به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هادی مظفری روز پنجشنبه در نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وعدهای که پیشتر اعلام کرده بودیم ٩ روز تاخیر داریم، اما این موزه روز پنجشنبه با حضور تعداد محدودی از خبرنگاران و هنرمندان بازگشایی می شود و پس از آن با رعایت شیوهنامههای بهداشتی برای بازدید عمومی روی علاقه مندان گشوده می شود.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ گفت: در چهل سال گذشته امکان دسترسی با اطلاعات آثار گنجینه موزه فراهم نبود که با طراحی بانک اطلاعاتی و برنامه ریزی، اکنون ٣ هزار و ٢٨٢ اثر موزه شناسنامه دار شد و در قالب بانک اطلاعات آن در سامانه این موزه در دسترس قرار گرفت.
در این شناسنامه ها آثار دارای شماره اموال دولتی، نام و نوع اثر و تصویر و ابعاد نامدهنرمند و تاریخ ویرایش در این سامانه برای جامعه هنری و علاقه مندان قابل ملاحظه است که روی سایت موزه بارگذاری شده و طی روزها و ماه های آینده تکمیل خواهد شد. همزمان با بازگشایی رسمی موزه، ٧٠۵ اثر ارزشمند از هنر معاصر ایران به گنجینه موزه هنرهای معاصر افزوده شد. آثاری از مجموعه اموال مرحوم خانم منیژه میرعمادی همسر «جمشید ناصری» که در این نشست حضور دارند و از معتبرترین مجموعه های کشور به این موزه اهدا شد تا در گنجینه امن موزه و در معرض دید عمومی قرار گیرد.
وی بیان کرد: تعدادی از این آثار در موزه های دارای اعتبار و شناسنامه هم در آینده در موزه های معتبر کشور به صورت موقت به نام اهدا کننده نمایش گذاشته خواهد شد. آثار تعدادی از هنرمندان از جمله احمد اسفندیاری، محمد جوادی پور، منوچهر یکتایی، حسین زنده رودی، مسعود عربشاهی، ژازه تباتبایی، ناصر اویسی، پرویز اویسی، پرویز تناولی، صادق تبریزی، علیرضا اسپهبد، قاسم حاجی زاده پروانه اعتمادی، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، محمد احصایی، رضا مافی، فریده لاشایی، کامران کاتوزیان، عباس کیارستمی، رضا بانکی، فرهاد مشیری و مهدی سحابی به موزه اهدا شده است.
مظفری افزود: گنجینه های شخصی مادر گنجینه های ملی هستند و قدمی که دکتر ناصری برداشتند و شاید به وصیت مرحومه میرعمادی اجرا کردند، راهی تازه برای همیشه به آثار هنری به عنوان ارزش فکر کنیم و اقداماتی برای ماندگاری آثار انجام دهیم. کار تولید۶ عنوان کتاب انجام شد، که یک عنوان همزمان با روز بازگشایی موزه و بقیه کتاب ها به مرور رونمایی می شود.
مظفری تصریح کرد: گندزدایی و رسوب از مجسمه های آثار باغ مجسمه انجام شده است که سالها بود در مجاورت باد و باران و فضای محیطی قرار داشت و برای ماندگاری بیشتر این دوره بازسازی انجام شد. پنجشنبه پیشرو موزه با دو نمایشگاه بازگشایی و بر اساس شیوهنامههای بهداشتی مقابله کرونا امکان بازدید عمومی در روز های آینده برای همه علاقه مندان فراهم خواهد شد.
موزه هنرهای معاصر از اردیبهشت ۹۷ برای مرمت و بازسازی تعطیل شد. موزه از پنجشنبه به صورت محدود و برای خبرنگاران و از ۱۵ بهمن به روی همه علاقهمندان به هنر معاصر باز خواهد بود.
افتتاح نمایشگاه ارمغان و عکاسی مفهومی همزمان با بازگشایی موزه
رییس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این نشست گفت: از این به بعد بخشی از موزه همیشه به نمایش گنجینه خود و بخشی دیگر به نمایشگاه های موقت آثار هنری اختصاص خواهد داشت.
احسان آقایی با اشاره به افتتاح دونمایشگاه هنری به صورت همزمان با آیین بازگشایی موزه که روز پنجشنبه برگزار میشود گفت: عنوان یکی از این نمایشگاهها ارمغان است که به آثار اهدایی مرحومه منیژه میرعمادی و جمشید ناصری مربوط میشود.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه ارمغان ۱۳۵ اثر از مجموعه اهدایی (مرحومه میرعمادی) به نمایش گذاشته میشود، گفت: این مجموعه، ارمغانی از یک عمر زیست هنرمندانه این زوج هم و جمعآوری مجموعه ای شامل قصص قرآنی زنده یاد فرامرز پیلآرام است که ۱۸ برگ آن در موزه بود و۶ برگ در مجموعه مرحومه میرعمادی بود که اکنون این مجموعه در موزه کامل شد.
آقایی با اشاره به نمایشگاه ارمغان تصویر بیان کرد: نمایشگاه ارمغان یک روایت از تاریخ هنر ایران دارد و مرحومه میرعمادی با نگاه نقادانه، پژوهشگرانه و هنرمندانه این آثار را جمعآوری کرد. برای تکمیل این نمایشگاه ۲۶ اثر هم از گنجینه موزه به آن اضافه شده تا روایت کامل شود و بیان بهتری برای مخاطب داشته باشد و گرنه مجموعه کامل بوده است.
مرحومه میرعمادی اولین نشر هنر ایران بعد از انقلاب را راهاندازی کرد و طاووس، اولین نشریه الکترونیکی دو زبانه هنرهای ایران از کارهای آن مرحومه است که تا چند سال گذشته نیز همانند آن وجود نداشت. ارزش فعالیت آن مرحومه بیش از مجموعهای است که به موزه هنرهای معاصر تهران اعطا کرده است.
رییس موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: آقای ناصری همسر مرحومه میرعمادی موافقت کرد این مجموعه اهدایی با مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران، در اختیار سایر موزههای معاصر سراسر کشور هم قرار بگیرد، تا علاقه مندان بتوانند از این مجموعه در شهرها و استان ها از آن استفاده کنند.
آقایی گفت: نمایشگاه عکاسی مفهومی دومین نمایشگاهی است که همزمان با بازگشایی موزه افتتاح می شود که متعلق به دوره ای از تاریخ معاصر جهان در ۱۹۶۸ در پاریس و یا اعتراض به جنگ ویتنام در آمریکا است؛ هنرمندان معترض برای اینکه بتوانند بیان خود را با قبل از زمان خود متفاوت کنند، شعاری را با عنوان «نقاشی مرده است» مطرح کردند تابتوانند به سلطنت نقاشی در حوزه هنر پایان دهند.
رییس موزه هنرهای معاصر بیان کرد: این گروه از هنرمندان الزاما و عملا عکاس نیستند، بلکه هنرمند هستند؛ برای بیان هنر خود در یک دوره از عکس هم استفاده کرده اند که دوره جذابی است و مفهوم در هنراهمیت پیدا کره است، آنچه که این افراد را به هم پیوند می دهد استفاده از عکاسی است که در بخش دوم نمایشگاهی روز پنجشنبه افتتاح میشود.
آقایی افزود: برنامه نمایشگاهی سال ۱۴۰۰ موزه در حال تدوین است و در پایان سال اعلام می شود و هدف این است که در انتهای بهار هر سال برنامه یک سال آینده اعلام شود اما امسال استثنائا در پایان سال اطلاعرسانی می کنیم.
وی همچنین روز سه شنبه (۱۴بهمن ۹۹) را روز بازگشایی عمومی موزه هنرهای معاصراعلام کرد و افزود: اما آنچه مد نظر قرار خواهد گرفت محدودیت برای ورود و حضور مردم در موزه است که روابط عمومی در سایت اعلام می کند، علاقه مندان باید از این طریق بلیت خود را رزرو کنند. بر اساس مساحت و فضای مورد نیاز برای هر فرد برای بازدید نیاز دارد (طبق شیوهنامههای بهداشتی) بر اساس تراکم تعداد در زمان مشخص میشود و سانس بندی می شود که این برنامه تا هفته آینده اعلام می شود.
رییس موزه هنرهای معاصر ابراز امیدواری کرد امکان بازدید مجازی موزه هم به زودی روی سایت موزه راهاندازی شود.
حکم قطعی تخلیه بازارچه هنر مجاور موزه صادر شده است
در ادامه این نشست هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگوارشاد اسلامی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران به سوالات خبرنگاران درباره روند بازسازی مرمت موزه، برخی ابهامها و حاشیهها در چندماه اخیر درباره تغییر لوگو و نماد موزه وهمچنین برنامههای آینده موزه پاسخ دادند و جمشید ناصری همسر زندهیاد منیژه میرعمادی هم درباره آثار همسرش توضیحاتی ارائه کرد.
مظفری در پاسخ به سوالی درباره روند بازسازی سخت افزاری ونرم افزاری موزههای هنرهای معاصر، گفت: بازسازی موزه با مرمت یک خانه تاریخی متفاوت است؛ ما اصرار داشتیم پس از مرمت و مخاطب احساس نکند تغییرات عمدهای در بنا و آنچه از قبل دیه بود ایجاد شده است و این برای ما مانند امانتداری بود، ما به جز بازسازی در تمام این مدت بر روی بخش پژوهش آثار گنجینه موزه هم بسیار کار کردیم.
وی همچنین درباره بازار هنر مجاور موزه هنرهای معاصر گفت: این بازار یک تهدید برای موزه هنرهای معاصر است و چهره هنر ناخوشایندی در مجاورت موزه ایجاد کرده که باعث سرافکندگی و گلایه است که مجموعهای به نام هنر،اما به کام دیگران ایجاد کردهاند که این کار خوبی نیست و هیچکس هم آن را تایید نمیکند.
مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: مسیر حقوقی طولانی طی شده و امروز حکم حقوقی تخلیه قطعی برای ۱۷غرفه بازار هنر مجاور موزه از سوی مرجع قضایی صادر شده است اما اجرای آن مناسبات و هماهنگی لازم خود را میطلبد.
وی تصریح کرد: این بازارچه فضای نامناسبی است که گاها خطرات جبران ناپذیری را می تواند برای موزه هنرهای معاصر تهران بوجود بیاورد؛ ما در مکاتبات به همه اعلام کردیم که این فضا مانند یک انبار باروت در کنار موزه هنرهای معاصر و بسیار خطرناک است و از همه دستگاههای مرتبط دعوت میکنم برای حل مساله، کمک کنند.
مظفری درباره تغییر لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره نشست خبری قبلی اصحاب رسانه گفت: لوگوی موزه تغییر نخواهد کرد، در آن جلسه خبرنگاران حضور داشتند، درباره فضای بصری که موزه نیاز دارد صحبت شد، اما برخی افراد بیرون از آن جلسه مطلب کذبی را بیان کردند و برخی حاشیهها را هم به وجود آورند که این واقعیت را نشان داد اخبار باید از مسیر صحیح آن هم از رسانههای شناسنامهدار نه از شبکههای مجازی هدفدار، دنبال شود.
همسرم به دنبال جان انداختن هنر در جامعه بود
جمشید ناصری همسر زندهیاد منیژه میرعمادی در این نشست خبری گفت: ما سال ۱۳۶۲ ازدواج کردیم، همسرچندین نمایشگاه برگزار کرده بود؛ این مجموعه اهدایی را در طول بیش از ۳۰ سال جمعآوری کردیم، که خیلی خوشحالم همزمان با بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران اهدا و نمایشگاه آن نیز برگزار میشود.
وی افزود: همسرم همواره تلاش می کرد زندگی با هنر و هنر را در جامعه جا بیاندازد به همین دلیل، هنرمندان دوران خود را در قالب کتاب به جامعه شناساند که مجموعه ۱۰ عنوان کتاب از زندگی هنرمندان معاصر منتشر کرد، او معتقد بود این کتابها باید فاخر و چاپ آن به هیچ وجه معمولی نباشد و باید کیفیت آثارهنرمندان از لابهلای برگهای کتاب نیز درک شود و برای این کتابهای وقت میگذاشت و پس از آن هم فصلنامه طاووس را که به انواع هنرهای معاصر از تجسمی تا سینما میپرداخت، راهاندازی کرد.
نظر شما