سرهنگ علیرضا عباسی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: این تصادفات هزار و ۷۸۹ مصدوم داشته و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱ فوتی در تصادفات درون شهری به ثبت رسیده که متوفیان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.
وی گفت: مرکز استان یکی از شهرهای آسیبزا در ارتباط با حوادث درون شهری است ولی در سال جاری شاهد کاهش ۵۵ درصدی فوتی هستیم و در تصادفات جرحی نیز کاهش ۲۳ درصدی داریم.
رییس پلیس راهور خراسان جنوبی افزود: بیشترین تصادفات فوتی در سربیشه با پنج فوتی در سال جاری افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است و شهرستانهای خوسف، سرایان، بشرویه و زیرکوه امسال تصادف فوتی نداشتهاند.
وی تصریح کرد: در این مدت ۲۱۴ هزار و ۷۸۶ راننده متخلف اعمال قانون شدهاند که ۱۳ هزار و ۷۸ مورد حادثهساز بوده است.
سرهنگ عباسی گفت: علت بیشتر تصادفات، رعایت نکردن حق تقدم و توجه به جلو بیش از ۶۵ درصد بوده است.
وی افزود: ۵۳ درصد متخلفان در سن جوانی و نوجوانی هستند و ۴۷ درصد مجروحان و ۴۳ درصد متوفیان موتورسوار بودهاند.
وی با بیان اینکه ۱۹ درصد مجروحان و ۴۳ درصد متوفیان عابر پیاده هستند گفت: ۲۸۷ سرنشین خودرو در تصادفات درون شهری مصدوم شدند که مصداق نبستن کمربند ایمنی است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۲ دوچرخهسوار فوت و ۵۱ دوچرخهسوار مجروح شدند که توجه به این موضوع حایز اهمیت است.
وی تصریح کرد: درخصوص امکانات مکانیزه و هوشمند کنترلی کمبود داریم و هنوز شهر هوشمند ترافیکی در خراسان جنوبی نداریم که باید مسوولان چارهاندیشی کنند.
وی با بیان اینکه زیرساختهای شهری با افزایش جمعیت همخوانی ندارد اظهار داشت: جابهجایی پلهای هوایی و مکانیزه شدن آنها از مهمترین اولویتها در برخی خیابانها است که باید مورد توجه قرار گیرد.
عباسی گفت: به دنبال توقفگاه ویژه وسایل سنگین در مرکز استان هستیم که هنوز محقق نشده و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: در مورد پارکینگهای طبقاتی اقدامات خوبی صورت گرفته اما برای شهر بیرجند کافی نیست و سه نقطه حادثهخیز در استان داریم که به شهرداریهای استان ابلاغ شده است.
وی گفت: مدیریت ترافیک از مهمترین ماموریتهای راهنمایی و رانندگی است تا تسهیل در تردد تحقق یابد و در این ارتباط به همه ماموران اعلام کردیم که با روحیه انقلابی و با ملاک قرار دادن قانون و تکلیفمداری عمل کنند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی یادآور شد: اعتقاد داریم اعمال قانون باید همراه با ادب و اخلاق باید باشد که فرهنگسازی سازمانی در این زمینه انجام شده و تکریم مردم در دستور کار است اما جامعه هم نیازمند فرهنگسازی است و از مردم خواستار ارتباط دوسویه هستیم.
وی تاکید کرد: راهنما زدن در شهر باید نهادینه شود زیرا یکی از معضلات ترافیکی، نزدن راهنماست که سبب بروز حوادث میشود.
سرهنگ عباسی اظهار داشت: توقف پشت خط ایست از مهمترین مواردی است که باید تا سبز شدن چراغ حتما پشت چراغ بایستند و احترام به گذرگاههای عابر پیاده بخشی از قانون ترافیک است که متاسفانه این حق از عابر گرفته میشود و باید بیشتر به آن توجه شود.
وی تصریح کرد: صنوف مزاحم هم در مرکز استان مشکلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم هرچه زودتر جمعآوری و به مکان مشخص گسیل داده شوند.
وی با بیان اینکه ۴۵ درصد تصادفات به دلیل توجه نکردن به جلو است گفت: استفاده از تلفن همراه در استان به شدت بالا است در حالی که طبق قانون استفاده از هندزفری هم ممنوع است.
رییس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: حرکت نکردن بین خطوط از مهمترین تخلفات رانندگی در مرکز استان است که سبب ضایع شدن حق و حقوق شهروندان میشود و برخی بینظمیهای عمدی هم سبب به هم خوردن آرامش افراد جامعه میشود که طبق مقررات با متخلفان برخورد قاطعانه میشود.
وی اضافه کرد: در زمینه محدودیتهای کرونایی ۹۰ درصد مردم همکاری کردند و از هفته گذشته که محدودیتهای بین شهری برداشته شد و محدودیتهای شبانه پا برجا است باز هم همکاری لازم وجود دارد.
سرهنگ عباسی گفت: از اول آذر ماه در اوج محدودیتها هیچ گونه تصادف فوتی نداشتیم و شاهد کاهش ۱۰۰ درصدی تلفات فوتی و ۷۸ درصدی تصادفات جرحی بودیم.
وی اظهار داشت: رانندگانی که از شهری به شهر دیگری سفر ضروری داشتند اگر با دوربینها اعمال قانون شدند میتوانند برای اصلاح جریمه به دفاتر پلیس مراجعه کنند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ هزار تذکر به جای جریمه به رانندگان متخلف ارسال شده است و ۹۸ هزار خدمت در بخش شمارهگذاری، صدور گواهینامه، اجراییات و سایر حوزهها داشتیم.
وی گفت: در این مدت ۹ هزار و ۳۹۱ راننده به رانندگان استان اضافه و ۲ هزار و ۴۳۰ خودرو در خراسان جنوبی پلاکگذاری شده است.
نظر شما