استاندار خراسان جنوبی: بازگشایی مرز یزدان در رونق اقتصادی اثرگذار است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: بازگشایی مرز یزدان به لحاظ اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان‌های مرزی و مرزنشینان همچنین رونق فضای کسب و کار نقش موثری دارد و دارای اهمیت است.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حمید ملانوری در دیدار با معاون وزیر امور خارجه، بر نقش بسیار موثر مرز یزدان در رونق اقتصادی و امنیت کشور تاکید کرد.

وی ادامه داد: رونق در مبادلات مرزی و اقتصاد منطقه همچنین امنیت کشور، از دیگر پیامدهای بازگشایی مرز یزدان است.

استاندار خراسان جنوبی سپس از زیرساخت‌هایی گفت که برای از سرگیری فعالیت در این مرز وجود دارد.

وی با اشاره به این که خراسان جنوبی، استانی با ظرفیت‌های فراوان است گفت: از این ظرفیت‌ها، می‌توان در سرمایه‌ گذاری‌های مشترک بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران و افغانستان استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ما از طرح‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران کشور افغانستان براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ما قطعا به منظور تامین منافع مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان، در بحث بازگشایی مرز یزدان نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم.

بازارچه مرزی یزدان به‌عنوان قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان، سال‌ها از نظر صادرات اولین در خراسان بزرگ و دومین در کشور بود اما در سال ۹۳ از سوی افغانستان تعطیل شد.

زیرساخت‌های لازم برای فعالیت مجدد بازارچه مرزی یزدان فراهم بوده و حتی سامانه جامع امور گمرکی نیز در این بازارچه فعال است.

بازارچه یزدان تنها مرزی است که ما را به ولایت هرات افغانستان وصل می‌کند و در صورت راه‌اندازی مجدد آن، خراسان جنوبی با ۲ استان فراه و هرات افغانستان مراودات تجاری خواهد داشت. 

استان خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دوکوهانه دارد که در حال حاضر فقط مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است.

بازگشایی مرز یزدان در دستور کار مدیریت عالی استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha