۲۵ دی ۱۳۹۹، ۸:۵۴
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84184468
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۹۵ هزار راس دام سبک و سنگین در گلستان پلاک‌کوبی شد

گنبدکاووس - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که از زمان شروع طرح ملی هویت‌گذاری دام‌های سبک و سنگین در تیرماه پارسال تاکنون ۹۹۵ هزا راس دام شامل ۷۷۰ هزار دام سبک و ۲۲۵ هزار دام سنگین در این استان پلاک‌کوبی شدند.

رحمت‌الله سمیعی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در گلستان به‌جز ۷۶۰ هزار دام سبک جامعه عشایری اعم از اکراد خراسان و ترکمن بومی، یک میلیون و ۸۵۰ راس دام سبک و ۳۴۶ هزار راس دام سنگین دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح ملی پلاک‌کوبی دام‌ها با هدف ردیابی، احراز مالکیت و جلوگیری از قاچاق دام درحال انجام است، افزود: این طرح در گلستان با مشارکت ۱۰۰ نفر از نیروهای دامپزشکی، شرکت‌های تعاونی دامداران و گاوداران، اتحادیه عشایری، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و سازمان نظام مهندسی استان درحال انجام است.

سمیعی، مشخص بودن هویت دام، مکان نگهداری و مالک آن، بهبود گله و کنترل سلامت دام و غذای انسان، اصلاح نژاد، امنیت سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه نهاده‌های دامی را از دیگر اهداف اجرای این طرح ملی دانست و از دامداران گلستانی خواست هرچه سریع‌تر نسبت به پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌های خود اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: در این طرح ملی و اجباری که مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون نظام دامپروری کشور است، باید تمام دام‌های سبک و سنگین کشور پلاک‌کوبی شوند در غیر این‌صورت قاچاق محسوب شده و با مالک آن برخورد قانونی خواهد شد.

به گفته وی، مطابق دستورالعمل ابلاغی هزینه پلاک‌کوبی هر راس دام سبک ۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال و هر راس دام سنگین ۷۳ هزار ریال تعیین شده که هنگام مراجعه تیم‌های پلاک‌کوب، از دامدار اخذ می‌شود.

طبق گزارش مسوولان سازمان جهادکشاورزی گلستان، دامداران استان سالانه ۳۶۸ هزار تن شیر خام و ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند که از حیث تولید شیر، گلستان رتبه نهم و از نظر تولید گوشت قرمز در رتبه یازدهم کشور قرار دارد.

اکنون استان گلستان با داشتن ۶۲۰ هزار هکتار کشتزارهای متنوع، ۳۴ هزار هکتار باغ مثمر و ۸۶۳ هزار هکتار مراتع از جمله استان‌های مستعد ایران در ایجاد و توسعه دامپروی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha