به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، هادی خانیکی روز پنجشنبه در دومین روز از اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید۱۹ در دانشگاه شریف در خصوص موضوع کرونا آموزش برخط و غیبت اجتماعی در دانشگاه اظهار داشت: گفت و گو افراد فرهیخته در دانشگاه به خاطر شرایط کرونا بسیار دشوار شده است و نیاز است دانشجویان و اساتید گروه های مشترک تشکیل دهند و گفت و گو کنند که دانشگاه ها در ایام کرونا در قبال جامعه و دولت و نهادها چه کاری می توانند انجام دهند.
وی ادامه داد: ضرورت دارد نهادهای علم و انجمن های علمی با تشکیل ائتلاف هایی به بالا بردن آگاهی و انتقال علم و داوری اجتماعی کمک کنند. دانشگاه نیز مانند سایر نهادها با ویروس ناشناخته ای رو به رو شد که دارای تهدیدها و فرصتهای همه جانبه است. به عنوان مثال ما با مسئله تقلب و کپی کاری رو به رو هستیم و به نوعی این موضوعات تهدیدات آموزش مجازی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در هر پدیده فناورانه ابتدا در جوامع در حال گذار بیشتر جنبه های تهدید آمیز آن به چشم می خورد تا جنبه های مثبت و در حال حاضر تهدیدی که نظام اجرایی، پژوهشی و تحصیلی را تهدید می کند هزینه های جدی و جدیدی را دارد.
خانیکی اظهار داشت: نیاز است دانشگاه را در وضعیت کرونایی و پس از آن مورد مطالعه قرار دهیم و تجارب جهانی را دنبال کنیم و برای بررسی نباید تنها به سراغ دانشجویان برویم و نیاز است تمام کنشگران دانشگاهی بررسی شوند.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه مسئله فعالیت نهاد دانشگاه در شرایط کرونا در هم تنیده و پر شتاب است و نمیتوان با مطالعات ارام دنبال کرد و این مسئله باید با درهمتنیدگی و شتاب لحاظ شود. همچنین ما ناگزیر هستیم وضعیت آموزش مجازی و رخدادهای موثر را در سطوح رفتارها دنبال کنیم و تغییر رفتارها درحد نظر سنجی های ادواری دنبال نشود و محققان این وضعیت پیش آمده را موضوع مطالعه دانشگاهی قرار دهند.
تغییرات مراودات اجتماعی رصد شود
خانیکی در ادامه اظهار داشت: نیاز است تغییر ساختاری که در مراودات اجتماعی پیش آمده، حذف حضور فیزیکی، جایگزین شدن دیجیتال، حوزه روانشناسی و روانپزشکی و انتقال مسائل روانی رصد شود.
سیطره نیل به احیا مراودات حضوری و نیل به دیده شدن به اجبار مورد غفلت قرار گرفته و مسئله مهم است.
وی ادامه داد: تغییر روند فعالیت های فرهنگی نیز موضوع مهم دیگری در دانشگاه ها است که این کار نیاز به اقدام جدی دارد همچنین توجه به سمت روشن و مفید فناوری ها نیز اهمیت دارد زیرا توانایی و خلاقیت افراد تغییر شکل پیدا کرده است.
خانیکی تصریح کرد: نیاز است روندهای همبسته ساز در جامعه احیا و از روند گسسته ساز جلوگیری شود زیرا گسسته سازی در جامعه باعث گسترش خشونت و اسیب های روانی مثل خودکشی می شود. همچنین افزایش جمع های اکادمیک و دانشجویی و همبستگی باعث کمتر شدن آسیب روانی می شود و این سیر تغییر در زیست اجتماعی و اخلاقی و روانی را موضوعی برای اندیشیدن است.
به گزارش ایرنا، نخستین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ از صبح چهارشنبه اول بهمن ماه با حضور معاون وزیر علوم و ریس سازمان امور دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف کلید خورد.
مراسم افتتاح اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید – ۱۹ با سخنرانی مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان، رییس دانشگاه تهران و معاون دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.
مجید صفاری نیا، سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، منصوره السادات صادقی، ریس کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ و حمید یعقوبی دبیر علمی این کنگره، از دیگر سخنرانان برنامه های روز نخست بودند.
همچنین در ادامه آیین افتتاحیه، گویا ریس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، نظرات و یافته های علمی را در خصوص کووید ۱۹ بیان می کند.
در این همایش ۲ روزه ۶ نشست تخصصی، خدمات مشاوره و مددکاری دانشگاهها در دوران کرونا، خدمات بهداشتی و پیشگیری از کرونا در دانشگاهها، چالش های آموزش مجازی از منظر دانشجویان و اساتید در دوران کرونا، ابعاد روان شناختی خانواده دانشجو در دوران کرونا، ابعاد جامعه شناختی و فرهنگی دانشجویان در ایام کرونا واموزش مجازی دانشجو در دوران کرونا و پسا کرونا برگزار شد.
لازم به ذکر است اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید – ۱۹ با هدف بررسی تاثیرات و پیامدهای بیماری کرونا بر دانشجویان و جامعه دانشگاهی، اول و دوم بهمن ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و به صورت مجازی برگزار شد.
نظر شما