کشاورزی هرمزگان ناجی رونق تولید و اقتصاد کشور است

بندرعباس - ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: این استان با داشتن پنج قطب مهم کشاورزی در طول سال و با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی خارج از فصل و همچنین داشتن ظرفیت دروازه‌های صادراتی، نقش راهبردی در رونق تولید و اقتصاد کشور دارد.

علی باقرزاده همایی روز شنبه درگفت وگوبا ایرنا افزود:در حال حاضر وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان، ۱۶۱هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر۲ میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل است که تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل پاییز و زمستان در کشور دارد.

وی ادامه داد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان به گونه ای است که تغییرات فصولی همچون زمستان و تابستان تاثیر چندانی در فعالیت‌های زراعی کشاورزان ندارد و کشاورزان در هر زمانی که اراده کنند، می‌‎توانند دست به کشت محصولاتی بزنند که دیگر استان‌ها امکان کشت آن‌ها را ندارند و بر همین اساس این استان به بهشت کشاورزی خارج از فصل در سطح کشور شهرت یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یاد آور شد: بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور در هرمزگان تولید می‌شود و از این حیث در بسیاری از محصولات مهم مانند گوجه فرنگی، پیاز، بادمجان، هندوانه، خرما و مرکبات رتبه‌ نخست را به خود اختصاص داده است.

باقرزاده اضافه کرد: وجود پایانه های صادراتی خاص برای صادرات محصولات تازه مثل هندوانه، خربزه، خیار سبز، گوچه، پیاز، بادمجان، فلفل و محصولات باغی سردسیری و گردمسیری از طریق بندر شهید باهنر به صورت روزانه با شناورهای محلی و تجاری از دیگر توانمندی‌های هرمزگان است.

اشتغالزایی در بخش کشاورزی نسبت به سایر صنایع و بخش‌های اداری بسیار سریع‌تر و کم هزینه‌تر صورت می‌گیرد و از همین رو نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت جمعیت در شهرها و روستاها دارد و از مهاجرت روستاییان به دلیل نبود اشتغال جلوگیری می‌کند.

طبق آخرین برآورد صورت گرفته از سوی مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، امسال سرما تاکنون به یکهزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و یا بیشتر آسیب زده است و خسارت مالی به کشاورزان بیش از ۶۸۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

 سرمای شدید دچار آسیب و از بین رفتن محصولات سبزی و صیفی همچون گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، فلفل دلمه‌ای، خیار سبز، سیب زمینی، کدو، پیاز و لوبیا سبز  و همچنین افت شدید دمای هوا سبب سرمازدگی محصولاتی نظیر لیموترش، پرتقال، نارنگی و انبه در استان هرمزگان شده است.

 بیشترین خسارت‌ و زیان ناشی از سرمازدگی به محصولات کشاورزی را مناطقی همچون هشتبندی و سندرک میناب، رودان، بندرعباس، حاجی آباد و پارسیان متحمل شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha