به گزارش ایرنا، زمان عنصری کلیدی در انتقال بیمار به مرکز درمانی است. این موضوع به خصوص در هنگام بروز حادثه و مجروح شدن افراد در خارج از محدوده های شهری و در فاصله های بسیار بین محل حادثه و مراکز درمانی بیش از پیش دارای اهمیت است. از این رو، انتقال هوایی بیماران روش مناسبی برای بیشترین استفاده از این محدودیت زمانی است.
در کشور ما بهره گیری جدی و مستمر از خدمات اورژانس هوایی از دوران دفاع مقدس و با انتقال ۲۳۰ هزار مجروح جنگی به مراکز درمانی آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد.
موقعیت جغرافیایی و پراکندگی سکونت و تردد افراد در برخی از مناطق کشور سبب شده است تا انتقال هوایی بیماران پای ثابت ارائه خدمات فوریت پزشکی به مردم باشد.
یکی از این مناطق شرق استان سمنان و محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در شهرستان های شاهرود و میامی است. اورژانس هوایی شاهرود به عنوان دومین پایگاه دارای مجوز کشور در نیمه دوم سال ۸۵ در بیمارستان امام حسین (ع) و با همکاری هواناجا افتتاح و به سرعت به یکی از پرکارترین و پرافخارترین مراکز اورژانس هوایی کشور تبدیل شد.
خبرنگار ایرنا به سراغ مسوول پایگاه اورژانس هوایی شاهرود رفت. فردی که رکورددار بیشترین ساعت پرواز اورژانس کشوراست و تاکنون یکهزار و ۵۰۰ پرواز در کارنامه عملیاتی خود به ثبت رسانده است.
امیر عبداللهی با اشاره به شعاع خدمات رسانی ۲۳۰ کیلومتری اورژانس هوایی شاهرود اظهار داشت: پایگاه شاهرود ۱۳۰ ماموریت پرواز را در کارنامه سال ۹۸ خود به ثبت رساند یعنی ماهی ۱۰ تا ۱۲ ماموریت که این آمار در اورژانس کشورر خوب و قابل قبول است.
وی افزود: هر سال کارنامه اورژانس هوایی شهرستان ثبت و به اورژانس کشور ارسال می شود و شاهرود در حالی به این آمار دست یافت که پرونده اعزام ماموریت ها از نیم ساعت بعد از غروب آفتاب تا نیم ساعت قبل از طلوع آن به دلیل نبود امکان پرواز در شب بسته می شود.
مسوول پایگاه اورژانس هوایی شاهرود با بیان اینکه به دلیل استفاده از بالگرد های نظامی و غیر تخصصی هنوز به ارائه خدمات استاندارد دست نیافتیم، تاکید کرد: اما با وجود تمام محدودیت ها و شعاع عملیاتی گسترده به صورت جهادی دست به کار شدیم و همانند زمان جنگ تجهیزاتی را روی بالگرد تک موتوره سوار کردیم تا خود را به استاندارد های اورژانس نزدیک کنیم و در حال حاضر با طراحی داخلی که انجام دادیم بالگرد توانایی جا به جایی سه بیمار به صورت خوابیده و چهار بیمار به صورت نشسته را دارد.
عبداللهی اضافه کرد: علاوه بر این، کادر پرواز نظامی است و قوانین پروازی خاص خودش را دارد و مجبوریم با قوانین نظامی امداد و نجات پرواز را انجام دهیم.
وی شیوه نامه های تعریف شده اعزام بالگرد در دنیا را مقدمه ای برای تشخیص ارسال لجستیک مورد نظر به محل حادثه عنوان و ابراز کرد: همه کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی نسبت به این موارد اطلاعات کامل و کافی دارند و به محض تماس با ۱۱۵ کد زمینی برای تشخیص وضعیت بیمار به محل فرستاده و وضعیت به پزشک ۱۰۵۰ مستقر در مرکز اورژانس گزارش می شود و پزشک هم با توجه به نشانه ها و شرایط موجود بر اساس شیوه نامه دستور اعزام بالگرد به محل حادثه را می دهد.
مسوول پایگاه اورژانس هوایی شاهرود با اشاره به استقرار پایگاه های اورژانس در فاصله های ۳۵ کیلومتری، یادآور شد: حتی در مناطق جاده ای و روستایی مانند منطقه دور افتاده و دشوارگذر کالپوش در شهرستان میامی به محض بروز حادثه نخستین آمبولانس در کمتر از هشت دقیقه به محل فرستاده می شود و کارشناسی که بر بالین بیمار است نیاز به اعزام بالگرد را تشخیص می دهد.
عبداللهی تاکید کرد: موارد گوناگونی از جمله ایمنی بالگرد، هزینه بالای پرواز، نبود بالگردهای تخصصی، مزاحمت های تلفنی اورژانس، کمبود پَد فرود مناسب، ایجاد صحنه های سوری حادثه برای پیشبرد اهداف تروریستی و قاچاق، همگی دست به دست هم دادند تا سخت گیری های لازم در اعزام بالگرد از سوی مرکز اورژانس کشور انجام شود و در نهایت اعزام بالگرد فقط در صورت تشخیص کارکنان اورژانس، پزشک درمانگاه ها در مراکز بهداشت و مراکز درمانی روستاها، کارشناسان فوریت های پزشکی و مسوول درمانگاه ها انجام می شود.
همه نقاط شاهرود و میامی به اورژانس هوایی نیاز دارد
وی با بیان اینکه همه مردم از بالگرد اورژانس انتظار دارند تا در همان نقطه ای بنشیند که حادثه رخ داده است، اظهار داشت: براساس استاندارد های اورژانس کشور باید در ازای هر ۱۵۰ کیلومتر در مسیر های اصلی یک پایگاه اورژانس هوایی ایجاد شود و با توجه به گستردگی حوزه زیر پوشش اورژانس شاهرود، پراکندگی جمعیت، قرار گرفتن در مسیر تهران – مشهد و عبور سالانه ۲۰ میلیون زائر علی بن موسی الرضا (ع)، آمار بالای تصادفات جاده ای به ویژه در مناطق پرخطر مانند عباس آباد میامی، تعداد روستاهای با فاصله بسیار از یکدیگر، اقلیم متفاوت همچون جنگل و کویر وکوهستان، مناطق دشوارگذری مانند کالپوش و گردنه خوش ییلاق به دلیل بارش سنگین برف و در نهایت بسته شدن راه های ارتباطی باعث می شود در همه مناطق ۲ شهرستان شاهرود و میامی نیاز به پرواز داشته باشیم.
عبداللهی ادامه داد: باید بتوانیم با بالگرد روی کوه، برف و جنگل بنشینیم که متاسفانه بالگرد پرنده ما توانایی نشستن در این مناطق را ندارد و به همین دلیل نمی توانیم در بعضی موارد پوشش مناسبی را انجام دهیم اما عملکرد پرنده های ۱۱۷ در این مناطق به دلیل تخصصی بودن و داشتن موتور قوی امکان پذیر است که ما به عنوان دومین پایگاه هوایی کشور نیازمند یک فروند بالگرد تخصصی هستیم تا شرمنده مردم منطقه نشویم.
مسوول پایگاه اورژانس هوایی شاهرود با بیان اینکه بالگردهای تخصصی ۱۱۷ معروف به آی سی یو پرنده است افزود: در طرح تحول سلامت ۶ فروند بالگرد تخصصی درمانی که قابلیت های فوق العاده ای در حین پرواز دارد و تمامی تجهیزات پزشکی مورد نیاز روی آن نصب است، از سوی وزارت بهداشت خریداری شد و به پایگاه هایی که تازه افتتاح شده بود تعلق گرفت اما از آنجایی که پایگاه شاهرود نیز به این نوع بالگرد نیاز دارد امیدوایم با همکاری مسوولان تدبیری اندیشیده شود تا بتوانیم برای ارائه خدمات مناسب نه تنها به مردم منطقه بلکه به زائران حرم مطهر رضوی، اورژنس هوایی شاهرود را هم از امکانات تخصص بهره مند کنیم.
فرودگاه شاهرود، امکانی برای انتقال بیماران بدحال
عبداللهی همچنین به تجربه استفاده از فرودگاه شاهرود در انتقال بیمار اشاره کرد و گفت: در ۱۲ سال خدمت خود در اورژانس هوایی، ۲ بار برای انتقال بیماران مجبور به استفاده از پرنده های بال ثابت شدیم.
وی در ادامه بیان کرد: نخستین مورد اتوبوس برادران بسیجی بود که از آذربایجان به مقصد مشهد در حرکت بود و در ۴۰ کیلومتری جاده شاهرود- میامی براثر برخورد با تریلی حامل آهن پای ۱۱ سرنشینان آن قطع شد اما خوشبختانه با همکاری به موقع بالگرد سپاه مصدومان را به فرودگاه شاهرود منتقل و با هواپیما برای انجام عمل پیوند به تهران فرستادیم.
وی اضافه کرد: مورد دیگر نیز اتوبوس بانوان بسیجی از مبدا کردستان به مقصد مشهد بود که متاسفانه با توجه به شرایط جوی نا مساعد دچار واژگونی و در نهایت قطع شدن دست ۶ تن از سرنشینان آن شد و با حضور به موقع نیروهای اورژانس هوایی ۲ تن از مصدومان رای عمل پیوند به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود منتقل و بقیه از فرودگاه به بیمارستان های تهران فرستاده شدند.
مسوول پایگاه اورژانس هوایی شاهرود تلخ ترین حادثه را نیز سوختگی مسافران قطار تبریز-مشهد و لذت بخش ترین ماموریت ها را تجربه سه مورد تولد نوزاد در بالگرد عنوان کرد.
عبداللهی یکی دیگر از چالش های اورژانس هوایی شاهرود را نداشتن پد فرود مورد نیاز برای نشستن بالگرد در مناطق مختلف دانست و گفت: به جز بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود و بیمارستان میامی که مجهز به پد فرود استاندارد است، در ۱۰ مکان دیگر همچون عباس آباد، ابتدای جاده کلاته خیج، ابتدای جاده فرومد، چاه جام، طرود و حسین آباد کالپوش هر کدام به دلایل مختلف نیاز شدید به پد فرود استاندارد دارد.
وی افزود:در این زمینه تفاهم نامه ای بین دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و اداره راه و شهرسازی برای ایجاد پد فرود استاندارد در ۱۰ مکان شناسایی شده توسط اورژانس هوایی بسته شده است و امیدواریم به زودی این کار اجرایی شود.
نظر شما