به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه در پنجمین نشست از سلسله نشستهای ارتباط هفته که با حضور پنج هزار نفر از مدیران مدارس استان فارس در بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: معلمان در برابر بزرگترین آزمون دهههای اخیر قرار گرفتهاند که برای ایفای صحیح نقش خود باید توانایی و خلاقیت خود را افزایش دهند.
وی تاکید کرد: کرونا برای تمام معلمان و مدیران بهعنوان یک فرصت است که قابلیت، ظرفیت، خلاقیت و توانمندی خود را آشکار کنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرصتی ایجادشده که توانمندیهای خود را ارتقا دهیم. آموزش یک امر ارتباطی و اشتراکی است که برای استمرار روند آن لازم است پیوندهایی که تابهحال در مدارس شکل میگرفته را در قالب جدید و اشکال نو بازتولید کنیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم آموزش آسیب میبیند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: هر تغییر میتواند بر محیط پیرامون خود تأثیر داشته و معرف پدیدههای جدید باشد. تعادلها را جابجا کرده و موقعیتها را عوض کند و حیات اجتماعی و زندگی انسانها را مورد تأثیر قرار دهد.
وی با یادآوری این که تغییرات، ظرفیت و توانمندیهای افراد را آشکار کرده و مجال خلاقیت به انسان میدهند، گفت: هر تغییری میتواند موضوع یک پژوهش و مطالعه دقیق قرار گیرد. جوامع در برخورد با تغییرات به وجود آمده، یکسان عمل نمیکنند و همین تفاوت در عملکرد آنها میتواند توانمندی و قدرت افراد جامعه را در مواجهه با تغییرات و مدیریت آشفتگیهای ایجادشده در جامعه را نشان دهد.
وی افزود: نکته مهم این است که جامعه درک درستی از تغییرات داشته باشد و بتواند در مقابل هر تغییر سریع، واکنش صحیح نشان دهد.
مدیران مدارس برای ارتقای آموزش ها؛ فکر و عمل کنند
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: در شرایط امروز درک مفهوم تابآوری و اطمینان از درک صحیح این مفهوم برای جلوگیری از آسیب جامعه در مقابل تغییرات، عدم سردرگمی و آشفتگی و تضعیف اهداف جامعه بسیار حائز اهمیت است و جامعهای که تابآوری بیشتری داشته باشد کمتر آسیب خواهد دید.
حاجی میرزایی با بیان این که تغییر بزرگ کرونا نگرانیهای زیادی را برای جامعه و نظام آموزشی و مدرسه به وجود آورد، خاطرنشان کرد: برای سالهای متمادی مدرسه ساختیم و دانش آموزان و معلمان در کلاسهای درس نشستند و بر انجام فعالیتهای آموزشی از نزدیک نظارت کردیم اما در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا شرایط آموزش تغییر کرده است. این که بدانیم در شرایط جدید چه وضعیتی داریم، مهم است.
وی یادگیری را در شرایط کرونا تحت تأثیر افراد و موقعیتها دانست و بیان کرد: فرصتی برای سنجش تابآوری در نظام آموزشی فراهمشده است. باید ببینیم با توجه به این شرایط چگونه افراد مسوولیت خود را درک کرده و اجرا میکنند. کرونا نقش مدیران، معلمان و دانش آموزان را تغییر داده و تنها کسانی که بتوانند در این مسیر بهخوبی ایفای نقش کنند، موفق و ماندگار می شوند.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اطمینان مدیران از روند باکیفیت آموزش گفت: مدیران مدارس باید آموزش با کیفیت را به تمام دانش آموزان ثبتنامشده برساند و برای ارتقای آموزش با خلاقیت و فکر عمل کند و مطمئن شوند که تمام دانش آموزان در معرض آموزش قرار داشته و معلمان بهخوبی نقش خود را ایفا میکنند.
حاجی میرزایی با یادآوری این که در این شرایط نقش تمام افراد تغییر کرده است، اظهار داشت: تا قبل از کرونا مدرسه بیشترین سهم را در تعلیم و تربیت داشت و در حال حاضر باید مدرسه به شکلی دیگر و درجایی دیگر بازسازی شود. مدیران مدارس باید بتوانند نقش مدرسه را در بستر مجازی بازسازی کرده و بر آن نظارت داشته باشند تا مأموریت خود را بهخوبی انجام داده باشند.
وی مدارس را محور تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: در شرایط حاضر بیش از قبل مدرسه محوری مطرحشده است. فرصت پیمودن راههای جدید و آزمودن خلاقیتهای نو و تازه فراهمشده که باید از آن بهترین استفاده را برای ارتقا و پیشرفت کرده و چالش کرونا را به فرصت شکلگیری جدید تبدیل کرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در انجام مأموریت خود به مدیران و معلمان متکی هستیم. نحوه عملکرد مدیران و معلمان است که آنها را در این روزها و شرایط ماندگار میکند، جامعه این فعالیتها را میبیند و داوری میکند. معلمان و مدیران میتوانند در پرتو این حادثه غیرمنتظره جایگاهی بیابند که تبدیل به توانمندترین نیرو و مؤثرترین شغل در جامعه شوند.
حاجی میرزایی افزود: نقش خانوادهها در شرایط کرونا بسیار پررنگتر از قبل شده است، توصیه میکنم در تمام فعالیتها، خانوادهها را سهیم کرده و از آنها کمک بگیرید امروز خانوادهها در آموزش سهم وسیعی دارند.
وی همچنین گفت: مدیران مدارس اطلس آموزشی و یادگیری را برای دانش آموزان خود طراحی کرده و در برگزاری آزمون حداکثر مراقبت را انجام دهند تا از صحت سنجش یادگیری دانش آموزان مطمئن شوند.
نظر شما