه دولت قرار دارد و علاقه مندان به این بخش می توانند از حمایت ها و تسهیلات دولتی استفاده کنند.

احمدعلی کیخا در جلسه بررسی و پیگیری مشکلات حوزه کشاورزی مهاباد افزود: ارایه زمین رایگان در وسعت مورد نیاز به صورت نامحدود و اخذ مجوز در کمتر از ۲ هفته برای این محصولات در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی بدون صادرات محصولات امکان پذیر نیست، اظهار داشت: دولت و مجلس برای محصولاتی که امکان صادرات و فروش آن در خارج از کشور نیز وجود دارد، همین تسهیلات و شرایط را فراهم خواهد کرد.

بهبود وضعیت بازار نهاده های دامی

وزیر جهاد کشاورزی در این سفر گفت: طرح تولید چهار میلیون تن نهاده دامی در داخل کشور آماده شده است که با اجرای آن، به همین میزان از واردات نهاده های دامی در کشور کمتر می شود.

کاظم خاوازی در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه افزود: کسری بیش از سه میلیون تن نهاده دامی مشکل اساسی این وزارتخانه است و با اجرای طرح جدید تدوینی، این مشکل حل خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: برای مرغ تخم گذار و گوشتی در سه ماه گذشته ۱۰۰ درصد نهاده داده شده است و موضوع آزادسازی ذخایر جو نیز در دست پیگیری است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در هفته گذشته ۲۰۰ هزار تن جو آزاد سازی شده، اظهار امیدواری کرد که برای دامداری های سنتی هم نهاده هایی تامین شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: مشکل تامین ارز برای خرید نهاده‌های دامی و تحویل آن به تولیدکنندگان در راستای کاهش قیمت محصولات پروتئینی برطرف شد.

احمدعلی کیخا افزود: تامین ارز نهاده‌های دامی در سه ماه تابستان به صورت مقطعی با مشکلاتی رو به رو بود که موجب شوک به بازار محصولات پروتنئینی و افزایش قیمت محصولات از جمله گوشت مرغ و تخم مرغ شد که هم اکنون این مشکل رفع شده است.

وی اظهار داشت: طبق آخرین مصوبه وزارتخانه، علاقمندانی که در بخش تامین نهادهای دامی اقدام به سرمایه گذاری کنند، مورد حمایت ویژه دولت قرار خواهند گرفت.

وضعیت دریاچه ارومیه و گلایه هایی در خصوص بی توجهی به کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل حق آبه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در اسرع وقت در نشست با وزیر نیرو و رییس سازمان محیط زیست به صورت نشست اضطراری بحث حق آبه بخش کشاورزی استان از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه را بررسی و راه های حل مشکل کم آبی در این حوزه را برطرف می کنیم.

خاوازی با بیان اینکه به دلیل تعهد کاهش ۴۰ درصدی آب در بخش کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه امروز شاهد بروز مشکلات اساسی در برخی شهرستان ها و روستاهای استان هستیم، افزود: مشکلات اجتماعی با توجه به نبود اشتغال و محرومیت در این منطقه در اثر عدم بررسی درست تخصیص حق آبه بخش کشاورزی در حال رخ دادن است و باید این موضوع به صورت ویژه بررسی شود.

وی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان آذربایجان غربی خواست تا مستندات کافی و قوی در خصوص مشکل حق آبه بخش کشاورزی با توجه به احیای دریاچه ارومیه را تهیه کنند.

استاندار آذربایجان‌غربی هم در حضور وزیر جهاد کشاورزی گفت: روزهایی که بحران دریاچه جدی بود، مصوبات بسیار شتاب زده‌ای تصمیم گیری شده که لازم است طی جلسه ای با مسوولان، این مصوبات مورد بازنگری قرار گیرد.

محمدمهدی شهریاری افزود: ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه ارس به عنوان حق آبه دریاچه به آذربایجان شرقی تخصیص یافته و لازم است این بازگردانده شود تا مشکل آب همه شهرستانهای استان حل شود.

وی با بیان اینکه این استان دارای ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و ۶۰۰ هزار دیم و بیش از ۴.۵ میلیون دام سبک است، اضافه کرد: این استان مقام اول تولید چغندرقند، عسل، سیب و برخی از محصولات را داراست ولی بهره وری در منابع آب و خاک لازمه بخش کشاورزی استان است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی هم در این باره گفت: بخش کشاورزی  آذربایجان‌غربی به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه، بیش از مصوبه کاهش هشت درصدی مصرف آب، این امر را محقق کرده و این کاهش سالانه موجب ضرر بیشتر بهره‌برداران شده است.

علی مراد اکبری افزود: با کاهش مصرف سالانه هشت درصد آب بدون تصویب دولت و تنها با تحمیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، به بخش کشاورزی خسارت زیادی وارد شده است.

وی بیان کرد: در مصوبه دولت کل سهم بخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه هشت درصد بود اما ستاد احیای دریاچه ارومیه با تحمیل سالانه هشت درصد کاهش مصرف آب، صرفه جویی در آب را ۴۰ درصد کاهش داده است که کشاورزان را متضرر ساخته است.

وی با بیان اینکه تنها ۲۳ درصد از اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی مصوب دولت به سازمان جهاد کشاورزی محقق شده، اضافه کرد: فشاری که در احیای دریاچه ارومیه بر بخش کشاورزی وارد شد، بیش از حد انتظار بود بنابراین در راستای احیای دریاچه ارومیه باید حداقل های میزان آبیاری اعمال شود.

صادرات اقلام مختلف از جمله سیب؛ خبرهایی خوش برای باغداران خسته از قیمت نامناسب

وزیر جهاد کشاورزی در جمع مسوولان حوزه کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه صادرات سیب استان یکی از مطالبات جدی این بخش است که مشکلات در حال رفع شدن هستند و تنها نیازمند هماهنگی بین دستگاهی با وزارت صمت هستیم، گفت: با رفع موانع صادراتی در ماه های آتی شاهد رونق صادرات سیب خواهیم بود.

خاوازی در بازدید از موسسه دانش بنیان کشت بافت تولیدکننده نمونه ملی در ارومیه هم بیان کرد: موضوع صادرات سیب درختی در دست پیگیری است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: استاندار و نمایندگان آذربایجان غربی به صورت جدی پیگیر مسایل مرتب با بخش کشاورزی و به ویژه سیب درختی در استان هستند و ما نیز آن را پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه‌ها مهمترین رکن موضوع صادرات است، گفت: با همبستگی و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرکات و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و مسوولان استانی مشکلات و مسایل موجود در این زمینه رفع خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: از روز گذشته جلسات و دیدار های متعددی با کشاورزان و صادرکنندگان استانی برگزار شده و طبق بررسی ها مشکلات غیر قابل حل نیستند.

وی با اشاره به سرمایه گذار ی ۱۰ میلیون دلاری در ارومیه در بخش کشاورزی بیان کرد: این امر تاثیر مهمی  در صادرات استان خواهد داشت.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزیر جهادکشاورزی هم در این باره گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، مشکل صادرات سیب آذربایجان‌غربی برطرف می‌شود که این امر در راستای حل مشکلات کشاورزان، بسیار موثر است.

امید گیلان‌پور در بازدید از سردخانه میوه هشت هزار تنی "پاشایی" اشنویه افزود: امسال یکی از مشکلات باغداران آذربایجان‌غربی، ممنوعیت صادرات سیب به کشورهای همسایه بود که باعث شده سیب زیادی در سردخانه‌های این استان انباشته شود.

وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تُن سیب درختی، بزرگترین تولید کننده سیب در کشور است که علاوه بر تامین نیاز سایر استان‌های همجوار، بخشی از آن به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: موضوع صادرات سیب در کارگروه کشاورزی استان با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسوولان استانی بررسی می‌شود.

همه این اخبار خوش، می تواند زمینه ای برای رغبت کشاورزان در راستای تولید بیشتر و با کیفیت تر در استان آذربایجان غربی و البته بسیاری از استان‌های کشاورزی محور کشور باشد.

البته عمل به این موارد، یکی از مهمترین وظایف نهادهای مسوول طی ماه های آتی است که اعتمادزایی بیشتر را به حوزه مدیریت جهاد کشاورزی موجب خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha