۸ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۵۲
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84201664
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مسکو: بیانیه گروه ۷ درباره ناوالنی دخالت در امور داخلی روسیه است

مسکو - ایرنا - وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای گروه جی ۷ را از مداخله در مساله حبس الکسی ناوالنی فعال سیاسی روس مخالف دولت این کشور برحذر داشت.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه، بیانیه مشترک وزیران خارجه کشورهای جی ۷ و نماینده سیاسی عالی اتحادیه اروپا در مساله ناوالنی را مداخله آشکار در امور داخلی مسکو اعلام کرد. 

گروه هفت شامل کشور صنعتی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن است. 

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای نوشت:  لازم می دانیم به این نکته اشاره کنیم که در سند گروه هفت در باره ناوالنی به هیچ نکته اصولی و مهم جدید اشاره شده و همان ارزیابی های سابق کشورهای غربی در آن قید شده است. 

پیش از این، وزرای خارجه گروه هفت و نماینده عالی اتحادیه اروپا از مقامات روسیه خواستار آزادی ناوالنی شده و دستگیری وی را از روی "انگیزه سیاسی" دانستند. گروه هفت همچنین نگرانی خود را از بازداشت هزاران تظاهرکننده مسالمت آمیز و روزنامه نگار در روز شنبه  ۲۳ ژانویه ابراز کرد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفته است: نظارت بر سیر تحولی جی هفت که زمانی اتحادیه محترمی محسوب می شد که تصمیمات آن بر روند بررسی سیاست و اقتصاد جهانی تاثیر داشت فقط حس همدردی برمی انگیزد. امروز ما شاهدیم که گروه جی هفت که اعتبار پیشین خود را در امور بین المللی ازدست داده است، نقش داور را در عرصه رعایت حقوق بشر دمکراسی ایفا کند که هیچ صلاحیتی را در این مورد ندارد.

«از کشورهای جی هفت و اتحادیه اروپا که به آن ملحق شده می خواهیم از اصول پذیرفته شده و معیارهای قوانین بین المللی پیروی کرده و از ارائه شواهد و شیوه های دیگر برای جنگ اطلاعاتی خودداری کند و به حل مسائل موجود اتباع کشورهای خود بیشتر توجه کند.» 

 در پایان بیانیه گفته شده است: مصرانه توصیه می کنیم هر یک از کشورهای عضو جی هفت و اتحادیه اروپا بدقت پیامدهای احتمالی شرکت در این گونه اقدامات ضدروسی را برای روابط با کشور ما بسنجند.

ناوالنی وبلاگ نویس مخالف دولت روسیه که سه ماه در آلمان برای معالجه آنچه که مسمومیت خوانده شده است بسر برد و ۱۰ روز پیش در بدو ورود به مسکو به جرم نقض مقررات حبس تعلیقی توسط ماموران امنیتی دستگیر شد.

هزاران نفر از هواداران الکسی ناوالنی روز شنبه در مسکو و چندین شهر دیگر روسیه اقدام به برپایی تظاهرات کرده و خواستار آزادی او شدند.

به گزارش اسپوتنیک تعدادی زیادی از شرکت کنندگان در تظاهرات غیرقانونی در میدان پوشکینسکایا در مرکز مسکو دستگیر شدندبراساس این گزارش افرادی که چهره خود را به طور کامل پوشانده اند توسط مامورین پلیس بازداشت شدند.

وزارت کشور روسیه هم گزارش داد که حدود چهار هزار نفر در تظاهرات غیرقانونی در مرکز مسکو شرکت کردند.

 برخی رسانه ها از جمله الجزیره قطر مدعی شدند  ۳۵۰۰ تن از هواداران ناوالنی بازداشت شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha