رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی پس از توزیع واکسن کرونا ضرورت دارد

شیراز-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه توزیع واکسن کرونا در جامعه به طول می‌انجامد، گفت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی پس از توزیع این واکسن ضرورت دارد.

مهرزاد لطفی، شنبه در دویست و پنجاه و نهمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق برای توزیع واکسن کرونا در فارس تاکید کرد.

وی، با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای توزیع واکسن در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ،اظهار داشت: طبقه بندی گروه‌های دریافت کننده در استان فارس با صحت و دقت کافی در اولویت کار این ستاد قرار داد.

لطفی، با بیان اینکه فرآیند توزیع واکسن در جامعه و روند دریافت گروه‌های مختلف به طول می‌انجامد گفت :جدی گرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با وجود توزیع واکسن و تداوم اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت عمومی همچنان بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

بررسی میزان آمادگی واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به افزایش آمارهای ابتلا به کرونا در استان فارس، تعداد مراجعان سرپایی به مراکز منتخب ۱۶ ساعته تشخیص و درمان کرونا و ماموریت های اورژانس، از دیگر محورهای مورد بررسی رییس این دانشگاه در این نشست بود.

دکتر اورنگ ایلامی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه با اعلام آمار مبتلایان و افراد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های فارس، در مورد نحوه توزیع و ورود واکسن کرونا به کشور گفت: این واکسن در ۲ نوبت تزریق می‌شود. 

افزایش موارد نمونه‌گیری‌های تشخیصی کرونا به بیش از ۶۲۱ هزار مورد در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در این نشست، گزارشی از آمار گروه‌های پُر خطر استان فارس، سالمندان و مبتلایان به بیماری زمینه‌ای که در ردیف‌های اولیه گروه‌های دریافت کننده واکسن هستند، ارائه داد.

عبدالرسول همتی افزود: از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون در استان فارس، بیش از ۶۲۱ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار به شیوه‌های تست و تست سریع طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تهیه شده است که با بررسی این نمونه‌ها، ۱۷۱ هزار و ۱۱۴ مورد مثبت قطعی شناسایی شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون ۵۹۳ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۰۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU)، بستری هستند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همچنین شمار بهبودیافتگان بیماری کووید۱۹ را که از ابتدای شیوع تاکنون از بیمارستان‌های استان فارس ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند، ۱۶۴ هزار و ۳۸۷ نفر اعلام کرد.

همتی اظهار داشت: با جان باختن ۲ نفر در روز گذشته (هفدهم بهمن ماه ۹۹) تاکنون آمار جانباختگان کرونا ویروس در استان فارس به سه هزار و ۱۶۴ نفر رسیده است.

وی، با بیان اینکه آمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹، تعداد مراجعان به مراکز منتخب ۱۶ ساعته، افراد بستری و افراد بدحال در این استان رو به افزایش است، گفت: همه افراد جامعه در برابر ساده انگاری بیماری کووید۱۹ و پیامدهای آن مسوول هستند و همچنان تاکید می‌کنیم که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌توانیم کنترل بهتری بر این بیماری داشته باشیم.

همتی ادامه داد: هم اکنون تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت زرد در استان فارس، از چهار شهرستان به ۱۸ شهرستان افزایش یافته و این به منزله هشداری برای افزایش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است. 

استان فارس دارای ۳۶ شهرستان و ۹۵ بخش است.

اخبار مرتبط