بارش‌های موثر زمستانی در چهارمحال و بختیاری از بهمن آغاز می‌شود

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روزهای بدون بارش دی ماه در این استان گفت: بارش‌های موثر زمستان از بهمن آغاز می‌شود.

مهران چراغپور روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین ماه از زمستان امسال با کاهش ۱۹ درصدی بارش‌ها رو به پایان است و طی روزهای آینده وقوع بارشی در استان پیش‌بینی نمی‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود بارش‌های قابل توجهی در بهمن پیش‌بینی می‌شود و از سوی دیگر از آنجاکه بارش‌ها در اسفند از الگوهای بهاری الگو می‌گیرد می‌توان امیدوار بود که این کسری بارش‌ها در ۲ ماه آینده جبران شود.

چراغپور میانگین بارش‌های سال آبی استان را ۲۰۱ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه با ۱۶ درصد کاهش روبرو است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، تغییر الگوی بارش‌ها از برف به باران را تهدید جدی برای منابع آب زیرزمینی استان دانست و تصریح کرد: در حالیکه ارتفاع برف کوهرنگ در میانگین بلندمدت در چنین تاریخی ۷۳ سانتی‌متر بوده است اما برف موجود در کوهرنگ در حال حاضر ۳۹ سانتی‌متر کسری دارد که این موضوع تغذیه منابع آب زیرزمینی را با چالش اساسی روبرو کرده است.

چراغپور در ادامه از افزایش نسبی دما در استان طی روزهای آینده خبر داد و افزود: دما بین ۲ تا سه درجه افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشکسالی‌های اخیر از سال ۸۶ در این استان آغاز شد و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha