اقدام واشنگتن علیه انصارالله با هدف دور کردن اذهان از وقایع کنگره بود

تهران- ایرنا- وزارت حقوق بشر یمن اقدام دولت دونالد ترامپ علیه انصارالله را اقدامی ورشکسته و تروریستی ارزیابی و اعلام کرد که اقدام واشنگتن با هدف دور کردن اذهان عمومی از وقایع کنگره آمریکا انجام گرفت .

به گزارش روز سه شنبه ایرنا این وزارتخانه روز گذشته در بیانیه ای با محکوم کردن تصمیم استکبار آمریکایی در تروریست خواندن انصارالله این اقدام واشنگتن را منحرف کردن اذهان عمومی نسبت به رفتارهای نابهنجاری دانست که در ساختمان کنگره اتفاق افتاد و کودتا بر ضد تمام ارزشهای شناخته شده انتخاباتی را نشان داد.
 در این بیانیه تصریح شده است که انصارالله یک جنبش ملی معتبر است که مورد استقبال و احترام یمنی ها است، زیرا آنها منبع امنیت برای سرزمین و مردم یمن در تمام نقاط این کشور محسوب می شوند.
 در این بیانیه تأکید شده است که این اقدام آمریکایی، انصارالله و نیروهای مردمی را از مقاومت در برابر تجاوز دشمن و ایستادگی برای حفظ ارزشهای حق و عدالت و مبارزه با تروریسمی که این سرزمین و مردم آن را هدف گرفته، منصرف نخواهد کرد.
این بیانیه افزود: اقدام ورشکسته منجر به وخامت اوضاع بشردوستانه در یمن خواهد شد که طبق اعلام سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه به بدترین فاجعه انسانی در تاریخ معاصر تبدیل شده است. اقدامی که منجر به افزایش کشته ها و زخمی شدن غیرنظامیان از جمله کودکان، زنان و سالخوردگان می شود و همه تلاش ها را برای صلح و راه حل سیاسی پیچیده می کند.
 این وزارتخانه رژیم آمریکا و دولت جنایتکار ترامپ را مسئول عواقب اجرای این تصمیم علیه انصارالله دانست و سازمان ملل متحد و ارگانهای مختلف آن را به اقدامات موثر برای محاکمه ترامپ و دولت وی در دادگاه کیفری بین المللی فراخواند.
این بیانیه همچنین با اشاره به شش سال جنگ ناعادلانه علیه میلیونها یمنی دولت و متحدان ترامپ را جنایتکار جنگی نامید و بر جلوگیری از مصونیت وی در برابر مجازاتی که باید متناسب با اقدامات مجرمانه او اعمال شود تاکید کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا روز ۲۲ دی ماه اعلام کرد که قصد دارد نام جنبش انصارالله یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. دولت ترامپ در آخرین روزهای ریاست خود در کاخ سفید با قرار دادن نام انصارالله درلیست سازمان های تروریستی موجی از انتقادها را در سطح بین المللی و داخلی آمریکا به راه انداخت تا جایی که ۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه ترامپ نسبت به تروریستی خواندن انصارالله یمن اعتراض کردند و خواستار ارائه اطلاعات لازم برای این تصمیم شدند.
اعضای مجلس نمایندگان در این نامه تصریح کردند: این نام‌گذاری به حل منازعه و تامین عدالت برای تخلفات و سوء استفاده‌های انجام شده در طول جنگ کمک نمی‌کند. این فقط بحران میلیون‌ها یمنی را که برای بقای خود می‌جنگند، تشدید می‌کند.
اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای تأکید کرد که تصمیم دولت ترامپ تعامل دیپلماتیک لازم با انصارالله و کار جامعه جهانی در امور سیاسی و بشردوستانه را پیچیده خواهد کرد.
روسیه نیز از ایالات متحده خواست تا در این تصمیم تجدید نظر کند زیرا پیامدهای آن را در روند صلح یمن منفی خواند. نماینده روسیه در شورای امنیت با تاکید با اینکه این تصمیم تلاش ها برای آغاز مذاکرات را ناکام می گذارد آن را یک اشتباه غیرقابل بخشش توصیف کرد.
همه این موضع گیری های بین المللی و مواضع داخلی آمریکا انزوای دولت ترامپ و آشفتگی آن را نشان می دهد به ویژه اینکه وی روزهای پایانی خود را با بحران بزرگی که در داخل ایالات متحده بوجود آمده، می گذراند.
مسلم است این اقدام آمریکا چیزی جز معامله ترامپ و کشورهای متجاوز نیست به ویژه اینکه این کشورها طی دوره گذشته تلاش می کردند تا بتوانند نام "انصارالله" را در لیست تروریسم این کشور قرار دهند.
این توافق، بازنده ای جز ترامپ نداشت زیرا شاهدی بر حماقت وی و رسوایی طوفان کنگره بود و حتی عواقب منفی برای دولت وی و ائتلاف متجاوزان و مزدوران آن به همراه داشت.

در مقابل ، انصارالله دستاوردها و توانایی های قابل توجهی در زمینه نظامی به دست آورده است و تصمیم علیه انصارالله پس از شش سال جنگ و محاصره وگرسنگی تاثیر چندانی بر ملت یمن ندارد و فقط ماهیت متجاوز و خبیث آمریکا در این تجاوز را نشان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha