تعبیر پاکستان از سیاست دولت بایدن در قبال توافق صلح با طالبان

اسلام‌آباد-ایرنا- پاکستان که خود را یکی از تسهیل کنندگان اصلی امضای پیمان صلح دوحه میان دولت ترامپ و طالبان می‌داند، تصمیم اخیر کاخ سفید برای بازنگری در این توافق را بی‌تاثیر تعبیر کرده و می‌گوید دولت بایدن فضای کمی برای ایجاد تغییرات خواهد داشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پاکستان مذاکرات بین افغانی در دوحه را طلوع جدیدی پیش روی افغانستان و گام بزرگی برای رسیدن به صلح دانسته و مدعی است که پیمان صلح میان آمریکا و واشنگتن و گفت وگوهای جاری در دوحه ثمره تلاش‌های مشترک و نقش آفرینی اسلام‌آباد است.

در عین حال مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از تصمیم این کشور برای بازنگری در توافق امضا شده میان دولت ترامپ و طالبان خبر داد و ازطرف دیگر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از تمایل طالبان برای صلح ابراز ناامیدی کرد.

با این حال مقامات آگاه و نزدیک به دیپلماسی پاکستان مرتبط با افغانستان و نشست دوحه معتقدند که تصمیم جو بایدن تاثیر چندانی بر این روند نخواهد داشت. زیرا پیشرفت‌های زیادی از زمان امضای پیمان صلح دوحه میان آمریکا و طالبان صورت گرفته و امکان تغییرات اساسی برای دولت جدید آمریکا وجود نخواهد داشت.

یک مقام ارشد پاکستانی روز دوشنبه به شرط فاش نشدن نام خود به تارنمای انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» گفت: اسلام‌آباد از قبل انتظار چنین تصمیمی از جانب دولت جدید آمریکا را داشت اما هنوز مشخص نیست که این بازنگری تا چه‌اندازه و سطحی صورت می‌گیرد.

وی افزود: پاکستان از تصمیم دولت بایدن برای بازنگری در توافق صلح دوحه بهت زده نیست، بلکه معتقد است که کاخ سفید فرصت کافی برای مانور دارد. پاکستان که نقش اساسی در تسهیل توافق آمریکا و طالبان به ویژه گفت وگوهای جاری بین افغانستانی ایفا کرده است، در انتظار شفافیت رویکرد آمریکا در قبال بازنگری این توافق می‌باشد.

مقامات پاکستانی می‌گویند که سیگنال‌های مختلفی از طرف آمریکایی دریافت می‌شود، آنان از یک طرف خواستار بازنگری در توافق صلح دوحه هستند اما همزمان زلمای خلیلزاد که یکی از به اصطلاح معماران پیمان صلح در ۲۹ فوریه سال گذشته است را در سمت خود یعنی نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان ابقا می‌کنند.

به نوشته وب سایت پاکستانی اکسپرس تریبیون، خلیلزاد تا ماه مه میلادی به عنوان مذاکره کننده اصلی آمریکا باقی خواهد ماند، ماهی که طی آن ایالات متحده مجبور به بیرون کشیدن همه نظامیان خود از افغانستان مطابق توافق با طالبان خواهد بود.

طرف پاکستانی معتقد است که حفظ زلمای خلیلزاد بیانگر عدم علاقه دولت جدید آمریکا برای ایجاد تغییر اساسی در توافق صلح می‌باشد. منابع آگاه تاکید دارند که تلاش‌های صلح با پیشرفت‌های زیادی روبرو است و با توجه به شرایط فعلی دولت جو بایدن فضای کافی برای مانور و ایجاد تغییرات در توافق صلح دوحه ندارد.

منابع خبری گزارش دادند هنوز هیچ تماسی میان پاکستان و دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن صورت نگرفته است. اگرچه گفته می‌شود طرفین از طریق کانال‌های غیررسمی با یکدیگر در ارتباط هستند. با این حال انتظار می‌رود که اسلام‌آباد از کاخ سفید بخواهد تا به تلاش‌های فعلی در روند صلح افغانستان پایبند بماند.

دولت بایدن به خروج نظامیان از افغانستان و روند صلح پایبند بماند

وزیر امور خارجه پاکستان هفته گذشته در گفت وگو با الجزیره، با اشاره به وضعیت افغانستان و تلاش اسلام‌آباد برای مشارکت با بازیگران منطقه‌ای و بین المللی برای تسهیل گفت و گوهای صلح، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن تعامل بیشتری در این خصوص داشته باشد.

وی تاکید کرد: دولت بایدن باید بداند که فرصتی در افغانستان مهیا شده و آن‌ها با اجتناب از هرگونه حرکت معکوس، باید به آنچه که آغاز شده پایبند بمانند. بنابراین اسلام‌آباد مصرانه از واشنگتن خواهان پیگیری روند صلح افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور است.

قریشی به نگرانی پاکستان از پیامدهای ناشی از تشدید خشونت‌ها در افغانستان بر تغییر جهت تلاش‌های صلح اشاره کرد و افزود: کارهای زیادی را برای فراهم کردن محیط و تسهیل روند صلح انجام داده‌ایم اما عناصر خرابکار مقصر اصلی تشدید خشونت‌ها در افغانستان هستند.

روزنامه‌های اردو زبان «جنگ» و «اکسپرس» پاکستان امروز دوشنبه سرمقاله‌های اصلی خود را به تصمیم دولت جدید آمریکا برای بازنگری در توافق منعقد شده میان دولت ترامپ و طالبان اختصاص دادند و نوشتند: آمریکایی‌ها به دلیل جنگ‌های بیرون از خانه و سیاست‌های بی‌نتیجه خود همواره تحت فشار و از داخل نیز منزوی بوده‌اند و اکنون باردیگر آنچه را که به نفع خود می‌دانند، به اجرا خواهند گذاشت.

در این گزارش‌ها آمده است: دولت اوباما با امضای توافق هسته‌ای ایران و پیوستن به پیمان جهانی محیط زیست، راه را برای چندجانبه گرایی هموار کرد اما با آمدن ترامپ همه چیز از بین رفت و او منطقه و جهان را به سراسیمگی و تنش مبتلا کرد. بنابراین دولت بایدن با اجتناب از چنین رویکردی، باید مسیر همکاری‌های چندجانبه را هموار سازد.

شورای امنیت ملی آمریکا جمعه گذشته تایید کرد که «جیک سولیوان» مشاور امنیت ملی دولت جدید این کشور در تماس با همتای افغانستانی خود روشن ساخته که کاخ سفید تصمیم به بازبینی توافق دولت ترامپ با طالبان گرفته و اینکه آیا طالبان به تعهدات خود پایبند بوده است یا خیر را، بررسی خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha