۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 2955
کد خبر: 84209647
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمایه گذاری، پیشران اقتصاد استان یزد

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵
کد خبر: 84209647
احمد جعفری ندوشن
سرمایه گذاری، پیشران اقتصاد استان یزد

یزد - ایرنا - استان صنعتی و معدنی یزد، ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و وجود واحدهای صنعتی، معدنی، کارخانجات و واحدهای بزرگ تولیدی نظیر فولاد، کاشی و سرامیک، سنگ آهن و زغال سنگ، این استان را به قطب صنعتی و معدنی کشور تبدیل و بستر و زمینه لازم را برای سرمایه گذاری در این بخش  فراهم نموده است.

به گزارش ایرنا، سرمایه گذاری در یزد در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته و نگرش مسئولان استان را به سوی خود جلب کرده است؛ به طوریکه گروههای اقتصادی خارجی از کشورهای مختلف سرمایه گذاری مناسبی در این استان داشته اند.

استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران، برخورداری از ظرفیت های خوب گردشگری، صنعتی، معدنی و انرژی خورشیدی و داشتن نیروی انسانی توانمند، متخصص و جوان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوب سرمایه گذاری است و همین عوامل باعث شده تا فعالان اقتصادی داخلی و خارجی رویکرد خوبی نسبت به سرمایه گذاری در استان یزد داشته باشند.

یکی از ظرفیت های سرمایه گذاری در استان،  انرژی های خورشیدی است که طی سالهای گذشته نگرش سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سوی خود معطوف کرده و استقبال خوبی از آن شده است.

با توجه به کویری و مسطح بودن یزد، این استان قابلیت و مزیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد و به دلیل اینکه یزد به لحاظ زاویه تابش نور خورشید، بهترین نقطه و مهد تولید انرژی خورشیدی در ایران است و در طول سال دارای ۳۳۰ روز آفتابی و حداقل ۹ ماه از سال از  بهترین تابش های خورشید برخوردار است؛ این  استان را بهشت انرژی خورشیدی ایران نامیده اند.

در کنار ظرفیت های موجود، زیرساخت­های مورد نیاز برای سرمایه­گذاری در یزد فراهم است و وجود بیش از ۳۰ شهرک و نواحی صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل جاده­ای، ریلی و هوایی، تامین انرژی پایدار (به ویژه برق و گاز)، تلفن، اینترنت، مخابرات و زمین شرایط خوبی را برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری فراهم کرده است.

یزد همواره جزء استان­های شاخص در زمینه سرمایه‌­گذاری، توسعه و اشتغال در کشور به حساب آمده و در رابطه با زیرساخت­های مربوط نیز همواره وضعیت مناسب و جایگاه خوبی داشته است.

به اعتقاد صاحب نظران و کارشناسان، سرمایه گذاری در هر منطقه ای زمینه ساز تولید و رشد اقتصادی پایدار است و بدون سرمایه گذاری ظرفیت تولید افزایش نمی یابد، رشد اقتصادی پایدار اتفاق نمی افتد و راه توسعه نیز هموار نمی شود.

مرکز سرمایه گذاری یزد کانون توجه مسئولان و فعالان اقتصادی

راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در سال ۹۵ به عنوان محور فعالیت های این بخش، مورد توجه متولیان امور سرمایه گذاری در بخش های دولتی و خصوصی قرار گرفت و این مرکز تمام تلاش خود را برای ایجاد ادبیات یکسان سرمایه گذاری در استان به کار برد.

مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در طول فعالیت خود، شاهد حضور مقامات و مسئولان داخلی و خارجی و سفیران کشورهای مختلف از جمله مجارستان، کرواسی، ترکیه، اتریش بوده است و این مرکز با استفاده از فرصت های پیش رو، مسیری را برای ورود سرمایه گذاران آن کشورها هموار نموده است.

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، دعوت از شرکت های بزرگ ملی برای سرمایه گذاری، ایجاد پنجره واحد فیزیکی، برگزاری جلسات رفع موانع با متقاضیان خارجی، برگزاری نشست­های سرمایه­گذاری با مقامات ارشد اجرایی، مدیران اقتصادی و سرمایه­گذاران، شناسایی موانع و پیگیری بهبود فضای کسب و کار، شناسایی و تدوین فرصت­های سرمایه­گذاری، پذیرش هیئت های سرمایه­گذاری خارجی، اعتبارسنجی و سنجش اهلیت متقاضیان سرمایه­گذاری خارجی، بازاریابی جهت فرصت­های سرمایه گذاری و معرفی پتانسیل­ها و توانمندی­های استان از طریق حضور در همایش­ها و نمایشگاههای و معرفی فرصت های سرمایه گذاری از جمله دیگر اقدامات مرکز بوده است.

همچنین با فعالیت این مرکز تلاش برای رونق سرمایه گذاری در استان یزد سرعت گرفت و رفت و آمد سرمایه گذاران ، مسئولان و متولیان امور افزایش یافت و در واقع این مرکز به کانون توجه فعالان و تصمیم گیران این بخش درآمد.

گفت و گو ها، بحث های تخصصی و نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران، رونق خاصی به مرکز خدمات سرمایه گذاری داده است.

نمایندگان دستگاههای عضو این مرکز ضمن انجام امور مربوط به معرفی فرصت های سرمایه گذاری حوزه کاری خود، امور مربوط به سرمایه گذاران را پیگیری و در واقع تمام خدمات و مشوق های سرمایه گذاری به طور متمرکز در مرکز خدمات سرمایه گذاری انجام می شود که این خود گام مهمی در جهت تسهیل خدمات سرمایه گذاری در استان می باشد

سال ۹۷ درخشان ترین سال در جذب سرمایه خارجی در یزد

سال ۱۳۹۷ درخشان ترین سال از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی در استان و یزد در این سال جزء سه استان برتر کشور در زمینه جلب سرمایه مستقیم خارجی بوده است. بر طبق مجوز سرمایه گذاری خارجی ( فیپا) در سال ۹۷ افزون بر ۷۴۶ میلیون یورو  سرمایه در قالب ۱۱طرح سرمایه گذاری برای استان مصوب شده است که بخش زیادی از آن در قالب سرمایه ثابت و در گردش به پروژه ها وارد شده است.

یزد، دارای ظرفیت های بالقوه اقتصادی و سرمایه گذاری است 

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در خصوص ظرفیت های سرمایه گذاری در استان یزد گفت: این استان، دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه سرمایه گذاری در بخش های مختلف به خصوص در بخش صنعت است که باید شکوفا شود.

نمازی افزود: امکانات، شرایط و فضاهای مناسب صنعتی بلااستفاده در شهرک های صنعتی استان وجود دارد که  شناسایی شده و در اختیار سرمایه گذاران جدید قرار خواهیم داد و باید در راستای رونق فعالیت های اقتصادی ، به جای توسعه شهرک های صنعتی، از فضاهای موجود که زیر ساخت های آن نیز آماده است به بهترین نحو استفاده شود.

یزد، درصد بالایی از سرمایه گذاری کشور را به خود اختصاص داده است

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد، اظهار داشت: این استان، سهم بالایی از سرمایه گذاری کشور به خصوص در بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

" علی نمازی " گفت: یزد به دلیل وجود معادن، واحدهای تولیدی و صنایع مختلف، قرار گرفتن در مرکز و در مسیر کریدور شمال - جنوب کشور، از ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاری برخوردار است که باید با هدایت و جذب سرمایه گذاران، زمینه شکوفایی بیشتر آن فراهم شود.

وی روند سرمایه گذاری در استان یزد در دولت تدبیر و امید را مثبت ارزیابی نمود و تصریح کرد: بهبود روابط بین الملل، حضور در مبادلات بین المللی و ارتباط با بازارها و فرصت های جهانی و استفاده از امتیازات، تسهیلات و معافیت های بین المللی از آثار مثبت سرمایه گذاری خارجی است.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد با بیان اینکه از سرمایه گذاران حمایت می کنیم، افزود: تمام تلاش خود را برای توسعه سرمایه گذاری و رونق آن در استان به کار خواهیم گرفت.

یزد، امن ترین استان کشور در زمینه سرمایه گذاری

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد یادآور شد: این استان در ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، رتبه اول در پایش شاخص امنیت سرمایه گذاری به خود اختصاص داد و امن ترین استان های کشور در این زمینه معرفی شد.

نمازی افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری از هفت نماگر شامل ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، شفافیت و سلامت اداری، فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی، تعریف و تضمین حقوق مالکیت، عمکرد دولت، ثبات اقتصاد کلان و مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض تشکیل شده و استان یزد در شش نماگر نخست رتبه اول را در بین استان های کشور کسب کرده  است.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اضافه کرد: امنیت سرمایه‌گذاری در شرایطی به ‌طور کامل برقرار می‌شود که متغیرهای اقتصاد کلان (نرخ تورم، نرخ ارز و...) باثبات یا قابل پیش‌بینی باشد، قوانین و مقررات و رویه‌ها و تصمیمات اجرایی باثبات، برای همه شفاف و قابل درک باشد و به‌طور سهل و موثری اجرا شوند.

سرمایه گذاری کشورهای مختلف در یزد در دولت تدبیر و امید

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان افزود: کشورهای افغانستان، هند، چین، امارات، آلمان، قبرس، ترکیه، جزیره ویرجین بریتانیا، لهستان، فرانسه، مالزی، اتریش، ایرانیان مقیم خارج از جمله کشورهای سرمایه فرست در یزد هستند که بسیاری از انها هم اینک در حال فعالیت هستند.

نمازی مهریز، یزد، اردکان، خاتم، میبد، ابرکوه، اشکذر، تفت را از شهرهای محل اجرای طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان یاد کرد و گفت: تاکنون ۳۶ طرح سرمایه گذاری خارجی با حجم افزون بر دو هزار میلیون دلار در دولت تدبیر و امید مصوب شده و مجوز  لازم را برای فعالیت در استان توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران صادر شده است.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد با اشاره به تاریخی بودن یزد و وجود پتانسیل و ظرفیت خوب سرمایه گذاری در استان در بخش انرژی های خورشیدی، نو و تجدید پذیر اظهار داشت: سرمایه گذاران تمایل خوبی به سرمایه گذاری در دو بخش گردشگری و انرژی خورشیدی را دارند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای جذب سرمایه گذاری در استان انجام شده است افزود: این بخش از حمایت های خوب مدیران ارشد استانی برخوردار است و دستگاههای عضو مرکز خدمات سرمایه گذاری با تعامل و همفکری در این مسیر حرکت می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران گفت: در شرایط تحریمی تلاش کرده ایم تا زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذاری در استان را فراهم شود و در چنین شرایطی باید سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران را شناسایی کنیم.

                                                                         

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha