هشدار نسبت به بازگشایی‌ها درقم همزمان با احتمال بروز موج زمستانه کرونا

قم-ایرنا- در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم ترتیب یافت، نسبت به کاهش حساسیت های عمومی به پروتکلهای بهداشتی و احتمال همه گیری مجدد نوع جهش یافته و انگلیسی کووید۱۹ در فصل سرد سال در این استان و همچنین بازگشایی اماکن مختلف اظهار نگرانی شدید شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه گفت: نگران نوع جهش یافته کرونا و پیک زمستانه کووید۱۹ هستیم و روند کنونی این ویروس در قم تثبیت شده نیست و ممکن است با بی توجهی و ساده انگاری باهم به دوران بحرانی بازگردیم.

محمدرضا قدیر افزود: قم از نظر ابتلا در رتبه سی ام و از نظر فوتی های کرونا در جایگاه بیست و هفتم کشور قرار دارد.

به گفته وی، پیش بینی می شود ممنوعیت تردد شبانه تا پایان اسفندماه ادامه داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، تصریح کرد: برای کنترل و مدیریت روند کرونا در قم علاوه بر ادامه رعایت پروتکلهای بهداشتی طرح محله محور شهید سلیمانی باید با قدرت ادامه یابد.

کاهش استفاده مردم از ماسک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز اظهار داشت: تمام آمارهای کرونایی قم در میزان ابتلا، پذیرش و فوتی نزولی است.

سیامک محبی اضافه کرد: تعداد فوتی های کرونایی قم طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رییس مرکز بهداشت قم افزود: ۸۳ درصد موارد شناسایی ابتلا به کرونا در مراکز سرپایی و گاهی در طرح محله محور شهید سلیمانی انجام می گیرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۷ درصد از مجموع نمونه های پی سی آر کرونایی در قم مثبت است.

محبی ابراز داشت: شهرک پردیسان هم اکنون پرخطرترین ناحیه قم از نظر درگیری و ابتلا به کووید۱۹ است.

کودکان در تیررس کرونای انگیسی

محبی اظهار داشت: اگر عادی پنداری وضعیت کنونی ادامه یابد و کرونای انگلیسی در قم رایج شود بدون تعارف شاهد روند افسارگسیخته مرگ و میر جوانان و کودکان خواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، عنوان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی هم اکنون در حرم حضرت معصومه(س)، نانوایی ها،  پایانه های مسافربری برون شهری و مراکز شماره گذاری تعویض پلاک اصلا مطلوب نیست.

وی اظهار داشت: میزان استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز عمومی طی روزهای گذشته با یک کاهش مملوس همراه شده و به کمتر از ۷۵ درصد رسیده است.

رییس مرکز بهداشت قم با انتقاد از وضعیت روزبازارهای قم، گفت: وضعیت بهداشتی و اجناسی که در آن عرضه می شود بشدت سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می دهد.

وی تاکید کرد: بسیاری از کالاها و اقلام مصرفی که در روزبازارهای قم عرضه می شود فاقد استاندارد، برند و تایید از سوی سازمان استاندارد و غیره است.

محبی همچنین تاکید کرد: طرح شهید سلیمانی اولویت نخست وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا در کشور است.

وی اظهار داشت: قدرت سرایت نوع جهش یافته و انگلیسی کرونا ۵۰ درصد بیشتر از نوع قبلی آن است و تعداد درگیری افراد جوان و کودک نیز در نوع جهش یافته آن بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، تاکید کرد: بازگشایی مدارس در بهمن ماه به دلیل درگیری با آنفولانزا، ویروس کرونا و نوع جهش یافته آن به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

رییس مرکز بهداشت قم ابراز داشت: ما از ویروس ناشناخته کووید ۱۹ و نوع جهش یافته آن نگران هستیم و همین نگرانی و آینده نگری سبب می شود تا نتوانیم وجدان خود را برای بازگشایی مجدد مدارس راضی کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: وضعیت سرویس رفت و آمد دستگاه های اجرایی بشدت غیرایمن، غیربهداشتی و نامطمئن است.

ممنوعیت برپایی ایستگاه صلواتی 

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز بیان کرد: در ادامه آیین های ایام فاطمیه برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی در حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران ممنوع است.

یونس عالی پور اضافه کرد: هیات های مذهبی نیز باید با یک چهارم ظرفیت واقعی خود طی روزهای آینده آیین های عزاداری خود را برپا کنند.

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری قم، افزود: برخی هیات های مذهبی درخواست های مکرری برای برپایی ایستگاه صلواتی از شهرداری قم دارند.

سید امیر سامع ادامه داد: تغییر رویکرد کنونی ایستگاه های صلواتی به فعالیت های فرهنگی نیازمند اقناع و فرهنگ سازی توسط دستگاه های دیگر است.

وی ابراز داشت: از روز شنبه بوستان های شهری قم بصورت محدود برای پیاده روی و استفاده از فضای بوستانها بازگشایی خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: فضاهای مسقف بوستانهای شهری همچنان غیرفعال خواهد بود.

روزبازارها تعلقی به شهرداری ندارد

سامع در ادامه با انتقاد از موضع مرکز بهداشت قم نسبت به وضعیت غیربهداشتی روزبازارهای استان، اظهار داشت: وضعیت این بازارها تفاوت چندانی با فروشگاه های داخل شهر ندارد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم اظهار داشت: نشان دادن چند عکس توسط مرکز بهداشت از وضعیت روزبازارها مشکلی را حل نمی کند و ما هم می توانیم از وضعیت نامطلوب مطب های پزشکی عکس بگیریم و آن را به کم کاری علوم پزشکی نسبت بدهیم.

به گفته وی، روزبازارها متعلق به شهرداری نیست و یک واقعیت و پدیده شهری است که به دلیل مشکلات معیشتی عارض شده و مشکلات آن هم با همکاری سایر نهادها قابل کاهش است.

برپایی نماز جمعه قم بعد از ۲۴هفته

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه قم نیز ابراز داشت: نماز جمعه این هفته قم بعد از ۲۴هفته بصورت حضوری در مصلای قدس اقامه می شود.

حجت الاسلام علی مهدی زاده یادآور شد: برپایی نماز جمعه این هفته شهر قم صرفا در حد خطبه و اقامه نماز است و هرگونه برنامه های جانبی آن حذف شده است.

همزمان با کاهش قابل توجه شمار مبتلایان به کرونا در قم، وضعیت کرونایی این استان از روز بیستم دی‌ماه به حالت آبی درآمد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom @ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha