راهداری خراسان رضوی ۵۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی کرد

مشهد- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: این نهاد در قالب بهسازی ماشین‌آلات فرسوده راهداری ظرف یک سال اخیر موفق به ۵۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه‌های این بخش شده است.

ابراهیم نصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین خرید برخی اقلام مانند لاستیک و روغن از "سامانه کالا" با نرخ دولتی یا شرکتهای معتبر داخلی منجر به تحقق بخشی از این حجم صرفه‌جویی در هزینه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی شد. 

وی ادامه داد: بازیافت لاستیکهای فرسوده و روکش نمودن ۵۰ حلقه لاستیک، تغییر کاربری چهار دستگاه کامیون و تبدیل آنها به کامیونت گشت راهداری، خط کش و جرثقیل از دیگر اقدامات منجر به صرفه‌جویی بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی استفاده مجدد لوازم و قطعات ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات ناوگان راهداری رده خارج را که انبار شده بود و همچنین بکارگیری موتور ۱۰ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج راهداری برای استفاده در ماشین‌آلات ناوگان خودرویی سنگین و نیمه‌سنگین راهسازی از دیگر اقدامات منجر به صرفه‌جویی هزینه‌ای برشمرد. 

وی گفت: دیگر اقدام صرفه‌جویانه اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی استفاده مجدد از تیغه‌های گریدرهای فرسوده از طریق جوشکاری دو تیغه با هم، مبادله لوازم و قطعات بین ادارات راهداری تابعه از طریق سرکشی به انبار آنها و تعیین و تشخیص لوازم بلامصرف و مازاد بود. 

نصری به اقدامات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی برای نوسازی ادوات و ماشین‌آلات هم اشاره و بیان کرد: تاکنون در این راستا سه دستگاه لودر پنج تن به ارزش ۱۰۴ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال خریداری شده و یک دستگاه لودر دیگر تا پایان امسال خریده خواهد شد. 

وی افزود: این اداره‌کل همچنین با استفاده بخشی از هزینه یک دستگاه خودرو نمک‌پاش سطح جاده‌ها از محل اعتبارات پارسال و تامین بقیه هزینه توسط دیگر ادارات امسال سه دستگاه نمک‌پاش و چهار دستگاه بیل برف روب به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال خرید. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی همچنین به تعمیر و راه‌اندازی ۱۲۷ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری سنگین و نیمه‌سنگین با هزینه ۳۸ میلیارد ریال اشاره و بیان کرد: تعمیر ۴۶ دستگاه دیگر از همین ابزارهای راهداری با هزینه ۲۰ میلیارد ریال در دست اقدام است. 

۹۵ درصد از حجم کل حمل و نقل کالا و مسافر در استان ۱۱۸ هزار کیلومترمربعی خراسان رضوی از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد. 

این خطه که به لحاظ طول راهها دومین استان کشور محسوب می‌شود، پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته دارد. در مجموع ۲۰ هزار و ۴۸۸ کیلومتر راه شامل افزون بر ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی و حدود شش هزار کیلومتر راه برون‌شهری در خراسان رضوی وجود دارد.

این استان با حدود هزار کیلومتر بزرگراه نیز جزء استانهای دارای بیشترین طول بزرگراه در کشور و همچنین طول آزادراههای خراسان رضوی ۱۲۰ کیلومتر است.

۳۸ هزار راننده باری و ۹ هزار راننده مسافری در بخش حمل و نقل جاده‌ای این استان فعالیت دارند. ۴۳ هزار و ۹۲۰ دستگاه خودرو سنگین هم در ناوگان جاده‌ای خراسان رضوی مورد استفاده است. ۳۹۴ شرکت باری و مسافری، ۹۲ انجمن صنفی مسافری و ۱۷ انجمن صنفی کالا در خراسان رضوی فعال هستند.

۹۹ درصد فعالیتها در بخش حمل و نقل خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha