به گزارش شنبه ایرنا، انگلیسیها ضربالمثلی دارند مبنی بر اینکه محتویات داخل بسته باید با متن بیرون آن مطابقت داشته باشد. اما هرچه بیشتر از اجرای توافق پسابرگزیت میگذرد خلاف این ضربالمثل نمود بیشتری پیدا میکند.
اصلیترین تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا افزایش فرآیندهای اداری (کاغذ بازی) تبادل کالا بین دو طرف است که ناگزیر خرج جدیدی را برای شرکتهای تجاری ترشیده است.
کارشناسان پیشبینی میکنند که این مساله به تدریج باعث افزایش قیمتها و نایاب شدن اقلام غذایی در انگلیس خواهد شد. هرچند پیش بینی دقیق پیامدهای اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی کمی زود به نظر میرسد اما شواهد تا همینجای کار حاکیست که این تحول بر بازار مواد غذایی تاثیر چشمگیری خواهد شد.
اولین آثار آن را میتوان در نایاب شدن صیفیجات در فروشگاههای زنجیرهای انگلیس مشاهده کرد که عمدتا از اتحادیه اروپا وارد میشود. حتی فروشگاه مجازی اوکادو نیز در تارنمای خود، موجودی بیشتر صیفیجات را صفر اعلام کرده است. این مساله در روزهای گذشته در فضای مجازی خبر ساز شده است. اما دولت عامل این پدیده را به بحران کرونا و شلوغی مرزها در سال نو میلادی نسبت داده و پیشبینی کرده که این اختلالات در روزهای آینده فروکش خواهد کرد.
پروفسور تونی هرون استاد سیاست و اقتصاد بینالملل دانشگاه یورک میگوید که زنجیره تامین مواد غذایی بشدت آسیب پذیر است. او برگزیت را به پنچری تایر خودرویی تشبیه کرد که به تدریج آثار خود را نشان خواهد داد. این استاد دانشگاه همچنین معتقد است که برگزیت «به نظام تامین مواد غذایی اسیب جدی وارد خواهد کرد» و باعث گسترش فقر و بی عدالتی در کشور میشود.
علاوه بر مواد غذایی، برگزیت باعث افزایش بهای خودرو در انگلیس هم شده است. شرکت خودروسازی فورد هزینه فروش خودروهایی را که از اتحادیه اروپا وارد انگلیس میکند حدود یک هزار و ۷۰۰ پوند افزایش داده است.
به این ترتیب خودروی پوما استی که سه ماه پیش ۲۸ هزار و ۴۹۵ پوند به فروش میرسید اینک ۳۰ هزار و ۴۱۵ پوند در انگلیس به فروش میرسد.
یک سخنگوی شرکت فورد اعلام کرد که این افزایش قیمت ناشی از تعرفههای جدیدی است که این شرکت برای ورود خودرو از اتحادیه اروپا پرداخت میکند. این در حالیست که دولت انگلیس ادعا میکند به توافقی با اتحادیه اروپا دست یافته که تعرفههای گمرکی با اروپا مانند سابق صفر خواهد بود.
برگزیت همچنین باعث تعطیلی کارخانه شرکت ژاپنی هوندا در انگلیس شده است. هوندا قرار است ماه آینده کارخانه خود را در انگلیس برای همیشه تعطیل کند. این شرکت ژاپنی ضرورت تمرکز بر بازار خودروهای برقی در خارج انگلیس را بهانه کرده اما کارشناسان صنعت خودروسازی میگویند که برگزیت نقش مهمی را در تصمیمگیری این شرکت ایفا کرده است.
فولکسواگن هم که به لحاظ آماری، بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان است اعلام کرد که به دلیل نایاب شدن یک قطعه الکترونیکی بر اثر همهگیری کرونا و برگزیت، ناگزیر یکصدهزار خودرو کمتر تولید خواهد کرد.
انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودروهای انگلیس ماه گذشته از ضرر هنگفت برگزیت بر صنعت خودروسازی و کاهش چشمگیر تولید و فروش خودرو در این کشور در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی خبر داد و اعلام کرد که در ۱۰ ماهه ابتدایی سال گذشته میلادی تولید در این بخش با ۷۴۳ هزار خودرو حدود یک سوم پایینتر از میزان تولید در این دوره زمانی در سال گذشته بوده است.
ابهام و غافلگیری قوانین جدید پسابرگزیت
بعضی از اتفاقاتی که در نتیجه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در دو هفته اخیر افتاده مردم را غافلگیر کرده است از جمله فیلمی که اخیرا از چند راننده کامیون در مرز هلند منتشر شد و نشان میداد آنها چقدر از توقیف شدن ساندویچهای ژامبونشان متعجب شدهاند.
براساس مقررات جدید، محدودیتها علاوه بر محموله کامیونها شامل "محصولاتی که رانندگان به اتحادیه اروپا وارد میکنند هم میشود." در راهنمای دولت انگلیس آمده است که "شما نمیتوانید محصولاتی که منشاء حیوانی دارند، از جمله محصولاتی که گوشتی هستند یا لبنیات دارند (مثلا ساندویچ پنیر) را به اتحادیه اروپا ببرید."
تعلیق ارسال بسته از انگلیس به ایرلند شمالی از دیگر مسائلی است که در دو هفته اخیر خبر ساز شده است.
محصولاتی که از انگلیس به ایرلند شمالی ارسال میشوند - از آنجا که احتمال دارد سر از جمهوری ایرلند در بیاورند - میتوانند مشمول پرداخت تعرفه شوند و در هر صورت اظهارنامه گمرکی لازم است که نشان دهد مقصد نهایی کجاست. این ابهامات باعث شده تا برخی از فروشگاهها فروشگاهها، از جمله فروشگاه زنجیرهای جان لوئیس، ارسال بسته به این منطقه را به حالت تعلیق دربیاورد.
هرچند دولت انگلیس توانست اغلب مبادلات تجاری با کشورهای ثالث را که طرف تجاری اتحادیه اروپا بودند ادامه دهد، اما این معاملات شامل غنا که از کشورهای مشترکالمنافع انگلیس بشمار میرود نمی شود. به این ترتیب هفته گذشته، یک محموله موز غنا که از بندر پورتسموث واقع در جنوب شرق انگلیس وارد اگلیس شد مشمول پرداخت ۱۷هزار و ۵۰۰ پوند تعرفه شد.
محمولههای ارسالی صادرکنندگان غذاهای دریایی اسکاتلند به اتحادیه اروپا هم در مرز بین اسکاتلند و فرانسه متوقف شده است. گفته می شود که این تاخیرها به این دلیل است که ماموران گمرک به جای بازرسی نمونهای از محموله باید کل محموله کامیون بازرسی کنند. این وضعیت باعث تشکیل صف طولانی در مرز شده است.
دولت انگلیس بروز این مشکلات را به درست وارد نشدن بعضی از اطلاعات در سیستمهای انگلیس و اتحادیه اروپا نسبت داده است.
توافق تجاری با اتحادیه اروپا، فرار از برگزیت بدون توافق
«کییر استارمر» رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس پیشتر توافق به دست آمده با اتحادیه اروپا را «آبکی» توصیف کرد و گفته بود که اعضای حزب او از سر ناچاری به آن رای موافق میدهند.
نمایندگان مجلس عوام انگلیس سه هفته پیش با اکثریت آراء به لایحه پیشنهادی دولت درباره این توافق رای مثبت دادند. این لایحه برای تائید نهایی به مجلس اعیان ارجاع و سپس با توشیح ملکه به قانون تبدیل خواهد شد.
در اروپا هم از آنجایی که هر ۲۷ عضو باید آن را تایید کنند، ممکن است تصویب آن مدتی طول بکشد، ضمن اینکه حتی یکی از کشورهای عضو میتواند کل توافقنامه را وتو کند.
در توافق جدید انگلیس امتیازهای بسیاری به طرف مقابل داده است فقط برای اینکه به گفته نخست وزیر سابق "برگزیت برگزیت باشد". فقط برای آنکه به مردم بگویند به توافقی دست پیدا کردند تا بتوانند نقطه پایانی بر چهار سال و نیم کشمکش بگذارند. توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می دهد، نه آن را از مقررات و استاندارد های اتحادیه اروپا آزاد می کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند. حتی راه را برای دخالت اتحادیه اروپا در مرز داخلی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی باز می گذارد.
مردم انگلیس از آغاز سال جدید میلادی به تدریج متوجه بی فایده بودن برگزیت خواهند شد. در طی این توافق انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورد و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می شود عملاً با محدودیتهای تحمیل شده در این توافق بی معنی است. بوریس جانسون اکنون با به سرانجام رساندن برگزیت و عملی کردن تنها شعار انتخاباتی اش به قله موجودیت سیاسی خود رسیده و از این به بعد فقط در سرازیری خواهد بود. به پیشبینی مجله «فورچون» سال ۲۰۲۱ ، پس از آنکه اقتصاد انگلیس متوجه ضررهای برگزیت شد، سال پایانی نخست وزیری بوریس جانسون خواهد بود.
نظر شما