قانون در تصویب طرح تفصیلی پیرامون حرم رضوی رعایت نشده است

مشهد- ایرنا - رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: براساس قانون، طرح‌های تفصیلی باید به تایید شورای شهر برسند و سپس به کمیسیون ماده پنج و استانداری ارجاع داده شوند ولی متاسفانه این روال قانونی در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی طی نشده است.

محمدهادی مهدی‌نیا روز پنجشنبه در نشستی با عنوان نشست "توسعه گفتمان شهری" با موضوع نقد و بررسی "طرح پیشنهادی تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی" افزود: برهمین اساس سعی شده با برگزاری نشست‌هایی در یک فضای غیررسمی، نظرات ذی‌نفعان شنیده شود.

وی ادامه داد: امروز نیازمند گفت و گو در موضوعات پیچیده شهری برای یافتن راه بهینه هستیم و نکته مهم این است که مسائل شهر، جواب مشخص و از پیش تعیین‌ شده‌ای ندارند.

وی اضافه کرد: گاهی افراد سعی می‌کنند آرزوهای خود را با اعمال سلیقه و دخالت افراد دیگر به تصویب و اجرا برسانند و به همین دلیل باید همه افراد تاثیرگذار در فرایند تصمیم‌سازی در این موضوع نقش داشته باشند.

طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم برآیند تمام دارایی‌های زمانه خویش است
معاون شهرسازی شهرداری ثامن نیز گفت: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با همه قوت‌ها، ضعف‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌ها برآیند تمام دارایی‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فنی زمانه خویش است.

علی عابدزاده افزود: پهنه بندی در طرح راهبردی مهرازان به عنوان سند بالادستی که در گذشته تصویب شده بود باید برای طرح جدید نیز لحاظ شود اما در مقایسه با پهنه بندی پیشنهادی فعلی در تعارض است و پهنه‌ها تغییر پیدا کرده است.  

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از ره باغ ها ساخته شده است و برخی از آنها نزدیک به ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ولی در طرح پیشنهادی، محدوده بلافصل حرم، نقشه‌ها و هندسه و عرض آنها دچار تغییراتی شده است.

معاون شهرداری ثامن گفت: باید میان تعارض‌های موجود، تعادلی ایجاد شود، و باید دید آیا دولت آمادگی برای تفویض اختیارات خود به مدیریت شهری را دارد یا همچنان بر نقش قیمومیتی خود اصرار می ورزد؟  

عابدزاده افزود: در مقایسه با طرح مصوب سال ۱۳۸۷ با طرح پیشنهادی جدید، مواردی مورد نقد قرار گرفته است زیرا در محدوده ۳۶۰ هکتاری طرح ثامن، تاکنون پنج هزار و ۸۱۶ پلاک خریداری شده که تنها ۲۵۰ پلاک آن از محل اجرای مواد هشت و ۹ بوده است و همچنین فضای سبز این منطقه نیز از ۲ و نیم به ۱۴ هکتار در تمام محدوده بافت افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: چهار خیابان اصلی با سابقه طولانی تاریخی که از دوران صفوی و پهلوی به جای مانده است در طرح جدید و در وضعیت موجود تثبیت شده است و تعریض‌ها حذف می‌شود تا جداره ارزشمند آنها حفظ شود.

هیچ رد و اثری از قطارشهری در طرح تفصیلی فعلی نیست

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد نیز گفت: مشاور تهیه طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی از شهرداری مشهد که تجربه کار و فعالیت و ارتباط با مردم این بافت را دارد به‌عنوان نهاد مجری نظرسنجی نکرده است و باید بدانیم که هیچ فرآیند غلطی به محصول صحیح منتج نخواهد شد.

قربانعلی شیرازی افزود: سال ۷۰ براساس طرح مهرازان، محدوده کنونی به‌عنوان محدوده بهسازی و احیا در اطراف حرم مطهر رضوی پیشنهاد شد و قبل از آن نیز طرح خازنی در حال اجرا بود که هم برای شهرداری به عنوان مجری و هم برای شهروندان و ساکنان از نظر فهم، مطلوب بود و بر اساس آن امکان پاسخگویی مناسبی به ارباب رجوع وجود داشت.

وی ادامه داد: مسوولان وقت مسکن و شهرسازی به این جمع بندی رسیدند که طرح خازنی خوب نیست و در نامه‌ای به مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه ویژه نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تاکید کردند و امروز نیز، ما در حال تکرار همان ادبیات و به عبارتی تکرار تاریخ هستیم.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد با اشاره به رویکرد مداخله مستقیم در نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم که به واسطه طرح جدید اجرایی شد گفت: این رویکرد در شرایط مکانی و زمانی وقت، تصمیم حاکمیت بود و شهرداری با آن به جد مخالفت کرد چرا که از یک سو هزینه سنگینی بر شهرداری تحمیل و از سویی دیگر موجب مهاجرت ساکنان بومی می‌شد.

شیرازی افزود: بزرگترین اشکال فرآیند تهیه طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر این است که شهرداری مشهد، به عنوان مجری طرح هیچ داده‌ای از این سند شهری ندارد و اطلاعات ما براساس مکاشفه و گفت وگو با مردم به دست می آید و این در حالی است که شهرداری که حداقل روزانه با ۱۰۰ نفر از ساکنان بومی در ارتباط و از خواسته‌های آنها آگاه است می‌توانست حامی مشاور باشد و به مردم بگوید نگران نباشند چراکه دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات آنها در اجرای طرح جدید برطرف می‌شود.

شیرازی ادامه داد: این طرح معایب مختلفی دارد که یکی از آنها، نبود هیچ رد و اثری از قطارشهری در طرح است آن هم در شرایطی که این محدوده ۲ خط اصلی قطارشهری مشهد یعنی خطوط ۲ و ۳ را پشتیبانی می‌کند و شهرداری نیز تاکید ویژه‌ای به پروژه‌ها داشته که رعایت احداث زیرساخت‌های قطارشهری لحاظ شود.

دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی در طرح دیده نشده است 
همچنین معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: این طرح سیاست و راهکار مشخصی برای شبکه و نظام ترافیک در بافت ثامن ارائه نداده و شبکه حمل و نقل همگانی و پیاده مداری به عنوان حمل و نقل پاک مورد بی توجهی قرار گرفته است.

حسن محسنیان افزود: دسترسی مردم به مرکز شهر از دغدغه های شهروندان و مدیران شهری بوده که نارضایتی‌هایی را نیز در پی داشته است و بر همین اساس بزرگترین مشکل منطقه ثامن، موضوع ترافیک گذر، سطح سرویس نامطلوب پیاده روی، تشرف، آلودگی صوتی و همچنین زیست محیطی است.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود جلسات متعدد با مشاور اما نظرات ما در طرح پذیرفته و لحاظ نشده و از دغدغه های طرح، حضور پررنگ خودروی شخصی در هسته مرکزی است در حالی که توقع ما کمرنگ شدن حضور خودروهای شخصی در این طرح بوده است.

او با اشاره به این که ساخت و استقرار پارکینگهای طبقاتی در منطقه ثامن جزء پیشنهاد طرح گذشته بوده است گفت: در طرح فعلی برای مراجعان و مشتریان، پارکینگ ویژه پیش بینی شده است و به هرحال ساخت پارکینگ به معنی صدور کارت دعوت برای خودروهای شخصی است و رغبت به تغییر روش حمل و نقل را کاهش نمی دهد و حذف پارکینگ سبب افزایش پارک خطی و بی نظمی ترافیکی می شود.

پدافند غیرعامل در طرح تفصیلی بافت ثامن لازم است 
مشاور معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد نیز گفت: در طرح تفصیلی پیشنهادی برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تغییراتی همچون حذف برخی باغ‌راه‌ها، کاهش سطوح فضای سبز و کاهش عرض معابر را شاهد هستیم که در آینده از نظر پدافند غیرعامل مشکل آفرین خواهد بود.

محمدرضا مسعودی افزود: این محدوده در گذشته یک بافت کاملا مسکونی بوده که شبکه معابر آن هم متناسب با جمعیت ساکن در بافت بوده ولی با توجه به بارگذاری‌هایی که در طرح درحال صورت گرفتن است دیگر شبکه معابر پاسخگوی نیازها، از حیث پدافند غیرعامل و خدمات‌رسانی ایمنی نیست و نیازمند تجدیدنظر است.

وی ادامه داد: در مناسبت‌های همچون عید فطر، مراسم تحویل سال و سخنرانی مقام معظم رهبری شاهد حضور بیش از یک و نیم میلیون نفر جمعیت هستیم که برنامه ریزی‌های لازم برای تخلیه این جمعیت در مواقع بحرانی باید مدنظر قرار گیرد و بر همین اساس یکی از موضوعات حائز اهمیت به لحاظ پدافند غیرعامل، تخلیه اضطراری فضای حرم مطهر و مجموعه اطرف آن در مواقع بحرانی است.  

مشاور معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: در این محدوده شاهد معابر کم‌عرض، باریک و پلاک‌های فاقد دسترسی مناسب هستیم و به همین دلیل باید پیش‌بینی‌های لازم برای امدادرسانی و خدمات‌رسانی در این منطقه وجود داشته باشد.

مسعودی افزود: در طرح تفصیلی قبلی براساس سطح و سرانه‌ها، متناسب با طرح فرادست به فضای سبز نگریسته می‌شد ولی در طرح فعلی هزینه نگهداری فضاهای سبز خرد و کوچک مقیاس بیشتری به شهرداری تحمیل می‌کند.

مجری طرح پیشنهادی تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز گفت: به دلیل اختلافاتی که در مورد طرح بافت پیرامونی حرم رضوی در گذشته شکل گرفته بود در هفتم دی ماه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی ماموریت یافت تا مشاور این طرح را انتخاب کند و دانشگاه تهران به عنوان مشاور این طرح انتخاب شد.

جواد خدایی افزود: بر همین اساس گروهی ۴۰ نفره در این طرح فعالیت دارند که تاکنون ۱۵ جلد گزارش به عنوان پشتیبان این طرح تهیه شده است.

مدیر دفتر محلی طرح حریم رضوی دانشگاه تهران ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۷ هزار نفر - ساعت برای ۲۲۳ جلسه گفت و گو با کارشناسان، متخصصان و ذینفعان در بافت حرم رضوی انجام شده است.

خدایی افزود: همچنین تاکنون بیش از ۲ هزار منظر شهری نیز تهیه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha