ابتکار: رعایت عدالت جنسیتی در ورزش یک تکلیف قانونی است

تهران- ایرنا- معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم رعایت عدالت جنسیتی در ورزش است که این امر یک تکلیف قانونی است و زنان هم باید بتوانند فرصت‌های برابر داشته و برای رشد استعدادهای خود در ورزش از آن بهره ببرند.

به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه لیگ والیبال زنان امروز با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد. در اخرین دیدارها سایپا و ذوب آهن موفق به کسب عونان قهرمانی و نایب قهرمانی شدند.

معصومه ابتکار امروز(پنجشنبه)  در مراسم اختتامیه لیگ برتر والیبال زنان اظهار داشت: در دوره دبیرستان و تا حدی در دوره دانشگاه اهل والیبال بودم و این رشته را خیلی دوست دارم و پیگیر این ورزش هستم. قهرمانی‌های تیم والیبال مردان در سطح لیگ جهانی افتخارآفرین بود و م‌ دانم که تیم زنان نیز در این زمینه خیلی تلاش کرد و امروز نمونه‌اش را در لیگ برتر دیدیم.

وی افزود: زنان والیبالیست بسیار با توان و حرفه‌ای عمل می‌کنند. آنچه که امروز دیدم این بود که از فناوری‌های روز دنیا در این مسابقه بهره گرفته شده است. شاخص‌های معتبر و استانداردهای جهانی در ارزیابی ورزشکاران مد نظر قرار گرفته است. یک کار تخصصی و حرفه‌ای خوب را اینجا دیدیم. از این بابت بسیار از محمدرضا داورزنی و فریبا محمدیان که این نگاه تخصصی را در والیبال زنان بوجود آوردند، متشکرم و امیدوارم این روند توسعه و ارتقا یابد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده عنوان کرد: مربیان و داوران بسیار خوب تلاش کردند و تیم‌ها هم همه فوق العاده بودند و خوشحالم در این مراسم شرکت کردم. امیدوارم همواره همه دوستداران ورزش در کشور ما این توفیق را پیدا کنند تا در عرصه‌های مورد علاقه خود حضور یابند و استعدادها و توانمندی‌های خود را به ظهور برسانند.

وی یدآور شد: یکی از برنامه‌هایی که دولت دوازدهم با جدیت دنبال کرده است موضوع عدالت جنسیتی بود. این یک تکلیف قانونی بود که داشتیم و برای این موضوع شاخص‌هایی را در هشت فصل تعریف کردیم که یکی از آن فصول بحث ورزش است. وقتی صحبت از عدالت جنسیتی می‌کنیم مفهوم آن این است که زنان باید بتوانند فرصت‌های برابر داشته باشند و برای رشد استعدادهایی که خداوند به آنان داده از جمله ورزش از آن بهره ببرند.

ابتکار خاطرنشان کرد: امروز سبک زندگی سالم ورزش و نشاط یک عنصر غیرقابل تفکیک است و نمی‌توانیم از سبک زندگی لازم ورزش و نشاط را جدا کنیم. برای همین منظور، سیاست‌های عدالت جنسیتی در برنامه‌های کشور در برش استانی در قالب برنامه‌های وضعیت زنان و خانواده در ۳۱ استان تصویب شده است. یک فصل از برنامه ارتقای وضعیت زنان در هر استان به ورزش اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: موضوع این فصل توجه دادن به دستگاه‌های اجرایی است تا امکاناتی که باید برای ورزش زنان در اختیار قرار دهند. در نهایت باید فضاهای ورزشی لازم را برای زنان داشته باشیم چه برای ورزش قهرمانی و نیز همگانی فضاهای اختصاصی برای زنان ایجاد کنیم. در هشت شهر و در هر شهرستان و روستاها الان مطالعات نشان می‌دهد چقدر به این فضاها برای دختران نیاز داریم و باید برای آن برنامه ریزی و تامین کنیم. سیاست‌های ما در دولت دوازدهم این است و خوشبختانه همکاری بسیار خوب وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها  و هیات‌های استانی در این زمینه موثر بوده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: خیلی خوشبختیم که شاهد پیشرفت در ورزش زنان در بخش قهرمانی و همگانی هستیم. هنوز کار زیادی مانده است و راه زیادی را باید طی کنیم تا به شاخص‌های مدنظر برسیم. هر چه در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، نتیجه خواهیم گرفت و این قضیه در سلامت، نشاط و بهبود شاخص‌های مختلف مرتبط با سلامت زنان چه از نظر روحی و جسمی اهمیت بسیار زیادی دارد. دولت هم این موضوع را درک می‌کند و حامی این سیاست‌ها به طور کامل هستیم.

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌ها باید تلاش و کمک کنند و بویژه بخش خصوصی و باید از تمام این بخش ها درخواست کنم که وقتی از تمام فراسیون‌ها و تیم‌ها حمایت می کنند تا تیم‌های ورزشی شکل بگیرد، هرکدام آنهایی که تیم‌های مردان دارند، یک تیم ورزش زنان هم تشکیل دهند و هر کدام که حامی مالی یک تیم ورزشی هستند به جنسیت نگاه نکنند و به تیم‌های ورزشی زنان به همان شکل نگاه کنند و حامی مالی تیم‌های ورزشی زنان هم شوند.  این امر برای پیشرفت ورزش زنان بسیار مهم است.

ابتکار ادامه داد: از رسانه‌ها هم تقاضا می‌کنم توجه به ورزش زنان را همپای ورزش مردان در برنامههای مختلف رسانه‌ای خود مدنظر قرار دهند. مخصوصا رسانه ملی که در این زمینه هنوز باید کارهای زیادی انجام دهد. به هر حال تمام ورزش‌های زنان امروز با رعایت شئونات دینی و پروتکلهای کرونا انجام می‌شود لذا خیلی اهمیت دارد که انعکاس خوبی را از این ورزش‌ها الان بتوانیم برای جامعه داشته باشیم. تمشای ورزش خودش نشاط آفرین است و می تواند ‌از خیلی مشکلات اجتماعی و مسایلی که در اثر خمودگی، افسردگی و کم تحرکی برای جوامع پیش می‌آید، پیشگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha