موفقیت‌آمیز بودن ساخت پیچیده‌ترین بخش قطار ملی در جهاددانشگاهی

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی گفت: پیچیده‌ترین قسمت قطار ملی با تلاش محققان و کارشناسان این نهاد با موفقیت ساخته شد.

دکتر حمیدرضا طیبی روز سه شنبه افزود: کسب فناوری و طراحی و ساخت پیچیده‌ترین بخش طرح قطار ملی یعنی سیستم کامل رانش آن به جهاددانشگاهی واگذار شد که با موفقیت به انجام رسید.

وی یادآور شد: سیستم رانش شامل سیستم کنترل مرکزی (TCMS)، بخش برق ولتاژ بالا (M.V. Box) سیستم کنترل دور موتورها (MCM)، سیستم تامین برق داخل واگن‌ها (ACM)، الکتروموتورها، گیربکس‌ها، سلف‌ها و مقاومت‌های ترمزی است که حدود ۳۰ تا ۳۳ درصد قیمت یک رام قطار را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: هر رام قطار معمولاً بسته به جمعیت شهرها دارای ۵، ۷ و یا ۸ واگن بوده که قیمت خرید خارجی هر واگن حدود یک‌میلیون یورو است، ساخت سیستم رانش در جهاددانشگاهی از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده و حدود ۸۵ درصد تجهیزات ساخته‌شده در حال تحویل برای نصب بر روی قطار ملی است.

رییس جهاددانشگاهی با یادآوری این که اجرای این پروژه، قطار مهم‌ترین پروژه کشور با این حجم از ساخت داخل و با فناوری پیشرفته بومی خواهد بود، عنوان کرد: لذا به سهم خود تلاش می‌کنیم تا پروژه قطار ملی با موفقیت راه‌اندازی شده و ‌ساخت داخل آن نیز هرچه سریع‌تر شروع شود؛ زیرا اجرای این پروژه می‌تواند الگوی مهمی از امکان‌پذیری اتکاء بر توان ملی در تأمین نیازهای کشور به‌صورت ملی و ایجاد اشتغال عزتمند برای فرزندان میهن اسلامی باشد.

 به گزارش جهاددانشگاهی، طیبی به چهار بازدیدی که در روزهای گذشته با حضور مسوولان کشوری از طرح مهم سیستم رانش واگن‌های مترو در واحد علم و صنعت برگزار شد، اشاره کرد و یادآور شد: این بازدیدها با هدف اطمینان دادن به آنها برای موفقیت‌آمیز بودن ساخت داخلانجام می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم برنامه‌ریزی شود تا ساخت داخل و انبوه واگن‌ها با تامین منابع موردنیاز پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز آغاز شود.

نیاز به ۱۰ هزار واگن با گسترش خطوط مترو با اشتغال‌زایی چند ده‌ هزار نفری

رییس جهاددانشگاهی با بیان این که خطوط مترو در ۹ کلان‌شهر (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه) احداث می شود، گفت: هم‌چنین تصویب‌شده تا برای شهرهایی که جمعیت آن به بالای یک‌میلیون نفر است، خطوط مترو ایجاد شود.

طیبی افزود: برای راه‌اندازی این خطوط به هزاران واگن مترو نیاز بوده که برخی این نیاز را به ۱۰ هزار واگن برآورد می‌کنند.

یو در ادامه با بیان این که تصور کنید اگر این واگن‌ها و تجهیزات پیشرفته به‌کار رفته در آنها مثل بدنه، شاسی و یا بوژی؛ سیستم رانش و یا حرکت، ترمزها، درب‌ها، سیستم‌های تهویه، کلیه دکوراسیون داخلی و سایر اجزاء ساخت داخل شود چه حجم عظیمی از محصولات ساخت داخل در کشور تولید می‌شود؟ گفت: ساخت داخل این تجهیزات، بهره‌برداری از قطارهای مترو، بازسازی و تعمیر و نگهداری آنها، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال چند ۱۰ هزارنفری برای جوانان کشور در رده‌های مختلف تحصیلی و مهارتی ایجاد می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی با یادآوری این که کشورهای همسایه و سایر کشورها نیز یا صاحب خطوط مترو بوده و یا به ‌سرعت به ‌دنبال ایجاد آن هستند، افزود: جهاد دانشگاهی با اطلاع از استراتژی توسعه خطوط مترو و شروع متروی تهران و با اتکاء به تجربیات ارزشمند خود در تولید فناوری مختلف در حوزه‌های برق و مکانیک، طراحی و ساخت پیشرفته‌ترین بخش واگن‌های مترو به‌نام سیستم کامل رانش واگن‌های مترو (Full ProPulsion System) را از سال ۱۳۸۳ در دستور کار خود قرار داد.

پیش‌بینی سهم ۸۵ درصدی ساخت داخل صنعت حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم توسعه

طیبی ادامه داد: در دور اول مسوولیتم در جهاددانشگاهی و ادامه در سمت رییس واحد علم و صنعت سعی کردیم این کار را در همکاری با یکی از معتبرترین شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی غربی و به‌صورت انتقال فناوری تا سقف ۸۳ درصد داخلی سازی انجام دهیم که به علت تحریم‌ها عملی نشد.

وی تصریح کرد: در دور دوم مسوولیت با هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه و با کمک مجلس شورای اسلامی، بندی را در برنامه ششم توسعه گنجاندیم که از طریق خریدهای خارجی و انتقال فناوری و یا ساخت داخل، سهم تولید داخل در صنعت حمل‌ونقل ریلی شهری و بین‌شهری به ۸۵ درصد برسد.

رییس جهاددانشگاهی همچنین گفت: باوجود صدور مجوز خرید ۲ هزار دستگاه واگن با فاینانس خارجی توسط شورای اقتصادی و حتی برنامه‌ریزی برای گرفتن امتیاز انتقال فناوری از شرکت‌کنندگان در این مناقصات، با خروج آمریکا از برجام شرکت‌های اروپایی کنار رفته و چینی‌ها هم به بهانه‌های مختلف باوجود واگذاری قرارداد ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن به آنها، عملاً اقدامی انجام ندادند.

طیبی یادآور شد: با استناد به ماده ۵۴ برنامه ششم توسعه کشور که توسط جهاددانشگاهی در این ماده گنجانده شد، معاونت علم و فناوری رییس جمهور قبول کرد تا بخشی از منابع موردنیاز برای طراحی ملی یک رام قطار ۷ واگنه مترو را تامین و این پروژه ملی با همکاری متروی تهران، جهاددانشگاهی و شرکت مپنا اجرا شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha