چهار هزار پرونده تخلف صنفی در مشهد تشکیل شد

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۵۳
کد خبر: 84210159
چهار هزار پرونده تخلف صنفی در مشهد تشکیل شد

مشهد- ایرنا- معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از هشتم آذر با همکاری شهرداری، بسیج اصناف و سایر نهادهای نظارتی ۱۱ پایگاه بازرسی در مشهد مستقر و تاکنون چهار هزار و ۷۱۷ پرونده تخلف تشکیل دادند.

محمدجواد ساعدی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: تا دیروز ۲۱ هزار و ۴۰۰ فقره بازرسی توسط این پایگاه‌ها انجام شده و پرونده های تشکیل شده به تعزیرات حکومتی ارسال شده است، همچنین در این مدت از ۹۵۲ مورد گزارشهای صنفی رسیده به این پایگاه‌ها، ۳۰۹ مورد گزارش تخلف بوده که از این تعداد ۱۲۹ گزارش در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: در اجرای طرح برکت که به منظور کنترل حوزه گندم، آرد و نان در این استان اجرا شد، تاکنون نیروهای بازرسی مستقر در پایگاه‌های نظارتی این شهر، سه هزار بازرسی از نانوایی‌ها انجام دادند که منجر به شناسایی ۵۱۷ مورد تخلف شده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طرحهای نظارتی در خراسان رضوی و مشهد که سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر است همواره و در طول سال توسط بازرسان این سازمان اجرا می‌شوند.

وی افزود: هرچند امسال به دلیل شیوع کرونا، حضور زائران در مشهد مقدس به حداقل رسیده اما تنگناها و محدودیتها برای صنوف در بازار، کنترل و نظارتها را افزایش داد و حوزه نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با حداکثر توان نظارتی خود فعالیت داشت.

ساعدی حوزه بازرسی را نیازمند حمایت بیشتر دانست و ادامه داد: بازرسان این سازمان در تمامی ساعات اداری و در ایام دورکاری کارمندان و حتی در ساعات غیراداری و در روزهای تعطیل نیز فعالیت دارند، این در شرایطی است که شیوع کرونا در بازرسان نیز زیاد بوده و از دستمزد و امکانات اندکی برخوردار هستند.

وی اولویت حوزه بازرسی و نظارت در ایام پایانی سال و عید نوروز را کالاهای اساسی و مراکز خرید و شبکه‌های توزیع کالا دانست و نیازسنجی مراکز نگهداری کالا، سردخانه‌ها و انبارها، تشکیل گروههای مشترک بازرسی با همکاری تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و بسیج اصناف و سایر نهادهای نظارتی را برنامه ویژه نظارتی عید نوروز این سازمان برشمرد.

دلایل کمبود روغن در بازار

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از چند ماه قبل مشکلات نرم افزاری در گمرک برای ترخیص کالا بوجود آمد و باعث وارد شدن شوک به بازار روغن شد که البته با تلاش شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکل در حال برطرف شدن است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد روغن مصرفی ایران از خارج کشور تامین می‌شود، افزود: از سوی دیگر مشکلات ارزی، تامین روغن خام برای کارخانجات را دچار مشکل کرد که تحریم‌ها و فشار حداکثری دشمن در این موضوع بی تاثیر نبود.

ساعدی با بیان اینکه چهار کارخانه روغن کشی در خراسان رضوی با کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند ادامه داد: با این حال موضوع تامین روغن خام برای کارخانجات برطرف شده و اکنون مشکل در حمل آن به استانها است که وزارت صنعت در این زمینه تدابیر ویژه ای اندیشیده است.

وی گفت: ستاد تنظیم بازار کشور سهمیه‌های مناسبی از روغن خوراکی به استان اختصاص داده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز سهمیه جدید روغن دریافت کرده‌اند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مشکل دیگر روغن در بازار را ناشی از خروج قانونی آن از گمرک دانست و افزود: از آنجا که قیمت روغن در داخل کشور کمتر از قیمت آن در کشور همسایه است، هر تبعه خارجی می‌تواند با استفاده از ظرفیت قانونی سه حلب پنج کیلویی روغن را به کشور خود حمل کند که گزارشات ما نشان می دهد این کار هم اینک در مرز دوغارون خراسان رضوی انجام می‌شود و هیچ منع قانونی ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر پرونده‌هایی مبنی بر انبار کردن کالاهای اساسی مانند روغن در خانه‌های مسکونی نقاط مختلف شهر توسط اتباع خارجی تشکیل شده که این مساله بر موجودی روغن در بازار تاثیر گذاشته است.

ساعدی گفت: پرونده‌های تخلف برای کارخانه‌های روغن در خراسان رضوی نیز تشکیل شده که پرونده یک کارخانه در دست اقدام است، پرونده یک کارخانه به تعزیرات حکومتی ارسال شده و حکم پرونده یک کارخانه دیگر نیز صادر شده است.

وی در باره وضعیت شکر در بازار نیز افزود: شکر سهمیه صنف و صنعت از سوی ستاد تنظیم بازار در کشور از کیلویی ۶۸ هزار ریال به کیلویی ۱۱۵ هزار ریال افزایش یافته که این اختلاف قیمت بر حاشیه بازار تاثیر ‌گذاشته است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: تخلفات شرکتهای پخش که فروش اجباری کالا دارند، کارخانه‌هایی که ۲ فاکتور برای فروش کالای خود ارایه می‌دهند، تخفیفات غیرواقعی فروشگاههای زنجیره‌ای نیز جزو تخلفات مستند حوزه نظارت و بازرسی استان است که نیازمند ریشه یابی و انجام اقدام ملی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha