۱۶ کتابخانه روستایی در خراسان شمالی ساخته شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: ۲۵ باب کتابخانه عمومی استان از سال ۹۲ تاکنون در این استان ساخته شده است که ۱۶ مورد آن در روستاها بوده است.

علی‌محمد جهانی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از سال ۹۲ ساخت و ساز کتابخانه ها بویژه در روستاها مورد توجه قرار گرفت که هم اکنون نیز ۲ کتابخانه در این مناطق با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد  در حال ساخت است. 

وی افزود: در این بازه زمانی ساخت کتابخانه در روستاهای بیدک، قلعه جق، ارکان، گریوان بجنورد با زیربنای کل ۴۸۰ متر مربع، برج، بزنج و رویین اسفراین با زیر بنای ۴۶۰ متر مربع، چهار بید جاجرم با زیر بنای ۱۲۰ متر مربع، تازه قلعه و غلامان راز و جرگلان با ۲۶۰ متر مربع، دشت در گرمه با ۱۳۰ متر مربع، قلعه خان مانه و سملقان با زیر بنای ۱۲۰ متر مربع، خرق فاروج با زیر بنای ۱۲۰ متر مربع  و روستاهای رباط، ینگه قلعه، حسین آباد شیروان با ۲۶۰ متر مربع انجام شد.

جهانی افزود: با احتساب کتابخانه هایی که در این دولت ساخته شده است در روستاهای این استان هم اکنون ۳۰ باب کتابخانه عمومی وجود دارد.

وی اظهار داشت: تمامی روستاهای بالای هزار تا هزار و ۵۰۰ خانوار باید کتابخانه عمومی داشته باشند که در این استان دست کم به ۵۰ باب کتابخانه عمومی روستایی نیاز است.

خراسان شمالی بیش از ۸۰۰ روستا و آبادی دارد که جمعیت ۱۰۰ روستای این استان بیش از هزار نفر و ۱۷۶ روستا نیز جمعیت ۵۰۰ تا ۹۹۹ نفر دارد.

وی گفت: همچنین کتابخانه های شهری نیز شامل کتابخانه مرکزی بجنورد، چناران شهر، حصار گرمخان، گلستان شهر بجنورد با زیر بنای چهار هزار و ۹۹۵ متر مربع ، شهر اسفراین با زیر بنای دو هزار و ۲۰۰ متر مربع، شوقان و سنخواست در جاجرم با ۸۴۰ متر مربع، ایور و درق گرمه با ۸۴۰ متر مربع، مرکزی آشخانه با دو هزار و ۲۰۰ متر مربع و تیتکانلوی فاروج با ۴۲۰ متر مربع است.

وی اظهار داشت: کتابخانه عمومی روستای رویین اسفراین، قلعه خان مانه و سملقان، گلستان شهر بجنورد و تیتکانلوی فاروج هم اینک بین ۱۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: دولت تدبیر و امید با راه‌اندازی ۲۵ باب کتابخانه عمومی، ‌ نیمی از کتابخانه‌های این استان را ساخته و تجهیز کرده است.

جهانی شمار کتابخانه های نهادی این استان تا سال ۹۲ را ۵۳ باب عنوان کرد و افزود: از سال ۹۲ تاکنون ۲۵ باب کتابخانه جدید در استان ساخته و به این مجموعه افزوده شده است.

وی اظهار داشت: تا قبل از دولت یازدهم در هیچکدام از روستاهای شهرستان بجنورد کتابخانه عمومی وجود نداشت.

وی افزود: پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در شهرستان راز و جرگلان تنها یک کتابخانه در شهر راز وجود داشت اما هم اکنون در تازه قلعه، غلامان و کلاته ابریشم نیز کتابخانه عمومی ساخته و دایر شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی از افزایش ۶۲ درصدی سرانه کتابخانه های عمومی استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: زیربنای کتابخانه های عمومی استان تا سال ۹۲، ۱۱ هزار و ۹۰۷ متر مربع بود که با ساخت و سازهای جدید این رقم به ۱۹ هزار و ۳۰۸ متر مربع رسیده و علاوه بر آن هم اکنون نیز چند باب کتابخانه دیگر ساخته شده و در شرف بهره برداری است.

وی گفت: پنج درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌ هستند که براساس آمارها در شاخص عضویت جزو سه استان برتر کشور هستیم.

وی افزود: هم اینک در کتابخانه های این استان ۸۳۵ هزار و ۴۰ جلد کتاب وجود دارد که تا سال ۹۲ تعداد کتب موجود در مخازن کتابخانه های استان ۵۹۹ هزار و ۳۹۸ جلد بوده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

این استان هم‌اکنون جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت خود در کشور داراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha