۳۰ درصد پرونده‌های قضایی کرمانشاه اختلافات خانوادگی است

کرمانشاه- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: سطح اختلافات در بین مردم بالاست به گونه‌ای که ۳۰ درصد پرونده‌ها خانوادگی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرویز توسلی زاده پیش از خطبه های نماز جمعه کرمانشاه، منشأ جنایت هولناک اخیر در شهر کرمانشاه را یک اختلاف خانوادگی ساده دانست که اگر بزرگان و ریش سفیدان وساطتت می کردند به راحتی حل می شد.
وی تاکید کرد: وقوع این جنایت دلیلی بر وجود ناامنی در استان نیست چرا که نهادهای امنیتی از کجا باید می دانستند این فرد مسلح است.
توسلی زاده افزود: کارهای زیادی در استان انجام شده و نباید این حادثه را بزرگ کرد.
او اشاره ای نیز به  اختلاف ۲ طایفه بزرگ در استان داشت که با هم درگیر شده بودند.
توسلی زاده تاکید کرد: اجازه سلب امنیت را نمی دهیم و با اینکه دستگاه های قضایی و انتظامی می توانند برخورد سخت قانونی داشته باشند اما ترجیح بر حل اختلافات از راه ریش سفیدی است.
رییس کل دادگستری کرمانشاه در ادامه اشاره ای نیز به سفر رییس قوه قضاییه به استان داشت و گفت: در گام دوم انقلاب بحث عدالت پر رنگ دیده شده که به این منظور سند تحول دستگاه قضایی تدوین و ابلاغ شده است.
توسلی زاده بیان داشت: در این سند بر رفع مشکلات مردم در سیستم قضایی و کاهش پرونده های ورودی تاکید شده است.
او افزود: تلاش کرده ایم تا کارهای مانده را سامان دهیم و عملکرد ما مورد تایید رییس قوه قضاییه قرار گرفت، اما برای تحقق اهدافمان نیازمند کمک خود مردم هستیم.
توسلی زاده گفت: راهکار حل و فصل  اختلافات خانوادگی مانند ارث دریافت مشاوره های حقوقی پیش از ورود پرونده ها به دستگاه قضایی است.  
وی در ادامه اشاره ای نیز به ایام دهه فجر داشت و گفت: خودکامگی رژیم پهلوی منجر به سرنگونی آن شد، چرا که طبق قانون اساسی گذشته، شاه هیچ مسوولیتی در قبال عملکردش نداشت و انتخابات نیز امری نمایشی بود.
توسلی زاده، اما شاخصه مهم انقلاب اسلامی را برگزاری انتخابات برگرفته از رای واقعی مردم دانست و افزود: انقلاب اسلامی منجر به ارتقا سطح سواد و آگاهی مردم  و نیز توسعه مراکز دانشگاهی شده است.
رییس کل دادگستری استان کرمانشاه، تعداد دانش آموختگان رشته حقوق در قبل از انقلاب را حدود ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: اما الان این تعداد کمتر از ۱۰۰ هزار نفر نیستند.
توسلی زاده حوزه اصلی درگیری نظام اسلامی با استکبار را مربوط به شکل گیری حوزه فکری جدید دانست و افزود: نظام اسلامی حقیقت را امری پیشینی می داند در حالی که در تفکر سلطه گر غرب حقیقت امری پسینی است.