۴۴ درصد خانوارهای عشایری خراسان شمالی از آب پایدار بهره‌مندند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ۴۴ درصد خانوارهای عشایری این استان از آب سالم و بهداشتی پایدار بهره‌مندند، مابقی خانوارهای با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

محمدرضا قلی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال ۹۵ تنها ۳۵ درصد خانوارهای عشایری این استان از آب سالم پایدار بهره مند بودند اما برای ارتقای این شاخص تلاش های زیادی شد.

وی آبرسانی به سامانه های عرفی عشایری را اولویت این اداره کل دانست و افزود: حتی در برخی از شهرستان ها از جمله شیروان درصد خانوارهای بهره مند از آب سالم و پایدار به ۶۰ درصد می رسد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین مشکل تامین آب خانوارهای عشایری در مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان است گفت: تاحدودی امکانات و زیر ساخت ها برای آبرسانی در سال های اخیر انجام شده است.

وی افزود: برخی مواقع برای آبرسانی خانوارها به اجبار از رودخانه ها آب برداشت می شود زیرا که منابع آبی شامل چاه و چشمه در این سامانه ها کم است.

قلی پور اظهار داشت: در مدت چهار سال برای حوزه آبرسانی به خانوارهای عشایری این استان ۱۵۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال  اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در مجموع حدود ۲ هزار خانوار عشایری استان از آب پایدار، سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

قلی پور افزود: این در حالی است که در تابستان گذشته به علت نبود آب پایدار با ۱۳ تانکر به بیشتر خانوارهای عشایری به صورت سیار آبرسانی انجام می‌شد هم اکنون این میزان کاهش رسیده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: تلاش می شود تا عشایر از آب بهداشتی سالم و پایدار بهره مند شوند.

وی افزود: در کنار ایجاد طرح های عمرانی از جمله آبرسانی، راه و سایر موارد ۷۱۵ نفر اشتغال نیز ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: امسال برای تامین آب خانوارهای عشایری در مناطق قشلاقی استان گلستان ۶ دستگاه تانکر تامین شد و همچنین مجوز حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه نیز گرفته شده است، این ۲ چاه حفر شده است اما هنوز تجهیز نشده اند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: یک سوم عشایر در مراوه‌تپه استان گلستان زمستان گذرانی می کنند و مابقی هم در مناطق گرمسیری داخل این خطه سکونت دارند.

عشایر خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

عشایر  این خطه که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.  

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha