احداث بزرگترین واحد پخت "دولومیت" جنوب آذربایجان‌غربی درمهاباد آغاز شد

مهاباد- ایرنا- همزمان با سومین روز از دهه مبارک فجر احداث بزرگترین واحد تولید پخت دولومیت جنوب آذربایجان‌غربی با سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیارد ریال در مهاباد آغاز شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد در آیین کلنگ زنی این واحد تولیدی اظهار داشت: واحد تولید پخت "دولومیت، کلسینه" شرکت "آرا سنگ گوهر صنعت" این شهرستان جهت تولید منیزیم در مساحت 2 هزار متر مربع احداث می شود.

محمد جهین بیان کرد: با احداث و راه‌اندازی این واحد تولیدی برای ۲۵ نفر اشتغال مستقیم و برای ۵۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم فرصت اشتغالزایی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدت زمان بهره برداری این واحد سال ۱۴۰۲ است، افزود: منیزیم تولید شده در این واحد تولیدی به سایر شهرهای منطقه و واحدهای فرآوری جهت تولید شیشه استفاده خواهد شد.

جهین اضافه کرد: این واحد قادر است سالانه حدود ۱۰۰ هزار تُن مواد معدنی را پس از استخراج و فرآوری به کارخانه‌های تهیه شیشه و سکوریت ارسال ‌کند.

پنج طرح آبخیزداری در مهاباد افتتاح شد

به مناسبت دهه مبارک فجر بهره برداری از پنج طرح آبخیزداری در روستای دهبکر از توابع شهرستان مهاباد نیز آغاز شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در مراسم افتتاح این طرح‌های آبخیزداری گفت: این طرح ها شامل پنج سد آبگیر است که در زیر حوزه روستای "دهبکر" شامل سه مورد رسوبگیر ملاتی، ۲ مورد بند و رسوبگیر گابیونی، لاشه چینی و کف سازی است که با ۱۵ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره اهمیت طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و انباشت آب در حفره‌های زیرزمینی اضافه کرد: اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری از اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۲۰۰ هکتار از مراتع این منطقه نیز عملیان بذر پاشی گیاهان بومی انجام شده است، گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با هدف کنترل سیل و رسوب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی در پایین دست، بهبود وضعیت معیشتی حوضه نشینان و تعادل دام و مرتع اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: عملیات آبخیزداری مکمل فعالیت‌های حفاظت از اراضی ملی و بخش‌های جنگل و مرتع است که این فعالیت‌ها به صورت عملیات بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی، مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک بوده و می‌تواند عامل مهمی در توسعه زیر ساخت‌های بخش کشاورزی نیز باشد.

پاتو گفت: برنامه‌ریزی منسجمی به منظور توسعه عملیات آبخیزداری در این شهرستان در راستای کمک به پیشگیری از خطرات بروز سیل، جلوگیری از رسوب در پشت سدهای پایین دست و تقویت مراتع انجام شده و این برنامه امسال نیز با اعتبار بیشتری دنبال می‌شود.

غبارروبی مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد مهاباد

در ادامه برنامه های امروز، سه شنبه دهه مبارک فجر مزار شهدای گمنام این شهرستان در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد گلباران و غبارروبی شد.

به همین مناسبت آیین محفل انس با قرآن نیز با حضور فرماندار، مسوولان و قاریان این شهرستان در مسجد جامع مهاباد برگزار شد.

برنامه‌های چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از روز ۱۲ بهمن‌ماه در این شهرستان آغاز شده است.

۴۹ پروژه عمرانی دهه فجر امسال در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد که برای تکمیل و تجهیز آنها در مجموع ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha