ایجاد احساس امنیت زنان در پایتخت با مشارکت آنان محقق خواهد شد

تهران-ایرنا-معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به اینکه لازمه امن شدن حضور زنان در شهر، به مشارکت آنان بستگی دارد، گفت: وظیفه شهرداری اصلاح کالبد فضای شهری و ایجاد احساس امنیت است که امیدواریم با مشارکت بانوان برای آنان شهری آرام‌تر ساخته شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، «محمدرضا جوادی یگانه» امروز در ویژه‌برنامه «جان زندگی» به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن و مادر در تالار ایوان شمس با اشاره به شعار «تهران شهری برای همه» اظهارداشت: تهران شهری برای همه افراد از تمام اقشار و سنین است.

وی گفت: باید با نگاه باظرافت زنان نیز به شهر نگاه و آن را به‌ جای جای شهر تزریق کرد، شرط اصلی برای تحقق این موضوع مسئله امنیت است که باید به آن توجه کرد.

جوادی یگانه با اشاره به انجام پیمایشی که حاصل نظرسنجی از ۸۲ هزار زن در مراکز شهرستان‌ها بوده است، افزود: بر اساس این گزارش بیش از نیمی از بانوانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، تقریباً یک ‌بار تجربه آزار جنسی کلامی را داشته‌اند، شهر باید برای حضور بانوان و فرزندان‌شان امن باشد.

معاون شهردار تهران بیان کرد: حدود یک سال قبل طرحی در راستای ارتقای سطح امنیت و شناسایی نقاط حساس و غیرامن آغاز شد.

وی اظهارداشت: با نصب بیلبوردهایی در سرای محله و معابر، سعی شده فهرستی از اشکال مختلف ناامنی در شهر تهیه شود و با تأکید شهردار تهران و همکاری سازمان فاوا، بخشی به سامانه ۱۳۷ اضافه شد و از دی ماه ۹۹ شروع به کار کرد.

جوادی یگانه گفت: از بیش از ۲ هزار تماسی که در این راستا گرفته‌ شده، حدود ۳۰درصد از بانوان، از حضور افراد بی‌خانمان در سطح شهر احساس ناامنی کرده‌اند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران افزود: ۴۳ درصد دیگر از تماس‌ها نیز مربوط به تاریک بودن فضای شهری است، ۱۰درصد از تماس‌ها به فضاهای خالی و متروکه اشاره داشته و حدود ۹ درصد از تماس‌ها انتظار دسترس‌پذیری راحت‌تر را داشتند.

وی بیان کرد: حدود ۲.۷ درصد نیز تماس‌هایی مبنی بر نبود نظارت اجتماعی و نبود مقر پلیس یا نگهبان در مکان‌های عمومی همچون پارک بودند.

جوادی یگانه ابراز امیدواری کرد: شهرداری تهران با مشارکت بانوان در سامانه ۱۳۷، برای آنان شهری آرام‌تر بسازد.

«زهرا بهروزآذر» مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه‌ به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری مراسمی با حضور تمام بانوان شهرداری نبود، گفت: پویش «جان زندگی» امسال برای دومین بار در حال برگزاری است تا به‌ واسطه آن در دو سطح شاغلان و شهروندی مقام مادر را گرامی بداریم.

اهمیت مشارکت زنان در مدیریت شهری

«ناهید خداکرمی» عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این ویژه‌برنامه گفت: تعداد انگشت‌شماری از بانوان در حوزه مدیریت شهری حضور دارند، درحالی‌که باید از حضور زنان در این حوزه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه عموماً از توانایی‌های بانوان در زیباسازی و طراحی شهری استفاده‌ای نمی‌شود، این موضوع را به‌ کل جهان تعمیم داد و افزود: در حوزه مدیریت و طراحی شهری تعداد انگشت‌شماری از بانوان حضور دارند و حتی کتب کتابخانه‌ها نیز به قلم مردان نوشته ‌شده است.

خداکرمی بیان کرد: نمی‌توان گفت این اتفاق عیب بزرگی است اما نشان‌دهنده مشکل ساختاری است که در فرهنگ ریشه دوانده است، ما مشکل نمایندگی و رهبری از جانب زنان داریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه زنان جامعه ما انتظاری ندارند که به ‌واسطه جنسیت خود امتیازی به دست آورند، تأکید کرد: تقاضای ما از مدیران مرد این است که به ‌واسطه توانمندی، شایسته‌سالاری و فارغ از نگاه جنسیتی که در فرهنگ ما ریشه دوانده است، تصمیم بگیرید.

خداکرمی تأکید کرد: با نگاهی به قرن گذشته و مقایسه آن با قرن پیش رو می‌توان به این نتیجه رسید که جایگاه امروز زنان به ‌آسانی به دست نیامده و زمینه جهش فکری بانوان را ساخته و اگر سیاست‌گذاران نخواهد از این ظرفیت استفاده کنند حتماً می‌بازیم.

در ویژه‌برنامه «جان زندگی» با حضور «پیروز حناچی» شهردار تهران، از کد ۴ در سامانه ۱۳۷ برای گزارش احساس ناامنی در شهر برای شهروندان پایتخت و فراخوان هنری طراحی آثار حجمی با موضوع یادبود «هفده هزار زن شهید، جانباز و آزاده» رونمایی شد.

براساس این گزارش، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران امسال به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن، علاوه بر ویژه‌برنامه «جان زندگی»، برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت برگزار می‌کند که برگزاری نخستین رویداد هنری بانوان با موضوع «تهران شهری برای همه زنان» در فرهنگستان هنر از جمله آنهاست.

این رویداد هنری ذیل برنامه‌های مصوب «تهران ۱۴۰۰» با همکاری مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از ۱۴ تا ۱۷ بهمن با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زنان و دختران پایتخت، شناسایی اساتید و بانوان فرهیخته، حمایت از فعالیت‌های هنری، پرورش و افزایش اعتلای مشارکت اجتماعی زنان در بخش‌های کاریکاتور، نقاشی، تصویرسازی، گرافیک، طراحی، عکس، حجم و مجسمه‌سازی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha