ثبات در روابط اقتصادی ایران و عمان برقرار است
عکس تزئینی است

شیراز-ایرنا- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان گفت: وجود ثبات در دیپلماسی و روابط سیاسی ایران و عمان سبب شده که در مراودات اقتصادی بین ۲ کشور نیز شاهد ثبات باشیم.

محسن ضرابی، شنبه در همایش اینترنتی (وبینار) بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه بازار عمان که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، افزود: بر همین اساس می‌کوشیم که بین بخش خصوصی استان فارس و بخش خصوصی کشور عمان نیز روابط پایدار برقرار شود.
وی ادامه داد: یکی از موضوع‌های مهم در گسترش مراودات اقتصادی با دیگر کشورها، روابط سیاسی ۲ کشور ایران و عمان در طول بیش از ۴۰ سال گذشته است که همواره پایدار و با ثبات بوده و در همه دوران‌ها در بالاترین سطح قرار داشته۴ است.
او اظهار داشت: با وجود برقراری ارتباط دیرینه بین ایران و عمان، از میزان مراودات و مبادلات اقتصادی بین ۲ کشور رضایت نداریم که عمده‌ترین دلیل آن نیز نبود زیرساخت‌های مناسب و کم شدن سهم تجار و بازرگانان کشورمان در صادرات به کشور عمان است.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان بیان کرد: با توجه به اینکه کشور عمان با سایر کشورهای دنیا ارتباط خوبی دارد، از ثبات اقتصادی قابل قبولی نیز برخوردار است و زیرساخت‌های آن برای انجام مبادلات اقتصادی مناسب است، می‌تواند به عنوان پایگاه صادرات تجار و بازرگانان ما ایفای نقش کند.
ضرابی افزود: صدور کالاهای ایرانی با قرارداد تجارت آزاد با تعرفه گمرکی صفر به ۱۶ کشور بزرگ جهان، دسترسی به بازار مصرف کشورها از جمله کشورهای آفریقایی و دستیابی به بازار کشورهایی که در حال حاضر ارتباط خوبی با ما ندارند، از جمله فرصت‌هایی است که کشور عمان برای حوزه صادرات ما فراهم می‌کند.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان اضافه کرد: کیفیت کالا برای حضور در بازار کشور عمان، موضوع بسیار مهمی است که باید مد نظر تجار و بازرگانان برای صادرات به این کشور باشد.
وی، خدمات، آموزش، صنعت و معدن و گردشگری را از زمینه‌های خوبی برای گسترش مراودات تجاری بین ایران و عمان دانست و گفت: در حوزه صنعت نیز می‌توانیم در پروژه‌هایی که در آنها دارای فناوری و دانش فنی هستیم، نقش توسعه دهنده را داشته باشیم و با توجه به اینکه عمان کشوری بکر در حوزه‌های فناوری‌های نوین، استارت آپ‌ها (شرکت‌های نوپا) ، فناوری‌های پیشرفته در حوزه فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ITC) است و به دانش فنی و توانمندی شرکت‌های ایرانی نیازمند است، بنابراین این حوزه فرصت بسیار مناسبی برای حضور پُر رنگ شرکت‌های استان فارس است.
ضرابی افزود: با یک برنامه‌ریزی جامع می‌توانیم به راحتی سهم ۱۰ درصدی صادرات در بازار عمان را به دست آوریم.

توسعه مراودات اقتصادی فارس و عمان نیازمند تسهیل زیرساخت‌هاست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز در این همایش، با اشاره به روابط اقتصادی دیرینه تجار و بازرگانان استان فارس با کشور عمان گفت: برای هرگونه افزایش و توسعه مراودات اقتصادی با این کشور نیازمند تسهیل زیرساخت‌ها هستیم.
جمال رازقی افزود: در کنار توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فارس در حوزه کشاورزی، توجه به توسعه صنعتی این استان در سال‌های اخیر سبب شده که این استان امروز با برخورداری از چهار هزار و ۱۹۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ، از جایگاه خوبی در کشور برخوردار شود.
وی بیان داشت: فارس از دیرباز ارتباط نزدیکی با کشور عمان داشته به گونه‌ای که یک خط پرواز مستقیم از این استان به کشور عمان نیز فعال بود و در زمان‌های مختلف میزبان گردشگران سلامت بسیاری از این کشور به استان فارس بودیم.
رییس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: به دلیل ارتباط دیرینه کشورهای حاشیه خلیج فارس با تجار و بازرگانان استان فارس و علاقه‌مندی برای گسترش این روابط، از اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان انتظار داریم که حمایت بیشتری از فعالان اقتصادی استان داشته باشد.
رازقی ادامه داد: بدون تردید توسعه روابط تجاری استان فارس با کشور عمان می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد استان داشته باشند و از این ‌رو همه بخش‌ها باید بکوشند تا زیرساخت‌ها بهبود یافته و شرایط برای افزایش مناسبات اقتصادی ۲ طرف تسهیل شود.

کشور عمان به مرکزیت مسقط در شرق شبه جزیره عربستان واقع شده است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود، این کشور از جنوب با یمن، از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی مرز زمینی و با ایران مرز دریایی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha