بهمنی متفاوت و به‌یادماندنی

تهران- ایرنا- ویروس کرونا در یک سال اخیر باعث تغییر سبک زندگی مردم جهان شده و ایرانیان نیز زندگی متفاوتی را تجربه می‌کنند به گونه‌ای که برنامه‌ها و مناسبت‌های دینی و ملی نیز تحت تاثیر این همه‌گیری تغییر شکل داده است.

هر سال با فرا رسیدن بهمن ماه، یاد و خاطره تظاهرات و مشت‌های گره کرده مردم در خیابان‌ها که فریاد استقلال و آزادی را سر می‌دادند در ذهن‌ها زنده شده و به یاد آن ایام در مراسم و برنامه‌های دهه فجر شرکت کرده و روز ۲۲ بهمن را با حضور در راهپیمایی به یاد پیروزی بهمن ۵۷ جشن می‌گیرند.

با توجه به ماندگاری ویروس کرونا که حدود یک سال است مهمان ناخوانده مردم دنیا شده، امسال مردم ایران متفاوت‌ترین جشن پیروزی را پشت‌سر خواهند گذاشت. چون هنوز این ویروس خیال رفتن ندارد و تهدیدی برای دورهمی‌ها و اجتماع‌های مردم است.

همه ساله از ۱۲ بهمن سالروز ورود امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به میهن در سال ۵۷ تا ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران که دهه فجر نامیده می‌شود و البته ۱۱ روز است، مردم ایران در سراسر کشور و حتی در خارج از ایران این ایام را با برپایی مراسم و جشن‌هایی زنده نگه می‌دارند.

نصرت‌الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این زمینه گفت: دهه فجر مهمترین مناسبت پیش رو و بزرگداشت دهه فجر مظهر اقتدار ملی و مردم سالاری دینی است و پیر و جوان و زن و مرد پای آن هستند. در واقع دهه فجر نماد و تجلی بصیرت و اقتدار ملی در راستای حفظ نظام اسلامی است.

وی با بیان این که همه ما موظف هستیم به عنوان وظیفه دینی از جمهوری اسلامی حفاظت کنیم، در هفدهم دی در نشست کارگروه‌های تخصصی دهه فجر گفت: با وجود شرایط کرونایی بزرگداشت مراسم ایام الله دهه فجر تعطیل بردار نیست ولی ما به آنچه در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شود، عمل می‌کنیم.

مردم در شرایط سخت تری نسبت به کرونا در صحنه حضور داشته اند، اگر امروز مردم ما با کرونا دست و پنجه نرم می کنند یادمان نرفته شب بیست و دوم بهمنی را که رژیم مردم را به حمله تهدید می کرد و حتی این کار را انجام هم داد.

تبدیل وضعیت قرمز کرونایی در کشور به وضعیت نارنجی و زرد در یک ماه اخیر باعث شد برخی اینگونه تصور کنند که ویروس کرونا عقب‌نشینی کرده و نشانه آن بازگشایی برخی مراکز عمومی است ولی رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خط بطلان بر این امر کشید و گفت: اینکه امروز اعلام می‌کنیم بخشی از کشور وضعیت آبی و زرد بوده و شرایط نسبتا متناسبی دارند؛ به مفهوم آن نیست که رعایت شیوه‌نامه‌ها را ضعیف کنیم یا مراعات نکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در ۲۷ دی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به در پیش بودن ۲۲ بهمن گفت: در نشست امروز تصمیم گرفتیم به دلیل شرایطی که داریم، امسال مراسم ۲۲ بهمن عمدتا به ‌صورت نمادین و به صورت خودرویی و موتوری برگزار شود که این مصوبه ابلاغ و به ‌دقت اجرا می‌شود که ما هم برای ۲۲ بهمن مراسم داشته باشیم و هم به گونه‌ای نباشد که مشکلی برای مردم رخ دهد.

بر همین اساس نصرت الله لطفی چند روز پیش در قم با اشاره به اهمیت بزرگداشت ایام الله دهه فجر گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی باید با شکوه هرچه تمام تری برگزار شود و ما معتقدیم حضور پرشور مردم در دهه فجر می‌تواند یک سال تلاش دشمن برای ناامیدی و جدایی مردم از حاکمیت را خنثی کند.

وی افزود: مراسم ۲۲ بهمن ماه برغم وجود کرونا نباید به تعطیلی کشانده شود و امسال شاهد راهپیمایی به صورت خودرویی و ترکیبی از حضور خودروهای شخصی و موتورسیکلت خواهد بود.

بهره‌برداری از فرصت فضای مجازی در ایام کرونایی باعث شد تا بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در این بستر شکل گیرد و بسیاری از برنامه‌های دهه فجر نیز در این فضا رخ خواهد داد به گونه‌ای که به گفته برخی مسئولان برگزاری دهه فجر در حدود ۹۰ درصد برنامه‌های امسال در فضای مجازی خواهد بود و ۱۰ درصد باقیمانده نیز با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

با وجود این که مراسم ۲۲ بهمن امسال به صورت نمادین برگزار خواهد شد؛  آنچه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند تبلیغات شهری در میادین و خیابان‌های شهرها و شهرستان‌های سراسر کشور است تا به گونه‌ای خلاء برگزاری راهپیمایی امسال را جبران کند.

با وجود همه مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم ایران هنوز پای انقلاب ایستاده‌اند و معتقدند جشن ملی ۲۲ بهمن متعلق به همه مردم ایران است و هر سال با شکوهتر از سال قبل برگزار خواهد شد.  اگرچه بیشتر برنامه‌های دهه فجر در فضای مجازی برپا می‌شود،  مردم ایران ۲۲ بهمن امسال تجربه بهمنی متفاوت و به‌یاد ماندنی را ثبت خواهند کرد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha