۸ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 3134
کد خبر: 84189308
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش تعیین کننده مردم در سرنوشت خیز چهارم کرونا در سمنان

۸ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 84189308
آتنا نائینی نژاد
نقش تعیین کننده مردم در سرنوشت خیز چهارم کرونا در سمنان

سمنان- ایرنا- هشدار صریح ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان، نگاه‌ها را به خیز چهارم بیماری کووید ۱۹ حساس کرد و در این شرایط، بیماریابی گسترده، مقابله با شیوع عادی‌انگاری با ایجاد حس امید و آرامش بین مردم از مهمترین اقدام هایی است که می‌تواند مانع از بروز خیز چهارم شیوع کرونا در استان سمنان شود.

به گزارش ایرنا، شامگاه یکشنبه ۲۸ دی ماه گذشته بود که دکتر نوید دانایی با ارسال دل نوشته ای به رسانه‌ها و انتشار آن در فضای مجازی تاکید کرد که با وجودی که امروز با همت مردم استان و مسئولان و همکاران کادر بهداشت و درمان در شرایط کمترین تعداد بستری بیمار از ۶ ماه قبل در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان رسیده‌ایم اما می‌خواهم از همه شما تقاضا کنم خود را برای خیز جدید بیماری آماده کنید.

وی از همکاران ستادی و پشتیبان دانشگاه درخواست کرده است با تمام توان امکانات و شرایط لازم برای مقابله با خیز جدید بیماری را آماده کنند و افزوده است: همکاران گرامی و عزیزم متاسفانه خیز چهارم کرونا در راه است.

طبق آخرین اطلاعات ارسالی از کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان که شامگاه سه شنبه هفتم بهمن ماه در اختیار رسانه ها قرار گرفت از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر سه‌شنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان ۸۸۳ نفر است.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه سه‌شنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۷۰ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۲۲ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۱۳ بیمار بهبودیافته از کرونا در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان‌های استان سمنان ترخیص شدند و بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در استان سمنان به هفت هزار و ۹۹ نفر رسید.

طبق اعلام این کمیته، ۱۱۱ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۵۹۲ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان که مجموعه تحت امرش ۶ شهرستان سمنان، دامغان، مهدیشهر، سرخه، آرادان و گرمسار را در حوزه استحفاظی دارد در حالی صادر شده است که به لطف همراهی‌های مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تدابیر مسئولان ارشد استان، این روزها بر طبق آمار، وضعیت در استان از نظر شیوع کرونا بسیار بهبود یافته است و این بدان معناست که بهبود وضعیت شیوع کرونا در استان بسیار شکننده است و نیازمند نگهبانی با حساسیت بالاست.

بیماریابی و انجام تست کرونا از افراد دارای علامت و یا افرادی که با  بیماران کرونایی در ازتباط بودند، از اقدامات مثبتی است که این روزها در حال انجام است اما موضوع مهم کنترل جدی‌تر رفت و آمد این افراد در مکان‌های عمومی با استفاده از فناوری روز و تلفن همراه  است؛ چرا که بسیاری از افراد حتی با اینکه به بیماری خود واقفند، قرنطیه را ترک کرده و نسبت به سلامتی دیگران بی‌تفاوت هستند و قطعا سایر افراد نمی‌توانند تاوان بی‌تفاوتی عده‌ای را بدهند.

علاوه بر بیماریابی گسترده و قرنطینه افراد مبتلا که رئیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان رویکرد مناسب این روزها می‌داند، لزوم آگاه‌سازی و ایجاد حساسیت مضاعف در مردم با حفظ آرامش نیز امروز بیش از هر زمانی احساس می‌شود زیرا مردم در هر موضوع و شرایطی تعیین کنندگان اصلی هستند.

از آنجا که ایجاد حس ترس و اضطراب بین آحاد جامعه در پیشگیری از خیز جدید کرونا اثر معکوس دارد، شکل‌گیری حساسیت بیشتر نباید امید و آرامش مردم را تحت شعاع قرار دهد؛ به طوری که مردم باور کنند در حال نگهبانی از یک دستاورد مهم هستند نه مقابله با هجوم دشمنی وهم‌انگیز و نامرئی!

نگهداری از نتیجه زحمات کادر درمان، ستاد مقابله با کرونا استان سمنان و مردم که در این مدت موجب عقب‌نشینی ویروس کرونا شد، پیش از هرچیز نیازمند فرهنگ سازی و هدایت اذهان عمومی به سمت مثبت اندیشی و ایجاد اعتماد بیشتر مرم به اقدام های موثر ستاد مقابله با کرونا استان است. رسانه‌ها، فضای مجازی، کارگروه‌های مرتبط و هر فضای دیگری که اندک تاثیری در دیدگاه‌های عموم جامعه به این موضوع دارد، موظفند تمام تلاش خود را انجام دهند.

در مجموع تولید و انتشار محتوای امیددهنده و ایجاد انگیزه برای ادامه حرکت رو به جلو در مردم شاید بهترین و کم هزینه‌ترین راه مقابله با خیز جدید کرونا در آینده این استان باشد زیرا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، پیشگیری تنها درمان این بیماری است.

انتشار گسترده کرونا از ابتلای یک نفر آغاز شد و این بدان معناست که تا زمانی که حتی یک نفر مبتلا به این ویروس است، باید شرایط را قرمز بدانیم و لحظه‌ای از توجه به امکان وجود این ویروس در نزدیکی خود غافل نباشیم؛ حتی  لازم است در این روزهای نسبتا آرام تر از دیروز، بسیار جدی‌تر و شدیدتر از روزهای قرمز کرونایی مراقب سلامتی خود و اطرافیان و قطع زنجیره کرونا باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha