۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۴۹
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84175984
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سمنان میزبان ۲ مسابقه ملی مهارتی شد

۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۴۹
کد خبر: 84175984
سمنان میزبان ۲ مسابقه ملی مهارتی شد

سمنان- ایرنا- رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: میزبانی مسابقات ملی آزاد مهارت اصناف و مسابقات ملی آزاد قطعه‌سازی به استان سمنان واگذار می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی اوسط هاشمی روز  چهارشنبه در نشست شورای مهارت استان سمنان  در سالن یادگار امام(ره) استانداری سمنان اظهار داشت: ۱۰۰ واحد قطعه ساز در استان سمنان وجود دارد و می‌توان مسابقات ملی آزاد  قطعه‌سازی را به میزبانی استان سمنان برگزار کرد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: برگزیدگان به مسابقات آسیایی و جهانی راه خواهند یافت و از مزایای میزبانی نیز می‌توان به تقویت استان در زمینه قطعه‌سازی کمک کرد.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان سمنان میزبانی مسابقات ملی آزاد مهارت اصناف نیز به این استان داده می‌شود، چرا که مسابقات نقشی مهم در مهارت‌افزایی توسعه دارد.

هاشمی ادامه داد: افراد فاقد مهارت برای رقابت راه تخریب در پیش می‌گیرند و همین که فروشگاه‌ها در شرایط شیوع کرونا  خالی نیست، هنر دولت در شرایط فعلی است.

وی بیان کرد: معاندان  تلفات یکهزار نفر در روز در ایران را به دلیل کرونا در این ماه پیش‌بینی کرده‌ بودند اما با همراهی مردم و دولت از موج کرونا عبور کردیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: توسعه در گرو کار، تفکر، خلاقیت و مهارت است و باید این امور مهم برای توسعه مورد توجه باشد.

ضرورت ارتباط آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: کشور از لحاظ دانش آموختگان در رتبه ۴۶ جهان قرار دارد و از بین ۱۳۴ کشور جهان از لحاظ بیکاری دانش آموختگان در جایگاه ۱۱۹ قرار دارد و آمار نشان می‌دهد ارائه آموزش مهارتی متناسب با نیاز بازار باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: سعادت و رفاه با رضایت ۲ محصول توسعه است و انسان است که می‌تواند با نوع حضورش جامعه را به این مهم نائل گرداند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: مهارت باید سبب بالندگی، توسعه، تعالی، خلاقیت و پویایی شود تا هر روز بهتر از دیروز باشد.
هاشمی خاطرنشان کرد: استان سمنان از لحاظ توسعه نیروی انسانی در رتبه چهارم کشور قرار دارد و وضعیت استان در این شاخص از میانگین کشوری بالاتر و براساس نظر کارشناسان همتراز با روسیه است.

 وی یادآور شد: مهارت هموارکننده مسیر توسعه است و سند توسعه هر ساله باید متناسب با نیاز بازار به روزرسانی شود.
به گفته وی، در جهان پیش بینی شده است تا سال ۲۰۲۲ با پیشرفت فناوری ۱۳۳ میلیون شغل جدید ایجاد ‌شود و هر میزان مهارت دانش‌آموختگان در این مسیر قرار گیرد نرخ بیکاری کاهش می‌یابد.
هاشمی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌های مهارتی باید با پیشرفت فناوری به سمت ایجاد و تقویت تعداد  مرکزهای  تخصصی  مانند مرکز تخصصی اقتصاد مراقبتی، مرکز تخصصی داده‌های هوش مصنوعی برود.

یک مهارت برای ارتزاق یک عمر فرد کافی نیست

وی یادآور شد: عمر مهارت در گذشته طولانی بود و فرد تا آخر عمر از مهارت خودش برای ارتزاق استفاده می‌کرد، اما اکنون باید مهارت‌افزایی به روز متناسب با بازار و فناوری روز باشد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: همراهی تولید و فناوری لازمه توسعه و تعالی است و همکاری گوگل و استارتاپ‌ها موجب  موفقیت در بازار شده است.

وی با اشاره به رتبه چهارم استان سمنان از لحاظ توسعه انسانی افزود: توجه به تقویت ایجاد مراکز تخصصی هوش مصنوعی و مهارت‌های متناسب با فناوری روز در استان سمنان مورد توجه قرار بگیرد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: هدایت، راهبری و سرمایه ‌ملی رکن اصلی توسعه است و بازنگری در نگرش‌ها نسبت به مهارت امری جدی برای پیشرفت است.
وی اضافه کرد: خالی بودن صندلی دانشگاه نشان می‌دهد باید دانشگاه به سمت ارائه رشته‌های کاربردی و مهارتی برود و باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد که  نوع نگاه انسانی همراه با مهارت راه توسعه، اشتغال و رفع بیکاری است.
هاشمی یادآور شد: فقدان تناسب مهارت و نیاز بازار موجب ایجاد شکاف مهارتی است و ایجاد مرکز رصدخانه مهارت نقشی مهم در بررسی این موضوع دارد و برای اولین بار در کشور در استان سمنان مرکز رصد مهارت تشکیل شود.

وی با اشاره به عبور  سالانه ۲۰ میلیون مسافر از استان سمنان، تصریح کرد: باید با فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی سمنان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: محور اصلی اسناد راهبری استان بخش خصوصی و اصناف باشد و  اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و  نظام مهندسی در سند راهبری نقش داشته باشند  تا تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد به عنوان محور توسعه  محقق شود.

به گفته رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ، مهارت حکم احیا است و باید از ظرفیت بخش‌های مختلف برای ارائه آموزش‌های مهارتی استفاده شود و بانک‌ها نیز بر اساس پیوست مهارت تسهیلات پرداخت کنند، اگر کار آفرین مهارت داشته باشد پرداخت تسهیلات بدون مشکل و کار موفقیت‌آمیز است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طی سفری سه روزه برای شرکت در آیین معرفی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان و بازدید از و افتتاح مراکز آموزش‌های مهارتی به این استان سفر کرد.

۶۴۴ نفر از مهارت‌جویان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیمه نخست امسال در محیط‌کار واقعی آموزش‌های مهارتی فراگرفتند.

هشت‌هزار و ۲۲۵ نفر نیمه نخست امسال، با وجود شیوع کرونا، در بخش دولتی و مراکز غیردولتی استان آموزش‌های مهارتی فراگرفتند.
۲۸۶ مرکز فعال آموزش دولتی و غیردولتی فنی وحرفه‌ای در استان سمنان وجود دارد.

گزارش تصویری نشست شورای مهارت استان سمنان را اینجا ببینید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha