آموزش نقش مهمی در حفاظت از گونه‌های حیات وحش دارد

کرمانشاه- ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، عشایر را حافظان طبیعت و کمک حال محیط زیست دانست و گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی می‌تواند نقش مهمی در راستای حفاظت از گونه‌های حیات وحش منطقه داشته باشد.

به گزارش ایرنا؛ «فرحناز اقبالی» روز چهارشنبه در بازدید از مناطق عشایری شهرستان قصرشیرین،  ضمن قدردانی از تلاش‌های عشایر مستقر در منطقه به منظور حفاظت از گونه‌های حیات وحش، آنان را حافظان طبیعت و کمک حال محیط زیست دانست.

وی افزود: عشایر در حفظ و نگهداشت حیات‌وحش و محیط‌زیست نیز بسیار نقش مهمی دارند چراکه جابجایی آن‌ها از یک منطقه به منطقه‌ای دیگر موجب تحت تأثیر قرار گرفتن محیط‌زیست نسبت به این جابجایی‌ها می‌شود.

اقبالی تصریح کرد: زندگی عشایر در نیل به توسعه پایدار نقش مهم و اساسی دارد که دانش بومی آنها در همه بخش‌ها مانند تولید و سایر بخش‌های زندگی عشایر با محیط زیست دوستی دارد و کمترین آسیب به محیط زیست را وارد می کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه گفت: توزیع بسته‌های آموزشی و فرهنگی محیط‌زیستی در بین عشایر که امروز با همت خیرین و همکاری مسوولان محیط زیست صورت گرفت می‌تواند یکی از روش‌های مهم ترویج و توسعه فرهنگ محیط زیستی در بین عشایر باشد.

در پایان این بازدید با حضور معاون فنی اداره کل محیط زیست،  خیرین، مسوولان اداره آموزش و پرورش قصرشیرین و همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قصرشیرین بسته‌های آموزشی در میان عشایر توزیع شد.

کرمانشاه؛  ۱۴ ایل در قالب  ۱۴ هزار و ۱۰۹ خانوار با جمعیتی حدود ۸۰ هزار نفر معادل ۷/۸ درصد جمعیت عشایری کشور و ۴/۳ جمعیت ۲ میلیونی استان دارد.

سالیانه بیش از ۳۲ هزار تن لبنیات، هزار و ۲۹ تن روغن حیوانی و هزار و ۶۸۷ تن پشم  از دام عشایر استان تهیه می‌شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

استان کرمانشاه دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد و در مجموع استان کرمانشاه دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار است.