۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۴۷
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84210020
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سعد الحریری با رییس جمهوری مصر دیدار و گفت وگو کرد

تهران - ایرنا - «سعد الحریری» مامور به تشکیل کابینه لبنان امروز (چهارشنبه) با سفر به قاهره، با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، الحریری صبح امروز در کاخ «اتحادیه» قاهره با السیسی رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت و گو کرد.  

بر اساس این گزارش، در این دیدار طرفین درباره آخرین تحولات و اوضاع عمومی لبنان و منطقه همچنین روابط دو جانبه تبادل نظر کردند.  

بنا به اعلام خبرگزاری ملی لبنان، دیدار با «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و «احمد ابو الغیط» دبیر کل «اتحادیه عرب» از دیگر برنامه‌های سفر حریری به قاهره است.  

در این پیوند، پایگاه اطلاع‌رسانی «الیوم السابع» مصر با اشاره به دیدار امروز الحریری مامور به تشکیل دولت لبنان و السیسی رئیس جمهوری مصر اضافه کرد: با توجه به رنجی که لبنان بخاطر انتشار گروه‌های مسلح و افراطی در مرزهای خود با سوریه می‌برد، هماهنگی مواضع در قبال موضوعات دوجانبه و پرونده ضد تروریسم روابط قاهره و بیروت را متمایز کرده است.  

این پایگاه اطلاع رسانی اضافه کرد که باتوجه به تضاد آشکار بین دیدگاه‌های «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و الحریری بر سر اسامی نامزدهای تصدی برخی وزارتخانه‌ها، پرونده تشکیل دولت جدید لبنان در برنامه‌های سفر حریری به قاهره است.  

سعد الحریری وظیفه تشکیل دولت جدید لبنان را در اکتبر گذشته بر عهده گرفت، اما به رغم آنکه این کشور با بحران مالی و در بدترین وضعیت اقتصادی طی دهه‌های گذشته قرار گرفته است، تلاش‌های او به دلیل اختلافات داخلی بین احزاب لبنانی تاکنون نتیجه‌ای نداده است. 

الیوم السابع اضافه کرد: لبنان از دو قطبی شدید سیاسی که برای به دست آوردن تعدادی از وزارتخانه‌ها تلاش می‌کنند، رنج می‌برد و این امر موانعی در برابر سعد حریری برای تشکیل دولت ایجاد کرده است. 

به نوشته این پایگاه اطلاع رسانی، حریری در سفر خود به مصر انتظار دارد با توجه به بحران‌های اقتصادی که این کشور را درگیر کرده است، قاهره زمینه حمایت کشورهای عربی از لبنان را فراهم کند و همچنین یک محور قوی تشکیل دهد تا از هر تلاشی که لبنان را در عرصه تسویه حساب بین تعدادی از احزاب منطقه‌ای و بین المللی قرار دهد، جلوگیری کند. 

سعد الحریری مامور به تشکیل کابینه لبنان، چند روز قبل عون رییس  جمهوری این کشور را متهم کرد که می‌خواهد لبنان را به دوره «توافق طائف» برگرداند و تلویحا به عون این اتهام را زد که تنها به سهم مسیحیان از دولت فکر می‌کند. 

دفتر عون رییس جمهوری لبنان نیز در واکنش به این موضع الحریری در بیانیه‌ای که در فیس بوک منتشر شد، اعلام کرد که بیانیه حریری، پر از مغالطه و اطلاعات غیر واقع بود. 

دفتر ریاست‌ جمهوری لبنان افزود: الحریری همواره اصرار دارد کابینه جدید را یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات عون تاسیس کند که خواستار مشارکت در تشکیل دولت است و بیانیه صادره دفتر اطلاع‌رسانی وی، حاوی اطلاعات غلط است. 

با این حال، رسانه‌های عربی بدون اشاره به جزئیات، از ارسال نامه‌ای از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به میشل عون همتای لبنانی وی پیش از سفر سعد حریری به قاهره خبر دادند.  

بر اساس گزارش رسانه‌ها، این نامه از سوی سفیر مصر در لبنان به میشل عون تحویل شده است.   

سعد حریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده، اما ناظران سیاسی لبنان تاکید دارند، آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضد تروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به حریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند. 

مشکل اساسی و فعلی لبنان، دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی وابسته به محور صهیونیستی - تکفیری از جمله «سمیر جعجع» رئیس گروه «نیروهای لبنانی» از سیاست‌ها و راهبردهای ضد مقاومت این محور است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha