دشواری‌های بانوان کارآفرین کرمانی در شرایط کرونایی

کرمان - ایرنا - در روزهایی که کسب و کارهای خرد به واسطه تورم و محدودیت های کرونا آسیب دیده اند، بانوان کارآفرین و تولید کننده در این میان با مشکلات بیشتری روبرو هستند که نیاز به حمایت جدی برای ادامه فعالیت شغلی خود هستند.

بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و بسیاری از آنها با راه اندازی کسب و کار و ایجاد اشتغال، سعی دارند تا ضمن چرخاندن چرخ اقتصاد معیشتی خود، به رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

حکایت بانوانی که با تصمیمی راسخ و پشتکاری مثال زدنی به جنگ موانع و مشکلات می روند و کسب و کار خود را راه می اندازند، خواندنی و چراغ روشنی برای سایر افراد است تا فرصت ها را برای پیشرفت غنیمت بشمارند.

 این روزها به لحاظ شرایط اقتصادی و محدودیت های ناشی از کرونا، اغلب کسب و کارها حال روز خوشی ندارند و در این میان بانوانی که با تسهیلات نهادهای حمایتی و دولتی  و سرمایه اندک خود مسیر کار آفرینی و در آمد زایی را ادامه می دهند باید مورد توجه و حمایت بیشتری از سوی مسئولان قرار گیرند.

دست های هنرمند بانوی عروسک ساز در انتظار یاری

مرضیه باقریان بانوی اهل شهرستان رفسنجان یکی از کسانی است که ترجیح داده تا خانه نشینی را ترک کند و با اراده و توان خود و هنر دستان هنرمندش، وارد بازار کار و اشتغال شود، هر چند به گفته اش این راه اصلا آسان نبوده و موانع زیادی را پشت سرگذاشته است.

وارد مغازه اش که می شوم، عروسک های زیبا و چشم نوازی توجهم را بخود جلب می کند که داشتن هر کدام آرزوی کودکی است، در کنار این عروسک ها اجناس تزیینی و صنایع نیز به چشم می خورد.

پای صحبت هایش که می نشینم، امید به آینده را می توان از کلامش احساس کرد، اگرچه از وضعیت دشوار این زمانه کمی می نالد و انتظار بیشتری از مسئولان و خیرین برای حمایت از کسب و کارش دارد.

بانوی کار آفرین رفسنجانی با بیان اینکه هشت سال سابقه کار در زمینه عروسک سازی و ساخت صنایع دستی دارم گفت: پس از فراگیری آموزش های اولیه تصمیم گرفتم که کسب و کار خود را راه اندازی کنم و در حال حاضر عروسک‌های بافتنی، سنتی، نمدی، روسی و فانتزی را تولید می کنم.

باقریان افزود: حدود سه سال است که به طور جدی مشغول ساخت عروسک هستم و  عروسک ها را ابتدا با لوازم ابتدایی تولید می کردم، اما با خریدن چرخ در حال حاضر تولید عروسک و تنوع آن را افزایش دادم و روزی حداقل  پنج عروسک اگر فرصت باشد می سازم.

وی تصریح کرد: عروسک هایی که تولید می کنم نسبت به نمونه های خارجی و ساخت کارخانه از زیبایی و دوام بهتری برخوردار هستند و افراد تمایل بیشتری برای خرید آنها، بویژه عروسک ها با طراحی سنتی دارند.

 این بانوی رفسنجانی با  اشاره به مشکلات خود در مسیر کار آفرینی و تولید افزود: مواد اولیه در حال حاضر قیمت بسیار بالایی پیدا کرده و هزینه تولید عروسک بسیار افزایش یافته، بطور مثال یک عروسک ساده حداقل ۵۰ هزار تومان مواد اولیه می خواهد که قیمت تمام شده آن چیزی حدود ۱۰۰ هزار تومان می شود که همین مساله قدرت خرید را کم می کند.

وی با اشاره به وضعیت ویروس کرونا  در جامعه  تاکید کرد: کسب و کارهای خرد مثل شغل من به دلیل کرونا ضربه خوردند و مجبور شدم که در فضای مجازی بیشتر فعالیت کنم، متاسفانه حمایتی هم از ما تاکنون نشده است.

باقریان با اشاره به دریافت تسهیلات از کمیته امداد گفت: مبلغ ۷۰ میلیون تومان تسهیلات سه ساله از کمیته امداد دریافت کردم که با این مبلغ توانستم مغازه و کارگاه عروسک سازی را ساماندهی کنم، اما این تسهیلات با توجه به گرانی و تورم و کاهش ارزش پول، کافی نبود و مجبور شدم از جیب خودم هزینه کنم.

 وی گفت: کسانی مثل من که توان مالی بالایی برای تامین نقدینگی  تولید نداریم کار برایمان سخت شده، به طور مثال من ماهی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قسط و ۷۵۰ هزارتومان اجاره مغازه پرداخت می کنم، بیشتر درآمد از ساخت عروسک ها صرف هزینه می شود، نهادهای حمایتی باید به داد ما افشار ضعیف برسند.
باقریان با بیان اینکه هزینه زندگی پدر و مادرم را تامین می کنم تصریح کرد: خیرین زیادی هستند که بیمارستان، مدرسه و غیره می سازند، کاش خیرینی هم بودند که از ما بانوان کارآفرین حمایت می کردند.

این بانوی عروسک ساز علاوه بر فروش عروسک های دست ساز خود، تولیدات افراد ناشنوا را هم به فروش می رساند تا کمکی برای قشر توانخواه باشد.

وی تاکید می کند: آرزو دارم کسب و کارم را گسترش بدهم اما واقعا نیاز به سرمایه بیشتری دارم، شرکت ها و نهادهای بزرگ می توانند از افرادی نظیر من حمایت کنند، تا بقیه هم دلگرم شوند و اشتغال افزایش پیدا کند.

باقریان در پایان می گوید، من سختی های زیادی برای راه اندازی و سرپا نگهداشتن کسب و کارم کشیدم و می کشم، توقع دارم تا کارآفرینی و اشتغال حمایت واقعی شود و نباید به صرف پرداخت تسهیلات، من و کسانی که شرایطی مثل من دارند را به امان خدا رها کنند.

 اشتغال بانوان را در روزهای سخت فراموش نکنیم

نسیم محمدی نیز از دیگر بانوانی است که در حوزه تولید لباس و پوشاک فعالیت می کند و در مدت ۱۰ سال فعالیت توانسته از صفر شروع کند و اکنون کارگاهی با چند چرخ خیاطی را اداره می کند.

وی که تا چند سال قبل هیچ درآمدی نداشت، با استفاده از تسهیلات پرداخت شده توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) کسب و کار خود را بزرگتر کرده و توانسته تولیدات متنوع تر و با کیفیت تری به بازار عرضه کند.

هرچند تسهیلات پرداختی از طرف نهادهای حمایتی راهگشای بانوان کار آفرین است، اما حمایت نکردن و رها کردن این قشر آسیب پذیر در شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی، باعث از بین رفتن سرمایه مادی و اسنانی طرح های اشتغالزایی می شود.

این بانوی کارآفرین گفت: حدود ۱۰ سال است که در زمینه تولید و دوخت پوشاک  فعالیت می کنم و در حال حاضر تولیداتم  را به فروشگاه  های سطح شهر می فروشم و سفارش نیز برای دوخت لباس قبول می کنم.

وی با بیان اینکه وضعیت بازار در ایام کرونا تغییر کرد و مجبور شدیم تولید را کاهش بدهیم اظهار داشت: در حالت عادی، درآمدم نسبتا خوب هست، اما به خاطر تورم و گران شدن پارچه و نخ هزینه ها زیاد شده و مجبورم قیمت ها را بالا ببرم که این مساله در فروش تاثیر دارد.

محمدی تاکید کرد: بانوانی که کار می کنند، انگیزه بالایی برای فعالیت اقتصادی و درآمد زایی دارند که اگر حمایت های اساسی و بلند مدت از آنها انجام شود، نتیجه خوبی در فعالیت کسب و کارشان دارد  

وی با اشاره به اینکه علاقه مند هستم کسب و کارم را گسترش دهم افزود: با تسهیلات کمیته امداد توان خوبی برای افزایش تولید پیدا کردم، اما بالا رفتن هزینه و پرداخت اقساط سنگین کار را سخت کرده و مسئولان در پرداخت اقساط وام برای کسانی مثل من تسهیل بشتری قائل بشوند.

بانوی تولید کننده لباس با اشاره به عرضه تولیدات خود در فضای مجازی تصریح کرد: راه اندازی مرکزی برای عرضه تولیدات بانوان کارآفرین بسیار مفید است، اگر بدون واسطه بتوانیم اجناس خود را بفروشیم سود بیشتری می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت شرکت های بزرگ در استان کرمان گفت: بسیاری از شرکت ها می توانند از زنانی که تولید کننده هستند،  حمایت مالی کنند، تهیه مواد اولیه این روزها سخت شده و نگران ادامه کار هستم.

محمدی بیان کرد: اجناس خارجی مخصوصا پوشاک که در داخل بازار است اغلب کیفیت پارچه و دوخت ندارند، این در خالی است که ما می توانیم با اندکی حمایت بهترین و ارزان ترین تولید را به بازار عرضه کنیم.  

کمیته امداد بر طرح های اشتغالزایی مددجویان نظارت دارد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان با اشاره به افزایش جامعه هدف این نهاد حمایتی طی سالهای اخیر گفت: امروزه در شرایط سختی به سر می‌بریم و جمعیتی از محرومان که آمار آن‌ها نیز بسیار بالا است به نوعی مرتبط با کمیته امداد هستند.

یحیی صادقی افزود: کمیته امداد یک‌نهاد انقلابی است و فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد و اصل کار و تمامی تلاش ما در کمیته امداد این است که خانواده‌ها توانمند شوند و بتوانند روی پای خود بایستند.

وی با اشاره به تسهیلات پرداختی برای حمایت از اشتغال مددجویان اظهار داشت:  حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در ۹ ماهه امسال با میانگین ۵۰ میلیون تومان برای توانمندسازی مددجویان پرداخت‌ شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: نظارت بر طرح‌های اشتغال مددجویان یکی از برنامه‌های این نهاد به‌ منظور پایداری و دوام این طرح‌ها است و طی یک فرآیند از مرحله استعداد سنجی، آموزش، پرداخت تسهیلات و اجرای طرح تا مرحله بازاریابی و فروش در کنار مددجو و همراه وی هستیم.

وی با اشاره به فعالیت صندوق امداد ولایت افزود: ارائه تسهیلات اشتغال، کارگشایی، کمک‌هزینه درمان و مسکن به مددجویان و محرومان به‌منظور تقویت جایگاه قرض‌الحسنه و نیت خیر خیران در کمک به نیازمندان واقعی از اهداف مهم صندوق امداد ولایت است.

صادقی بیان کرد: حدود ۶ هزار فقره تسهیلات در نیمه ابتدایی سال جاری توسط این صندوق در حوزه‌های حمایت، اشتغال و مسکن مددجویان پرداخت‌شده است.

حدود ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان کرمان تحت پوشش کیته امداد امام خمینی(ره) هستند که ۱۲۰ هزار خانوار مستمری دریافت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha