۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84175832
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۵ هزار راس دام عشایر گلستان پلاک‌کوبی شد

۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبر: 84175832
۹۵ هزار راس دام عشایر گلستان پلاک‌کوبی شد

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر کل امور عشایر گلستان گفت: در راستای طرح پلاک‌کوبی دام‌ها که با هدف جلوگیری از قاچاق احشام و مدیریت تامین گوشت قرمز از پارسال در سراسر کشور و نیز در حوزه عشایر شروع شد، تاکنون ۹۵ هزار راس دام سبک و سنگین عشایر بومی و کوچنده این استان پلاک کوبی شدند.

رضا علیپوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: جامعه عشایری بومی و کوچنده گلستان در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که تاکنون ۸۲ هزار راس دام سبک و ۱۳ هزار راس دام سنگین آنها توسط گروه مستقر اداره کل امور عشایری در میدان دام گنبدکاووس پلاک‌کوبی و هویت گذاری شده است.

وی افزود: آمار فعلی، جدا از پلاک‌کوبی‌ کارگزاران سازمان‌ جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در مناطق محل استقرار عشایر در گنبدکاووس، کلاله و مراوه‌تپه است.

مدیرکل امور عشایر گلستان ادامه داد: باتوجه به اهمیت طرح پلاک‌کوبی و هویت گذاری دام‌ها و باهدف سرعت بخشیدن به این طرح، قرار است یک کارگزاری از طرف تشکل‌های امور عشایری استان به صورت سیار به مناطق عشایری مراجعه کند.

علیپوری افزود: عشایر گلستان باتوجه به افزایش هزینه‌های زندگی و نگهداری دام از جمله صدور کارت تردد، تامین علوفه، مواد سوختی و آب مورد نیاز تمایل کمتری برای پلاک کوبی دام‌ها دارند که ترغیب آنها جهت همکاری بیشتر، نیازمند حمایت و پشتیبانی بخش‌ دولتی در قالب پرداخت یارانه‌ پلاک‌کوبی است.

به گفته این مقام مسوول هزینه پلاک کوبی هر راس دام سبک ۲۸ هزار ریال و هر راس دام سنگین ۵۵ هزار ریال است. 

وی اظهار داشت: اجرای طرح پلاک‌کوبی دام‌ها یا هویت‌گذاری آنها به عنوان یک طرح ملی و مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون نظام دامپروری کشور، اجباری است.

علیپوری ادامه داد: این طرح بیشتر با هدف ردیابی و جلوگیری از قاچاق دام، بهبود گله و کنترل سلامت دام، اصلاح نژاد، امنیت سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه نهاده‌های دامی اجرا می‌شود و هرگونه جابجایی دام‌، خرید و فروش آن بدون نصب پلاک ۱۵ رقمی قاچاق محسوب شده و با صاحب آن برخورد خواهد شد.

جمعیت عشایری گلستان چهار هزار و ۱۲۲ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که هزار و ۸۸۸ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.

جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله درشرق این استان مشغول فعالیت هستند.

عشایر گلستان سال قبل ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۲۹ تن پشم، ۱۴ هزار و ۹۹ تن شیر، ۲۱ هزار و ۷۹۳ مترمربع قالی، ۲ هزار و ۴۱۷ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۳۷ مترمربع گلیم و ۸۲۳ مترمربع جاجیم را تولید و روانه بازار کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha