سخنگوی الکاظمی آخرین اقدامات عراق درتامین امنیت مرز سوریه را تشریح کرد

بغداد – ایرنا- سخنگوی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آخرین اقدام های این کشور برای تامین امنیت مرز با سوریه را تشریح و از اهمیت هماهنگی اطلاعاتی با اردن و مصر برای مقابله با خطرات احتمالی سخن گفت.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های عراقی، سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره خطر تروریسم در این کشور گفت: خطر تروریسم همچنان وجود دارد اما تروریست ها نمی توانند منطقه یا مساحتی جغرافیایی را تحت کنترل خود داشته باشند لذا اقدام های کنونی آنها در بمب گذاری یا شلیک مستقیم یا غیرمستقیم در عمق صحرا یا مناطق باز یا دشت ها و کوهستان ها خلاصه می شود.

وی در عین حال تاکید کرد که باید همه عناصر تروریست را هدف قرار داده و روی سرکرده های باندهای تروریستی متمرکز شد.

این سخنگو به عملیات اخیر نیروهای مسلح عراق در از بین بردن شماری از سرکردگان ارشد داعش اشاره کرد و ادامه داد: اکثر مرزها امن است و بیش از ۴۰۰ کیلومتر (از مرز با سوریه) به طور کامل تامین امنیت و استحکام سازی شده است. اکنون کار کنترل و ایجاد استحکامات اعم از احداث خاکریز، فنس کشی و احداث کانال و نصب برج های مراقبت و دوربین های حرارتی در بخش دیگری از این مرز درحال انجام است.

وی توضیح داد که ما همه این سامانه دفاعی و نظارتی را به طور کامل توسعه می دهیم تا جلوی نفوذ تروریست ها از خاک سوریه به خاک عراق را بگیریم.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین به همکاری امنیتی و اطلاعاتی کشورش با اردن و مصر اشاره کرد و گفت که مسئولان وزارت دفاع عراق از مصر دیدن و از ساختار نظامی ارتش این کشور از نزدیک آگاه شدند و امروز بسیار مهم است که هماهنگی بین نیروهای مسلح عراق، اردن و مصر وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: این هماهنگی به نفع این سه کشور است زیرا ممکن است که خطری در قبال هریک از این کشورها وجود داشته باشد.

سخنگو الکاظمی یادآورشد که دستگاههای اطلاعاتی داده های ارزشمندی درباره عناصر تروریست - نه فقط در سطح همسایگان بلکه شاید در سطح منطقه ای و شمار زیادی از کشورها- داشته باشند.

وی تصریح کرد: امروز تبادل اطلاعات بین همه این دستگاههای اطلاعاتی بسیار مهم است تا جلوی وقوع هرگونه حمله تروریستی درقبال عراق یا کشورهای دوست و جهان گرفته شود.

درپی افزایش اخیر تحرکات تروریست‌ها در برخی استان‌ها از جمله دیاله، کرکوک، صلاح الدین، الانبار، دیاله و بابل، نیروهای مسلح عراق نیز بر شدت عملیات خود علیه بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور افزوده و در طول ۲ هفته اخیر شمار زیادی از سرکردگان تروریست از جمله سرکرده ارشد داعش در عراق موسوم به «جانشین خلیفه و والی عراق» و یک سرکرده دیگر موسوم به «فرمانده جنوب عراق» در این گروه به همراه تعدادی از تروریست‌های طراح انفجار تروریستی اخیر میدان الطیران بغداد را به هلاکت رسانده و شمار دیگری از آنها را بازداشت و مقرها و مخفیگاه‌های آنها را منهدم کردند که این عملیات همچنان ادامه دارد.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

به تازگی نگرانی‌ها در زمینه بازسازی ساختار داعش از سوی آمریکا با کمک هم پیمانان منطقه‌ای این کشور در سایه تحرکات مشکوک آمریکایی در مرز سوریه و عراق، افزایش یافته و از همین رو، درخواست‌ها در عراق برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در این کشور بیشتر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha