پیمان‌های بخش خصوصی در خراسان شمالی نباید فسخ قرارداد شود

بجنورد - ایرنا - مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی گفت: به منظور جلوگیری از توقف اجرای طرح‌های عمرانی بخش خصوصی، باید از ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌ها به طور جدی استفاده و پیمان‌های بخش خصوصی نباید فسخ قرارداد شود.

مهدی کرامتی روز پنجشنبه در نشست بررسی قوانین مرتبط با حوزه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی و بهبود مستمر محیط کسب و کار اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ها برای پیمان کاران مسائل و مشکلات زیادی ایجاد شده است هم اینک باید تا جایی که قوانین و مقررات اجازه می دهند باید آنان را مورد حمایت قرار دهیم تا از این بحران عبور کنند.

وی با بیان اینکه هم اینک باید از توان پیمان‌کاران نیز استفاده کنیم افزود: پیمان‌کاران توانمندی زیادی برای اجرای طرح های عمرانی و کمک به دولت دارند.

وی افزود: ظرفیت بخش خصوصی باید به سمتی حرکت کند که شرکت‌های تابع این بخش و پیمانکاران مورد حمایت قرار گیرند.

کرامتی اظهار داشت: اگر پیمانکاران استان قوی شوند اجرای طرح های عمرانی و سایر خدماتی که ارائه می دهند نیز قوی خواهد بود و دستگاه های اجرایی نیز با اطمنیان کارها را به آنان واگذار می کنند.

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا بخش خصوصی با مشکلات زیادی مواجه شده اند گفت: دستگاه های اجرایی هم برای کمک با محدودیت هایی مواجه هستند زیراکه دستگاه های نظارتی نیز وجود دارد اما باید تلاش کنیم تا جایی که از بیت المال حقوقی کاسته نشود آنان را مورد حمایت قرار دهیم.

کرامتی با بیان اینکه کمک به بخش خصوصی گره گشای کار دستگاه های اجرایی نیز است افزود: در آیین نامه ها و قوانین و مقررات ایراداتی وجود دارد که باید به مرور برطرف شوند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی گفت: بسیاری از مشکلات بخش خصوصی و پیمان کاران استان مربوط به حوزه قانون است که باید به صورت کشوری برطرف شود اما در این استان با تعامل سعی کرده ایم که بخشی از مسائل و مشکلات را به صورت کدخدامنشی برطرف کنیم.

یوسف یعقوبی‌نژاد افزود: بخش نامه ها، آیین نامه ها و دستور العمل ها برای شرایط کرونا ایجاد نشده اند و بیشتر مشکلات که هم اینک برای بخش خصوصی ایجاد شده است مربوط به چنین مواردی است که به دستورالعمل های کشوری بر می گردد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی از بخش دولتی مطالباتی زیادی دارد اظهار داشت: فعالان این بخش  باید به موقع صورت وضعیت ها را ارایه دهند که در این کار نیز کند عمل می کنند.

دبیر انجمن پیمانکاران خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: پیمان کاران و بخش خصوصی در شرایط کرونا با مشکلات زیادی مواجه شدند، افزایش تورم با هزینه ها هم خوانی ندارد.

امید اکبرزاده افزود: بعضا ادامه کار برای برخی از پیمانکاران در شرایط کنونی میسر نیست.

وی اظهار داشت: تعداد زیادی از پیمانکاران نیز به علت شرایط پیش آمده از ناحیه شیوع ویروس کرونا، تحریم ها و تورم ها فسخ قرار داد می شود زیرا که به دلیل نبود اعتبار اجرای پروژه ها بسیار طولانی شده است.

وی بر حمایت از پیمانکاران استان تاکید کرد و افزود: بیشتر بخش خصوصی از ناحیه رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها نیز دچار مشکلات زیادی شده اند.

وی خواستار رفع مشکلات پیمان کاران شد و گفت: بعضا پرداخت ها توسط دستگاه های اجرایی سلیقه ای است و بعضا پیش پرداخت را در شرایط پیمان نمی بینند.

سعید پور آبادی رییس اتاق بازرگانی، صنایع،  معادن و کشاورزی خراسان شمالی در این آیین خواستار رفع مشکلات بخش خصوصی شد و اظهار داشت: هم اینک مسائل و مشکلات این بخش احصا و برای رفع آن در کارگروه های مختلف تلاش می کنیم.

در این جلسه شماری از فعالان بخش خصوصی و پیمانکاران  شفافیت در اعتبارات طرح ها، سخت گیری بانک ها، روند طولانی دریافت تسهیلات، تهاتر را از جمله مشکلات خود دانستند.

در خراسان شمالی بیش از ۹۴۰ شرکت پیمانکاری وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha