عنایتالله رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید اخیر معاون اول رئیسجمهوری در دیدار با مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در زمینه بهرهبرداری از آزادراه شیراز - اصفهان را نیز گواهی بر عزم و اراده دولت برای تکمیل این آزادراه دانست.
استاندار فارس گفت: یک کار عمرانی متاثر از فاکتورهای مختلفی از جمله زمینه جغرافیایی و محیطی است که کار در آن انجام میشود.
وی ادامه داد: همچنین قوت و قدرت پیمانکار از نظر تجهیزاتی و تامین اعتبار برای پروژه که وظیفه استاندار است، بر روند اجرای عملیات اجرایی تاثیر دارد.
رحیمی گفت: در طول تاریخ پروژه آزادراه شیراز-اصفهان برای نخستین بار است که در یکسال حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شد و اولین بار است که ۲ بار معاون رییس جمهوری، ۲بار وزیر راه و شهرسازی و یکبار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یکسال از این پروژه بازدید کردند.
استاندار فارس افزود: در طول یکسال حداقل چهار بار با وزیر راه و شهرسازی، وزیر دفاع و معاونان رییس جمهوری در خصوص این پروژه نشست داشتیم و جلساتی را برگزار کردیم.
وی ادامه داد: پروژه آزادراه شیراز –اصفهان در برخی نقاط برای تملک مسیر با مشکلاتی مواجه بود، همچنین بعضی این پروژه در قالب اسناد خزانه بود که نقد کردن آن با تورمی که وجود دارد تفاوت میکند.
رحیمی اضافه کرد: اگر برآورد ما این بود که این پروژه با سه هزار میلیارد تومان به اتمام میرسد یکباره با احتساب درصد تورم به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
استاندار فارس با بیان اینکه امیدمان این است که تا پایان دولت پروژه آزادراه شیراز-اصفهان را به بهرهبرداری برسانیم، گفت: این پروژه ۶ قطعه آن در تعهد پیمانکار فعلی است و قطعه هفت آن با اجبار و اصرار ما به این پروژه اضافه شده که در قالب تنگ خیاره به سه راه قلات است که اهمیت ویژه ای دارد.
رحیمی افزود: قطعا ۶ قطعهای که مورد پیمان بوده تا پایان دولت تدبیر و امید به نتیجه میرسد و برای قطعه هفت نیز تلاش میکنیم همزمان با ۶ قطعه دیگر به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم که قطعه هشت این آزاد راه که قطعه یک آزادراه شیراز – بوشهر است را شروع کنیم که ادامه آزادراه شمال،مرکز و جنوب کشور است.
استاندار فارس گفت: آزادراه از ایزدخواست تا شیراز تعریف شده و در ادامه آزادراه شیراز تا بوشهر را خواهیم داشت که قطعه یک آن را در قالب قطعه هشت آزادراه شیراز-اصفهان در دستور کار قرار دادهایم تا عملیات اجرایی آن به زودی شروع شود.
آزادراه شیراز- اصفهان یکی از مهمترین پروژههای ملی به شمار می رود که کلنگ احداث آن در سال ۸۹ به زمین خورد. این پروژه پس از بهرهبرداری، حدود ۱۱۰ کیلومتر مسیر شیراز- اصفهان را کاهش میدهد که مساوی با کاهش ۱۲۰ دقیقهای زمان سفر نسبت به مسیر قبلی است.
اسحاق جهانگیری ۲۳ دیماه جاری در دیدار با نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم اتمام پروژه آزادراه شیراز - اصفهان تصریح کرد :اتصال شیراز به مرکز کشور بسیار پراهمیت است و حتماً باید تا پایان دولت به اتمام برسد که لازم است استاندار فارس در این خصوص پیگیری های لازم را با جدیت انجام دهد.
پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، آزادراه شیراز-اصفهان را از اولویتهای اجرایی شبکه آزادراهی کشور دانست و گفت: با توجه به وضعیت پیشرفت این پروژه، میکوشیم که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
خیرالله خادمی آذرماه امسال در جریان بازدید از آزادراه شیراز – اصفهان افزود: این پروژه هماینک در تمام هفت قطعه آن به طور میانگین از ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
او ادامه داد: به جز قطعه هفت، پیشرفت فیزیکی ۶ قطعه نخست این پروژه ۲۲۵ کیلومتری بالای ۹۰ درصد است و تنها قطعه هفت است که عقب تر از سایر قطعهها است.
وی، علت عقبتر بودن میزان پیشرفت فیزیکی قطعه هفت را سنگین بودن عملیات خاکبرداری و وجود معارضین در مسیر و از لحاظ زمانی دیر شروع شدن عملیات اجرایی این قطعه دانست.
نظر شما