شمار روزهای ناسالم بجنورد افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- کارشناس پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تجمع و غلظت برخی آلاینده‌ها در مرکز استان سبب شده تا در دی و بهمن ماه امسال شمار روزهای هوای ناسالم در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یابد.  

جواد عمارلو روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دی ماه امسال هوای بجنورد در ۶ روز پاک، ۱۱ روز سالم، ۱۰ روز ناسالم برای گروه های حساس و سه روز ناسالم برای تمام گروه های جامعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در برخی از روزها پیاپی بوده و این تعداد روز با هوای ناسالم در سال های اخیر بی سابقه است افزود: این در حالی است که در دی ماه پارسال شمار روزهای هوای پاک در بجنورد ۱۱ روز و شمار روزهای هوای سالم ۱۳ روز بوده است.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: هوای بجنورد در دی ماه پارسال تنها ۶ روز برای گروه های حساس ناسالم بود و هوای ناسالم برای تمام گروه ها ثبت نشده است.  

وی اظهار داشت: در ۱۳ روز نخست بهمن ماه امسال هم مردم شهر بجنورد تنها ۲ روز هوای پاک و چهار روز هوای سالم استنشاق کرده اند، البته در برخی از روزها که کیفیت هوا سالم گزارش شده، شاخص آلایندگی نزدیک به ۱۰۰ و در معرض ناسالم شدن برای گروه های حساس بوده است.  

وی گفت: در این مدت هوای شهر بجنورد در سه روز ناسالم برای گروه های حساس و چهار روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده است.  

عمارلو افزود: امروز شاخص کیفیت هوای بجنورد ۹۹ ثبت شده و سالم گزارش شده است اما فاصله چندانی تا ناسالم شدن برای گروه های حساس ندارد.  

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پدیده وارونگی دمایی و پایداری هوا سبب افزایش غلظت آلاینده ها در مرکز خراسان شمالی شده است.

عمارلو اظهار داشت: علت اصلی کاهش کیفیت هوای بجنورد، گرد و غبار است، داده ها نشان می دهد مشکلی از لحاظ آلایندگی گازی در شهر وجود ندارد، بلکه فعالیت سنگ شکن ها و نیز پاشیدن شن و نمک در معابر برای آب کردن برف، عامل آلودگی هوا است.   

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: کیفیت هوای بجنورد به صورت سیار در نقاط مختلف سنجش می شود، میزان غبار و آلایندگی در هوا در ساعت اول شب که تردد خودروها بالا است،  بیشتر می شود.   

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ پی پی ام هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha