به گزارش خبرنگار ایرنا، حاجی میرزایی سه شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به نگرانی خود از تحصیل دانش آموزان اشاره کرد و افزود: امروز مسیرهای ارائه خدمت قبلی به دانشآموزان بسته شده است اما خدمات از مسیرهای دیگر ارائه می شود فلذا از هر مسیری که میسر باشد، استفاده می کنم.
وی تصریح کرد: تقریبا تمام ساعات نگران هستم و پیگیری میکنم که همه دانش آموزان تحصیل کنند.
او ادامه داد: در گذشته با حضور دانش آموزان در مدارس، از وضعیت آنها آگاه می شدیم اما اکنون معلمان و مدیران شبانه روزی فعالیت می کنند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ما یک شبکه بسیار گستردهای هستیم، افزود: یک میلیون معلم و ۱۵ میلیون دانش آموز داریم و آگاهی از این نیروها جز از طریق شبکه پیوندی قوی میسر نخواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره بیانیه گام دوم انقلاب و توجه به نسل جوان در برنامه ریزیهای کشوری گفت: بر اساس بیانیه گام دوم و متناسب با سند تحول بنیادین نیروی انسانی کشور بازآرایی میشوند. نظام تعلیم و تربیت فرصت مناسبی برای تحقق همه برنامههایی است که برای آینده کشور داریم. پایدارترین تغییرات، تغییراتی است که در یادگیری اتفاق میافتد.
حاجی میرزایی درباره بندهای بیانیه گام دوم نیز افزود: مجموعه توصیههای رهبر معظم انقلاب بی تردید نقطه عزیمت آن نظام تعلیم و تربیت است و اتفاق اصلی باید در اینجا بیفتد. سالهای متمادی ما دانشآموزان را تحت آموزش و پرورش قرار میدهیم و چشم و گوش و اندیشه شان را تغذیه میکنیم. این ظرفیتها سازنده تمدن و شکل دهنده به شخصیت آدمهاست و این در نظام تعلیم و تربیت اتفاق میافتد.
وی در ادامه درباره تغییراتی که متناسب با شرایط روز زمانه در نظام تعلیم و تربیت اتفاق میافتد، گفت: نمیتوانیم رضایت کامل در این باره داشته باشیم و یکی از فرصتسوزیها در نظام تعلیم و تربیت اتفاق میافتد.
او ادامه داد: برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش باید توانمندی معلمان را بالا ببریم و تلاش ما این است که معلمان را برای ایفای نقشهای موثرتر آماده کنیم. مثلا در دوره کرونا نقش و وظایف معلمان تغییر یافت و این آزمون بزرگی برای سنجش توانمندی معلمان در واکنش به این واقعه بود.
حاجی میرزایی گفت: موضوع دوم برنامه درسی است. در گذشته انتقال محتوای علوم به دانشآموزان اساس نظام تعلیم و تربیت بود اما امروز مجموعه ای از مهارتهای متوازن به دانشآموز منتقل میشود که در ساحتهای مختلف ارائه میشود. امروز اهداف همه دورههای تحصیلی با تدوین بستههای یادگیری به تحقق اهداف آموزش و پرورش کمک میکند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: رکن سوم سنجش است که جهت دهنده نظام تعلیم و تربیت است. اهداف نظام تعلیم و تربیت باید مورد سنجش قرار گیرد تا ببینیم عملکرد کلی نظام آموزشی در جهت این اهداف است یا خیر.
حاجی میرزایی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا خروجیهای نظام آموزش و پرورش، دانشآموز تراز نظام جمهوری اسلامی است؟ گفت: پاسخ به این سوال دشوار است. اگر به گذشته نگاه کنیم میبینیم نظام تعلیم و تربیت سیری را طی کرده که به سنجههای موردنظر ما نزدیک شده اما هنوز با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.
او ادامه داد: امروز سرعت و دامنه تغییرات در جامعه پویای ما بالاست و در این میان ممکن است قوتی به ضعف تبدیل شود یا ضعفی برجسته تر شود. به نظر من جامعه ای که بتواند زندگی سالمی برای خود فراهم کند و در مقابل تغییرات دچار استیصال نشود جامعه ای پیشرفته است.
وی با ابراز نارضایتی از شرایط کنونی گفت که ما با کمک همه اندیشمندان و صاحب نظرانی که جامعه فرهنگیان ما را تشکیل میدهند تلاش میکنیم تا به این جامعه مطلوب برسیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به مطالعات آینده پژوهی در نظام تعلیم و تربیت، افزود: سند تحول بنیادین هر ۵ سال بازنگری میشود و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش علاوه بر مطالعات آینده پژوهی به رصد تحولات روز آموزش و پرورش دنیا میپردازد.
وی با اشاره به واکنش در برابر واقعه شیوع کرونا نیز گفت: درست یک هفته بعد از کرونا مدرسه تلویزیونی ایران را به کمک صداوسیما راهاندازی کردیم. یک ماه پس از تعطیلات شبکه شاد را فعال کردیم که به تدریج بر توسعه کمی و کیفی آن افزودیم و ظرفیتهای آن را توسعه دادیم.
او ادامه داد: همچنین امکان حضور و غیاب و آزمونساز را به شاد اضافه کردیم و محتوای آموزشی همه دورهها را در آن بارگذاری کردیم. یک میلیون معلم و ۱۵ و نیم میلیون دانشآموز که تحت مدیریت مدرسه بودند ناگهان با تعطیلی مدارس مواجه شدند. شاد توانست این خلاء را پر کند و پوشش آن در دسترس بیشتر دانشآموزان و معلمان قرار گرفت.
حاجی میرزایی همچنین درباره معضلات موجود بر سر راه دسترسی دانشآموزان به آموزش مجازی نیز گفت: ماموریت ما این است که آموزش در دسترس همگان قرار گیرد حال برای این کار ابزارهایی در دست داریم که یکی از آنها شبکه شاد است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ابزار دوم تلویزیون است که پوشش ۹۷ درصدی دارد. مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند یا ابزار ندارند میتوانند از آن استفاده کنند. معلمان ما باید مطمئن شوند که آموزش به هر طریقی در دسترس دانشآموز قرار میگیرد. ما با کمک راهبران آموزشی بستههای آموزشی را به دست گروهی از دانشآموزان میرسانیم که به هیچ یک از این ابزارها دسترسی ندارند. امروز برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تولیدات فاخری در بخش خودآموزی داشتند.
او ادامه داد: من از همکارانم خواستم هر دانشآموزی که سال گذشته ثبتنام کرده و امسال ثبتنام نکرده را پیگیری کنند که چرا ثبتنام نکرده است.
حاجی میرزایی در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سایر کشورها در دوره کرونا و مقایسه موقعیت کشورمان در مقایسه با سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه نیز گفت: من هر روز گزارشی از پژوهشگاه و گزارشی از مرکز بین الملل در این خصوص میگیرم و موقعیت کشورمان را در میان سایر کشورها به جد دنبال میکنم.
او ادامه داد: در نشستهای دولت و نیز ستاد کرونا در همین مورد گزارش میدهم و موارد حائز اهمیت را برای رئیس جمهوری، معاون اول وی و وزاری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور میفرستم.
حاجی میرزایی همچنین درباره چشمانداز ۱۴۰۰ در بخش مهارت آموزی نیز گفت: ما هدفگذاری کردیم که ۵۰ درصد دانشآموزان ما به سمت رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش بروند. در این ایام هم مدرسه تلویزیونی ایران متناسب با برنامه درسی شبکه شاد پیش میرود و هدفگذاری شده است که در تابستان این برنامهها را به سمت مهارت آموزی ببریم. شبکه آموزش به این هدف کمک می کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما در آموزش و پرورش طرحی را به نام هر دانش آموز یک مهارت را پیگیری می کنیم که شبکه آموزش در تحقق آن به ما کمک می کند. همچنین دانش آموز می تواند از طریق استاد و شاگردی این مهارت را بیاموزد.
وی درباره تناسب مهارتها با نیازهای بازار کار نیز گفت: هدفگذاری معاونت آموزش متوسطه شناسایی مهارتهای موردنیاز جامعه است. امروز ۶۰ مهارت مبتنی بر آی تی شناسایی شده که متناسب با نیازهای جامعه است.
حاجیمیرزایی در ادامه درباره مدرسه هوشمند در دوره پساکرونا، افزود: کرونا با ایجاد همه محدودیتهایی که ایجاد کرد ما را با ظرفیتهایی مثل فضای مجازی و تلویزیون آشنا کرد.
او ادامه داد: ما بعد از کرونا از این ظرفیتها به عنوان ابزار مکمل استفاده خواهیم کرد. هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد ولی این ابزارها کمک میکنند دانش آموز حتی یک روز هم از آموزش جدا نشود.
او همچنین درباره نقش خانوادهها در آموزشهای دوره کرونا نیز گفت: آرزوی نظام تعلیم و تربیت ایجاد پیوند میان خانه و مدرسه بود. امروز این امکان فراهم شده که والدین هم در کلاس شرکت کنند. امروز همه مادران تبدیل به دستیار معلم شده اند که بدون آنها کار جلو نمیرود.
حاجی میرزایی در پایان درباره دوره پیش دبستانی و مدیریت آموزش و پرورش درباره آن، افزود: ما از مدرسه تلویزیونی ایران برای پیش دبستانی کمک گرفتیم و امیدواریم ریزشی که در تعداد ثبت نامهای پیش دبستانی داشتیم در سال آتی تحصیلی جبران شود.
نظر شما