تحلیلگر ارشد عراقی: دوران ترامپ گسل‌های جامعه آمریکا را نشان داد

بغداد – ایرنا- تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی عراقی امروز(چهارشنبه) با اشاره به دوران فاجعه بار ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تاکید کرد که این دوره شکاف ها و گسل های اجتماعی درون جامعه آمریکا را نشان داد.

به گزارش ایرنا، «عادل الجبوری» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی عراقی در مقاله ای که یک نسخه آن در اختیار دفتر ایرنا در بغداد قرار گرفت، به دوران زمامداری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و روزهای پایانی عمر آن پرداخت و نوشت: چند روز دیگر به ترک کاخ سفید از سوی ترامپ شکست خورده باقی نمانده است و به نظر می رسد که نفس ها در این برهه زمانی در سینه حبس شده است زیرا این دغدغه وجود دارد که ترامپ که همچنان واقعیت شکست خود را نپذیرفته است، در این روزهای پایانی عمر دولت خود عمل مرتکب شود زیرا چنین خصلتی دارد. او در همین راستا، جبهه های داخلی و خارجی را برای برهم زدن اوضاع بازکرده است تا اینکه عقربه های ساعت را به عقب بازگرداند یا در بدترین حالت ساعت و عقربه های آن را به طور کامل در هم بشکند!

وی افزود: شاید هجوم به ساختمان کنگره توسط گروههای افراطی آنارشیست که از ترامپ حمایت و پشتیبانی می کنند، برای نشان دادن حقیقت رویکرد و رفتار غیر عادی این رئیس جمهور و شیوه رسیدگی او به مسائل بویژه مسائل حساس و خطرناک که بر امنیت، ثبات و انسجام ایالات متحده آمریکا تاثیر می گذارد، کافی باشد.

این تحلیلگر تصریح کرد: شکی نیست که یورش اخیر به ساختمان کنگره با تشویق و مدیریت رئیس جمهور، اتفاقی گذرا نخواهد بود بلکه سایه سنگین خود را دیر یا زود بر  وضعیت داخلی داخلی آمریکا و موقعیت و جایگاه و تصویر ایالات متحده آمریکا در صحنه عمومی جهان برجای خواهد گذاشت.

الجبوری افزود: شاید یکی از مهمترین و برجسته ترین مواردی که با یورش به کنگره روشن و اثبات شد این است که مظاهر تروریسم و ​​خشونت و مظاهر و رفتارهای مرتبط با آنها، که واشنگتن ادعا می کند در مناطق مختلف جهان با آنها مبارزه می کند، در درون خود آمریکا نمود و حضوری واقعی، گسترده و خطرناک دارد. این وضعیت باعث شوک به سیاستمداران آمریکایی شد که عاملان یورش به کنگره را تروریست های داخلی توصیف کردند. برای هیچ کسی در آمریکا امکان نداشت که انگشت اتهام خود را در این باره به سمت طرف خارجی نشانه بگیرد.

به نوشته این تحلیلگر، واقعیت دیگری که در یورش به کنگره آمریکا نمایان شد، این بود که تصویر سنتی موجود در اذهان درخصوص انتقال و چرخه مسالمت آمیز قدرت در  آمریکا را برهم زد و تصویری برخلاف آن را به نمایش گذاشت.

الجبوری یکی دیگر از واقعیت های نمایان شده در جامعه آمریکا را گرایش های خطرناک اجتماعی در این کشور دانست که پس از کشته شدن "جورج فلوید" مرد سیاه پوست آفریقایی تبار توسط یک افسر پلیس در ۲۵ ماه مه گذشته، سر برآورد و یورش به کنگره آن را تقویت کرد. پیامدهای قتل فلوید نتیجه این گرایش های خطرناک و اهانت و نقض گسترده حقوق اقلیت های جامعه آمریکا از سوی گروههای افراطی راستگرا بود که وجود ترامپ در کاخ سفید را فرصتی ایده آل برای بهره برداری از آن برای تقویت سلطه و نفوذ و حضور خود دانستند.

به نوشته این تحلیلگر، جدا از مفاهیم سیاسیِ یورش به کنگره توسط افراط گرایان آنارشیستِ دارایِ ایده های نژادپرستانهِ رادیکال که با سیاست های پوپولیستی عقب مانده هدایت می شوند، تمام آنچه رخ داد، شکنندگی سیستم های امنیتی داخلی یکی از بزرگترین و قدرتمندترین کشورهای جهان را نشان داد.

وی افزود: میلیون ها نفر در شرق و غرب جهان از صفحه تلویزیون خود اتفاقات اخیر واشنگتن را تماشا کردند؛ گویی در حال تماشای اتفاقات پایتخت یکی از کشورهای عقب مانده و غرق در هرج و مرج، خشونت و آشوب هستند.

این تحلیلگر عراقی خاطرنشان کرد: ترامپ از هر وسیله ای برای باقی ماندن در کاخ سفید برای چهار سال دیگر استفاده کرد. اتفاقات کنگره ممکن است آخرین صفحه پرونده سیاسی ترامپ باشد. علاوه بر این، پرونده های قضایی زیادی وجود دارد که ترامپ را پس از ترک کاخ سفید به دلیل حماقت و جنایاتش در مکان های مختلف جهان تحت پیگرد قرار خواهد داد.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: شاید دوران ترامپ بدترین دوران تاریخ آمریکا باشد و ممکن است مدتی دیگر برملا شدن اسرار و مسائل پشت پرده بیشتر، این امر را بیش از پیش تایید کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha