به گزارش ایرنا از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز روز شنبه در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۳۴. اعتبارات بخش سلامت» آورده است: از مجموع ۲۱ تبصره ارائه شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ذیل ۱۰ تبصره بهطور مستقیم به حوزه بهداشت و درمان پرداخته شده است.
براساس این گزارش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای امور سلامت ۱۱۱ هزار و ۱۵۵میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است که مشتمل بر اعتبارات فصول بهداشت، درمان و تحقیق و توسعه است و درمجموع در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۹، ۶۲ درصد رشد نشان میدهد و همچنین اعتبارات بخش بهداشت، فصل درمان و فصل تحقیق و توسعه، هرکدام به نسبت اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۹ بهترتیب ۹۱، ۵۴ و ۳۰ درصد رشد داشته است.
دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس یادآورشد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور درمجموع ۱۰۶ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان اعتبار برای دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی لحاظ شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، حدود ۷۳ درصد رشد یافته است. سهم اعتبارات عمومی در بودجه دانشگاههای علوم پزشکی افزایش یافته و سهم آنها از ۴۳ درصد در قانون بودجه ۱۳۹۹ به ۶۳ درصد در لایحه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ رسیده است.
براساس این گزارش در اعتبارات ستاد وزارت بهداشت نسبت به قانون سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را نشان میدهد. در بین ردیفها، بیشترین رشد مربوط به یارانه دارو و شیرخشک با ۲۰۹ درصد و کمترین رشد نیز به ردیف ستاد وزارت بهداشت با ۳ درصد رشد مربوط میشود.
دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس با یادآوری اینکه با توجه به افزایش جزئی اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای تکالیف مهمی نظیر پزشکی خانواده و از طرفی کاهش اعتبارات سامانههای الکترونیک سلامت، بهنظر میرسد دولت برنامه جدی برای اجرای تکالیف مذکور در کشور ندارد، اعلام کرد: لازم است اعتبارات کافی برای اجرای کامل برنامه پزشکی خانواده و همچنین استقرار پرونده الکترونیک سلامت، پیشبینی و نشاندار شود و وزارت بهداشت نیز مکلف شود گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار از نحوه هزینه اعتبارات مذکور و میزان پیشبرد برنامههای مرتبط، به سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
ردیف اعتباری طب سنتی احیا شود
در این گزارش آمده است: طی سالهای اخیر ردیف اعتباری طب سنتی ایرانی حذف شده است. با توجه به اینکه اجرای برنامههای تدوین شده برای اجرای تکالیف قانونی در این حوزه توسط وزارت مذبور در سال جاری وارد فاز عملیاتی خود شده است و از اینرو اطمینان از تخصیص اعتبار کافی اهمیت مضاعف دارد، لذا میبایست ردیف بودجه مربوط مجدداً احیا شود و اعتبارات کافی و متناسب با اقدامها و برنامههای اجرایی تهیه شده، ذیل آن در نظر گرفته شود.
دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس تصریح کرد: رشد اعتبارات سازمان اورژانس و انستیتو پاستور میتواند افزایش حقوق پرسنلی را جبران کند؛ سازمان اورژانس بهمنظور نوسازی ناوگان امدادرسانی و بهبود شاخصهای ارائه خدمت و انستیتو پاستور نیز جهت گسترش امکانات ایمنی سطح سوم و همچنین تقویت زیرساختهای تولید واکسن نیاز به اعتبارات ویژه دارند.
بر اساس این گزارش در صورت آزادسازی نرخ ارز، اعتبارات آن دسته از برنامههای وزارت بهداشت که بهطور مستقیم از نرخ ارز تأثیر میپذیرند (مثل ردیفهای دارو)، باید متناسب با تغییر نرخ ارز تعدیل شوند.
دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد کرده است ردیفهای اعتباری پراکنده برخی برنامهها مثل اعتبارات درمان ناباروری و یا بیماران تجمیع شده و ذیل بیمه سلامت قرار گیرند تا از طریق نظام بیمهای (مطابق تأکید سیاستهای کلی سلامت) حمایتهای لازم از طریق آنها از جمعیت هدف صورت گیرد.
دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس افزود: حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار ذیل ردیف درآمدی اعتبارات موضوع ماده (۳۷) قانون الحاق (۲) ابلاغ نشده است. ضمناً با توجه به ماهیت هزینهای مصارف موضوع این حکم، قرار دادن بخشی از این اعتبارات ذیل عنوان تملک دارایی مغایر قانون است. پیشنهاد میشود در راستای سیاستهای کلی سلامت مبنیبر مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمهای، این منابع نیز در اختیار بیمه سلامت قرار گیرد تا از آن طریق هزینه شود.
نظر شما