۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 3134
کد خبر: 84195533
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رفاقت مجازی با ورزش و تندرستی

۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 84195533
رفاقت مجازی با ورزش و تندرستی

سمنان- ایرنا- گسترش دسترسی به فضای مجازی شکل بسیاری از فعالیت‌ها را تغییر داده است؛ به طوری که به ویژه در روزهای شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های ورزشی را بیش از پیش به فضای مجازی کشانده است.

به گزارش ایرنا، ارتباط شما با گوشی تلفن همراهتان، به ویژه زمانی که به شبکه اینترنت متصل باشد چگونه است؟ آیا شما از آن دسته افرادی هستید که شب‌ها بعد از وداع و شب‌بخیر با گوشی همراه خود می‌خوابید و صبح نیز اولین روزبخیرتان را به گوشی همراهتان می‌گویید؟

بر پایه آمار سازمان تنظیم مقررات رادیویی در سال ۱۳۹۹، شمار کاربران اینترنت در ایران از ۷۸ میلیون نفر فراتر رفته و ضریب نفوذ اینترنت در ایران به ۹۴ درصد رسیده، یعنی از هر ۱۰۰ نفر ایرانی ۹۴ نفر از اینترنت بهره می‌گیرند.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که ایران بیشترین تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه را داراست و میانگین استفاده از اینترنت در روز را بین ایرانیان ۵ تا ۹ ساعت تخمین می‌زنند. 

ناگفته نماند که در روزگار فناوری‌های مدام در حال توسعه، و به ویژه زمانی که شیوع ویروس کرونا امکان بسیاری از دیدارها و تماس‌های فیزیکی را از افراد گرفته، چنین ارتباط تنگاتنگی با گوشی همراه و فضای مجازی چندان غیرطبیعی و غیر منطقی نیست؛ اما موضوع مهم این است که از ظرفیت‌های این فضا در راستای پیشبرد فعالیت‌های مهم استفاده شود.

به طور مثال، اکنون که امکان استفاده از باشگاه‌های ورزشی وجود ندارد و یا انگیزه پرداختن به ورزش در خانه کمرنگ شده است، فضای مجازی بهترین فرصت برای ایجاد این تحرک است و مانع از مغفول ماندن ورزش می‌شود که مایه نشاط و تندرسی است.

فدراسیون ورزش‌های همگانی در مدت شیوع ویروس کرونا گام‌های خوبی در راستای انجام وظیفه خود و گرم‌نگهداری فضای ورزش و شور و نشاط مردم در فضای مجازی انجام داده است.

لیگ تندرستی تا پایان سال ۹۹ ادامه داد

رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا از "لیگ تندرستی" به عنوان یک حرکت مثبت و مهم نام برد و ابراز داشت  فدراسیون ورزش‌های همگانی با هدف مقابله با کم‌تحرکی، ترویج ورزش‌های همگانی و افزایش نشاط اجتماعی مردم در فضای مجازی لیگ تندرستی را از چهارم بهمن ماه آغاز کرد و تا ۳۰ اسفند ۹۹ ادامه دارد.

همت هادیان در خصوص نحوه شرکت در این لیگ گفت: روزانه چهار حرکت ورزشی در سامانه «ایران تندرستی» تعریف می‌شود و علاقه‌مندان با تهیه ویدئو ۳۰ ثانیه‌ای از این حرکت‌ها و بارگذاری آن در سامانه، در این پویش شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این پویش رقابت محور است افزود: در این لیگ استان‌های مختلف و همچنین شهرستان‌های هر استان با یکدیگر رقابت می‌کنند و ابتدای سال آینده، بعد از ارزیابی، ۱۶ استان برتر به لیگ برتر تندرستی و ۱۶ استان دیگر  به لیگ دسته اول تندرستی راه یافته و رقابت به این صورت ادامه می‌یابد.

هادیان با بیان اینکه این مسابقه رده سنی ندارد و از کودکان تا پیشکسوتان را شامل می‌شود افزود: در انتهای مرحله نخست، در استان‌های برتر این پویش به ۳۲ نفر جایزه ۱۰ میلیون ریالی اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام پویش‌های این هیات در فضای مجازی برگزار می‌شود گفت: در شهرستان‌های با وضعیت زرد فعالیت‌های محدودی در فضای حقیقی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان با اشاره به اینکه  وظیفه ذاتی هیات ورزش‌های همگانی استان رشد و توسعه ورزش در تمام سطوح و تمام افراد است ابراز داشت: در حال حاضر هیات ورزش‌های همگانی در هر هشت شهرستان استان فعال است.

وی با اشاره به حوزه گسترده وظایف و فعالیت‌های هیات ورزش‌های همگانی و تعامل این هیات با دستگاه‌های اجرایی مختلف افزود: تفاهم‌نامه‌های مختلفی با اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان، اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری سمنان، بسیج ورزشکاران و معاونت تربیت بدنی سپاه استان سمنان در راستای ترویج بیشتر ورزش در جامعه‌ هدف مختلف امضا شد.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان با اشاره به پویش آماده باش و  چالش پیاده‌روی به عنوان نمونه‌هایی از فعالیت‌های مهم این هیات گفت: برگزاری ۵۷۷ برنامه در قالب پویش آماده باش و همچنین ۱۱۲ برنامه به مناسبت هفته تربیت بدنی از دیگر فعالیت‌های مهم ورزشی در فضای مجازی و گامی در راستای توسعه ورزش در استان بود.

هادیان بیان کرد: هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان از تیرماه امسال تاکنون ۲۰ پویش ملی و استانی مختلف برگزار کرد که این پویش‌ها شامل ۲ هزار برنامه مختلف می‌شود و در بیشتر پویش‌ها سمنان جزو ۱۱ استان برتر کشور بود.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، برگزاری بیشتر برنامه‌های فعلی این هیات در فضای مجازی صورت می‌گیرد ابراز داشت: مسابقات آمادگی جسمانی مجازی در سطح استانی و طرح ورزش در طبیعت که هر هفته پنجشنبه و جمعه به صورت مرتب برگزار می‌شود از جمله این برنامه‌ها است.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان گفت: ۵۰ ویدئو به مناسبت روز جهانی پیاده‌روی در استان آماده شد و استان سمنان در این حوزه رتبه ششم کشور را دریافت کرد.

هادیان بیان کرد: پویش ورزش در خانه با ۸۸ برنامه در هفته بسیج دنبال شد.

وی با بیان اینکه سمنان به عنوان هفتمین شهر، نامزد شهر فعال ایران شد گفت: تیم پژوهشی فدراسیون ورزش‌های همگانی به منظور بررسی زمینه فعالیت مناسب برای سمنان، ۱۰ روز در این شهر مستقر بود و نتیجه این تحقیقات و تعین رشته فعالیت در سمنان تا یک ماه آینده مشخص می‌شود.

استقبال مردم سمنان از محتواهای ورزشی در فضای مجازی مطلوب است

نایب رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: مربی‌های ورزشی در حوزه‌های مختلف فیلم‌های کوتاه تهیه و در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند که استقبال مردم از این بخش بسیار مطلوب است.

زکیه خیرالدین گفت: همچنین برخی مسابقات و چالش‌های این  هیات، مشارکت خانواده‌ها را به صورت تهیه ویدئو از فعالیت‌های ورزشی خود می‌طلبد که در  ابتدا  استقبال از این بخش به دلیل عدم اعتماد مردم به حضور در مقابل دوربین‌ها و انتشار در فضای مجازی خوب نبود اما اکنون استقبال از این بخش نیز بسیار بهتر شده است.

وی با بیان "ورزش تعطیل نیست" به عنوان شعار هیات ورزش‌های همگانی افزود: ورزش برای همه سنین و افزاد با هر شرایط فیزیکی، در هر زمان و مکان باید به آسانی در دسترس باشد.

نایب رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان ادامه داد: در زمان شیوع ویروس کرونا این شعار پررنگ‌تر شد و این حقیقت که ورزش صرفا ویژه باشگاه‌های ورزشی نیست به اثبات رسید.

خیرالدین گفت: شیوع کرونا باعث شد که ورزش در خانه و با استفاده از فضای مجازی و به صورت رایگان پررنگ‌تر شود و استقبال خانواده‌ها از این فضا نیز بسیار خوب بود.

وی بیان کرد: هریک از ۲۸ کمیته ورزشی زیر مجموعه ورزش‌های همگانی، در حوزه فعالیت و برای مخاطبان خود به صورت روزانه تولید محتوای فضای مجازی را انجام می‌دهند.

نایب رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان با اشاره به لیگ تندرستی به عنوان یک پویش مهم در راستای ترویج فرهنگ ورزش گفت: استقبال مردم استان در یک هفته از آغاز این لیگ خوب بود.

خیرالدین ابراز داشت: استان سمنان از نظر میزان مشارکت در لیگ تندرستی نسبت به جمعیت، در هفته اول این لیگ رتبه چهارم کشور را به دست آورد.

وی با بیان اینکه این لیگ تا پایان سال ادامه دارد افزود: مشارکت مردم در این لیگ علاوه بر افزایش سلامتی و نشاط، جایگاه استان سمنان در این لیگ را ارتقا می‌بخشد.

افراط در تولید محتوای ورزشی در فضای مجازی استقبال مردم را کاهش می‌دهد

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: دنیا رو به جلو حرکت می‌کند و تجهیزات و فناوری مدام در حال به روزرسانی است و این تغییرات محیطی بر زندگی ما بسیار تاثیر گذار است.

حسین زیاری ادامه داد: شیوع ویروس کرونا زمینه را به صورتی فراهم کرد که به اجبار نقش فضای مجازی در زندگی ما پررنگ‌تر شد و در زمینه ورزش نیز بی‌تاثیر نبود.

وی افزود:  البته این اتفاق دیر یا زود می‌افتاد اما شیوع ویروس کرونا سرعت آن را افزیش داد و وقوع آن را به جلو انداخت.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان در خصوص میزان اثربخشی  ورزش در فضای مجازی گفت: تجربه کافی در این زمینه می‌تواند در میزان اثر بخشی آن تاثیر مثبتی داشته باشد و قطعا تجربه با سعی و خطا به دست می‌آید.

زیاری با بیان اینکه در بخش‌هایی از ورزش تاثیر فضای مجازی خوب بود گفت: در گسترش ورزش‌های همگانی و ورزش‌های حرفه‌ای فضای مجازی تاثیر خوبی داشت اما در ورزش‌های قهرمانی اینگونه نبود.

وی در خصوص علت موفقیت ورزش‌های همگانی در فضای مجازی گفت: فدراسیون ورزش‌های همگانی با برنامه ریزی صحیح و دقیق در این زمینه موفق شد؛ به طور مثال پویش «آماده باش» حرکت بزرگی از سوی این فدراسیون بود که هم ایجاد آمادگی کرد و هم به دلیل برنامه ریزی خوب، کار اجرایی آن ساده بود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان بیان کرد: ورزش‌های حرفه‌ای، به معنای ورزش به عنوان حرفه، به دلیل تعطیلی باشگاه‌ها کمرنگ شدند و با ۷۰ درصد کاهش مراجعه  ورزشکاران به باشگاه‌های ورزشی مواجه شدیم.

زیاری گفت: حتی اگر باشگاه‌ها فعال بودند باز هم با مساله فرهنگی مواجه بودند که یا مردم علاقه‌مند به حضور نبودند و یا به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری، در باشگاه‌ها حضور نمی‌یافتند.

وی افزود: البته در خصوص گسترش ورزش در فضای مجازی با آسیب‌هایی مواجه هستیم به طور مثال در تحت تاثیر قرار دادن ذهن مردم افراط می‌شود و مردم ناگهان با سیلی از محتوای ورزشی در فضای مجازی مواجه می‌شوند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان با بیان اینکه تولید محتوای ورزشی در فضای مجازی، کار انتفاعی نیست بلکه نوعی بازاریابی اجتماعی است ادامه داد: ذهن مردم آستانه تحمل مشخصی دارد که اگر حجم محتواهای تولید شده بیش از آن باشد، با ایجاد دافعه مردم را از این فضا دلزده می‌کند. بنابراین مهم است که میزان محتوای تولید شده و فاصله زمانی بارگذاری مطالب به طور جدی و تخصصی مدیریت شود.

زیاری با اشاره به اینکه استقبال خوب مردم به معنای اینکه هر محتوایی را می‌شود به خورد مردم داد نیست گفت: کیفیت محتواهای تولید شده از نظر تنوع و کاربردی بودن نیز می‌تواند در افزایش و استمرار استقبال مردم بسیار موثر باشد زیرا مطالب تکراری بعد از مدتی دیگر نمی‌تواند مورد توجه مردم قرار بگیرد.

در روزگاری که فضای مجازی و حقیقی زندگی مردم به یکدیگر گره خورده، تولید کافی محتوای مناسب ورزشی در فضای مجازی و یا تولید بازی‌های سرگرم‌کننده با این مضمون، گامی در راستای ترویج فرهنگ ورزش و تحرک بین کاربران این فضا است. امید است با ایجاد عادت به ورزش به ویژه بین جوانان و نوجوانان، نسل آینده را افرادی با نیروی جسمانی قوی‌تر و بدنی سالم‌تر تشکیل دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha