استقبال حماس از فرمان محمود عباس برای برگزاری انتخابات مجلس ملی

تهران - ایرنا - جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از صدور فرمان ریاستی « محمود عباس » رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات مجلس ملی، مجلس قانونگذاری و ریاست جمهوری استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی حماس بامداد شنبه نوشت، این جنبش با صدور بیانیه‌ای، این رویداد را به نفع ملت فلسطین دانست و با اشاره به اینکه انتخاب رهبری و نمایندگان حق مطلق مردم فلسطین است ابراز امیدواری کرد این رویداد با موفقیت برگزار شود.

حماس با بیان اینکه ما در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌ایم تا از همه موانع برای رسیدن به این روز عبور کنیم و انعطاف پذیری زیادی نشان دادیم، افزود: زیرا  معتقدیم که انتخاب متعلق به مردم و در دست مردم است.

این جنبش مقاومت فلسطینی بر اهمیت آماده سازی محیط برای انتخابات آزاد و عادلانه که در آن رأی دهنده اراده خود را بدون فشار و محدودیت و با رعایت عدالت و شفافیت ابراز کند، تاکید کرد و انجام روند کامل انتخابات در قدس و داخل و خارح به منظور بازسازی نظام سیاسی فلسطین و توافق بر یک برنامه راهبردی ملی گسترده جهت مقابله با رژیم اشغال صهیونیستی را بدون تردید ضروری دانست. 

حماس اضافه کرد: برای دستیابی به همه اینها، لازم است در انجام گفت‌وگوی ملی جامع که همه میهن دوستان فلسطینی بدون استثنا در آن شرکت داشته باشند تسریع شود.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عصر جمعه فرمان ریاستی انتخابات عمومی در این سرزمین را صادر کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری « وفا » فلسطین با اشاره به اینکه این انتخابات در سه مرحله برگزار خواهد شد، اضافه کرد: بر اساس فرمان ریاستی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری در روز ۲۲ ماه می و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست برگزار خواهد شد.

وی همچنین خواستار آغاز یک گفت و گوی ملی با تمرکز بر مکانیزم انتخابات شد.

مجلس قانون‌گذاری فلسطین متشکل از ۱۳۲ نماینده است که از ۱۱۶ حوزه انتخابی در کرانه باختری و نوار غزه انتخاب می‌شوند. تعداد اعضای این مجلس پس از بازنگری در قانون انتخابات فلسطین در ژوئن ۲۰۰۵ از ۸۸ به ۱۳۲ افزایش یافت و مقرر شد که نیمی از این کرسی‌ها بر پایه درصد تجمعی آراء هر حزب مشخص شود.

مجلس ملی فلسطین نیز نهاد قانون‌گذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) است و اعضای کمیته اجرایی این سازمان را انتخاب می‌کند. جلسات این مجلس هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و مصوبات آن با اکثریت آراء در صورت حضور دوسوم اعضا در جلسه تصویب می‌شود.  این مجلس در حال حاضر ۶۶۹ عضو دارد و اعضای مجلس قانون‌گذاری فلسطین به‌طور خودکار عضو این مجلس نیز هستند.

طبق اساسنامه سازمان آزادیبخش فلسطین و توافق ملی، انتخابات مجلس هر جا که ممکن باشد برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha