سامانه سهم، پدیده‌های طبیعی را بهینه‌ پایش می‌کند

تهران- ایرنا- آشکارسازی پدیده‌های طبیعی بومی و مستند انجام می‌شود که این کار با کمک محصولی دانش‌بنیان با نام «سامانه سهم» مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک امکان‌پذیر شد.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از تولید سامانه «سهم» مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک (سنجش از دور و GIS)، در تلاش است تا شناسایی و پایش پدیده‌های طبیعی با سرعت و دقت بیشتری انجام شود و در اختیار کاربران قرار گیرد.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این محصول فناورانه گفت: سامانه هوشمند پایش ماهواره‌ای موسوم به سهم، محصول شرکت دانش‌بنیان تیزنگر پایش است که با حمایت گروه ژئوماتیک ستاد تکامل یافته است.

وی افزود: در حال حاضر این سامانه در قالب نرم‌افزار وب و موبایل با امکانات ویژه آماده بهره‌برداری است. این سامانه با دریافت و پردازش تصاویر ماهواره‌ای از طریق فناوری سنجش از دور با روش‌هایی کاملا بومی، آشکارسازی پدیده‌ها را میسر کرده است.

به گزارش روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منطقی تاکید کرد: این محصول، با تبدیل داده‌های دریافتی از ماهواره‌ها به اطلاعات مکان‌محور، امکان ارایه  خدمات از طریق یک پلتفرم GIS را برای کاربران دولتی، سازمان‌ها و عموم مردم فراهم می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: «شناسایی و گزارش مناطق با احتمال بروز سیلاب»، «شناسایی مناطق در معرض آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها»، «پهنه‌بندی مناطق محصور در سیلاب»، «برآورد خسارت سیلاب به زمین‌های کشاورزی» و «شناسایی نقاط آتش فعال کل کشور» از جمله مزایای استفاده از این محصول فناورانه است.

وی همچنین گفت: «تخمین ظرفیت مواد معدنی سطحی در اکتشافات معادن»، «پایش آلاینده‌های هوا (آئروسل، متان، منوکسید کربن، فرمالدئید، نیتروژن دی‌اکسید، ازون و گوگرد دی‌اکسید)»، «کشاورزی دقیق (پایش سلامت گیاه و الگوی مصرف کود و آب)»، «پایش تالاب و منابع آبی»، «کنترل و نظارت بر جنگل‌ها و منابع طبیعی و شناسایی دقیق تغییر کاربری‌ها» و «شناسایی آلودگی‌های نفتی دریای خلیج فارس و خزر» از دیگر مزایای آن است.

انطباق روش‌های به کار رفته این سیستم با استانداردهای جهانی

یاسر ابراهیمیان قاجاری رییس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درباره این محصول، گفت: برخی از روش‌های به کار رفته در این سامانه تحت کدهای برنامه‌نویسی شده‌ سفارشی در مخزن اطلاعاتی آژانس فضایی اروپا  ثبت و مورد تایید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این شرکت رتبه پنجم جهانی در مسابقه برگزار شده توسط سنتینل هاب را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: محصول تولیدی این شرکت در آینده به امکانات بیشتری مجهز می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha