متکی: تصور می‌کنم رییسی اقبال خوبی در شورای وحدت داشته باشد

تهران- ایرنا- سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب گفت: هدف ما رسیدن به نامزد واحد است اگر رییسی ورود به انتخابات کند تصور شخصی این است که در شورای وحدت اقبال خوبی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، منوچهر متکی روز یکشنبه در نشست خبری شورای وحدت نیروهای انقلاب در ساختمان جامعه روحانیت مبارز کشور، با تبریک ایام‌الله دهه فجر، گفت: دستاوردهای انقلاب در چهل و دو سال گذشته افتخار آفرین است. ورود به عرصه‌های فناوری و قرار گرفتن در صدر رشته‌های علمی و حمایت از مقاومت و حفظ مواضع اسلامی امام راحل در منطقه بخشی از دستاوردهای انقلاب است و برای رفع مشکلات باید این مسیر را ادامه دهیم.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب با بیان اینکه جامعتین در ۴۲ سال گذشته نقش کارساز و وحدت آفرین و همراه با مردم داشته است، افزود: در سالیان اخیر جامعه روحانیت مبارز تلاش کرد احزاب و تشکل‌های سیاسی را برای همگرایی دعوت کند و با مذاکرات صورت گرفته با تشکل‌ها حرکت جدیدی را شروع کرد تا اینکه شورای وحدت با حضور همه اقشار شکل گرفت و ساماندهی شد و در جلسه ای که بیش از ۴۰ حزب اصولگرا حضور داشتند درباره وحدت عملی مذاکره کردیم.

متکی ادامه داد: جامعه روحانیت ۳ نفر را به عنوان نماینده خود معرفی کرد و زنان به عنوان نیمی از جامعه و همچنین استادان و دانشجویان به مشارکت دعوت شدند و کسانی که با این نگاه همفکری داشتند، همراهی کردند.

وی با اشاره به نگرش بلندمدت شورای وحدت و ساماندهی تشکل‌های همفکر از سوی جامعه روحانیت گفت: در بحث رابطه و تعامل با آمریکا نیازمند رویکرد مشخصی هستیم. در این باره دولت‌ها رویکرد متفاوتی داشته‌اند. در محیط‌های آکادمیک نظرات متفاوت است ولی کارگزاران باید نظر واحد داشته باشند.

این فعال اصولگرا افزود: شورای وحدت به دنبال این ایده آرمانی است و هیات اجرایی شورا در یک پروسه مبنی بر مشارکت حزبی شکل گرفته از اقشار اجتماعی تعریف شده یک نفر در این هیت اجرایی باشد و ساختار ثابت شورای وحدت است و وظیفه کلان و دراز مدت و وظیفه مقطعی مانند ریاست جمهوری بر اساس این ساختار سه کار گروه داریم ما ۱۵ کمیته تعریف کردیم که تمام اقشار را در بر می‌گیرد و مجموعه ۲۱نفری دعوت شدند و این کمیته ۲۱ رییس را از بین خود انتخاب کردند که دو وظیفه بر عهده دارد وظیفه تولید محتوا و ساختاری و در ۲۲ منطقه شهرداری وظیفه خود را انجام می‌دهند و می‌توانند جمعیتی تا ۳۰نفر داشته باشد.

وی با اشاره به تشکیل هیأت اجرایی شورای وحدت، افزود: این هیأت در یک پروسه انتخاباتی و دموکراتیک بر مبنای مشارکت جمعی شکل گرفت است. یعنی از هر بلوک حزبی دو نفر انتخاب و جمعا ۱۰ نفر از بلوک‌های حزبی، ۲ نفر از جامعه روحانیت، یک نفر از اقشار و ۲ نفر از جمع زنان در این هیأت حضور دارند که اهداف بلند مدت و کوتاه مدت دارد.

متکی با اشاره به تصویب ساختار و تعریف شرح وظایف هیأت اجرایی در هیأت عالی شورای وحدت گفت: در کارگروه اجتماعی هیأت اجرایی ۱۵ کمیته تعریف کردیم که تمام اقشار را در بر می‌گیرند. هر کدام از این کمیته‌ها ۲۱ عضو از همان قشر مربوطه هستند، رییس هر کمیته را هم خود اعضا انتخاب کردند. کمیته‌های اجتماعی در ۲۲ منطقه شهرداری هسته‌های مردمی مربوط به صنف خودشان را به وجود می آورند. این هسته‌ها می تواند جمعیتی تا ۳۰ نفر را در بر بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: نیمی از کمیته‌ها تشکیل شده اند و تا پایان بهمن تمام کمیته‌ها تشکیل می‌شوند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همایش‌ها و نشست‌ها از اسفندماه انجام می‌شود و در نهایت مانیفست تدوین می‌شود. در پایان اسفند نیز همایش نمایندگان استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

متکی درباره نسبت شورای وحدت با سایر تشکل‌های اصولگرا اظهار کرد: رویکرد ما حفظ وحدت و پرهیز از تخریب است و  به‌شکل آرمانی به دنبال اجماع سازی هستیم، اگرچه در آغاز راه بزرگان این حرکت، در نشست‌های متعدد این هدف را دنبال کردند که ساختارسازی جدید را مبنای کار خود  قرار دهند و همه در کنار هم قرار خواهیم گرفت، یعنی مشارکت جمعی و در فضایی دموکراتیک براساس رأی و شفافیت انجام می‌شود.

دبیرکل کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند در سوال ایرنا خبرنگار درباره نبودن نمایندگان قالیباف، پایداری و احمدی نژادی‌ها در شورای وحدت، گفت: ما شورای وحدت را طیف بندی نکردیم که بگوییم چه کسانی حضور دارند و یا ندارند. باید در مورد  اهداف بلندمدت و کوتاه مدت مذاکره شود تا بتوانیم به یک تصمیم واحد برسیم.

وی درباره موازی کاری شورای وحدت با شورای ائتلاف، افزود: براساس مبانی که تعریف کردیم رویکرد ما هم‌افزایی است ، به عنوان نمونه باید احزاب نقش عملی داشته باشند. در مجموع مساله انتخابات اگر در دو مجموعه با اشتراک بالا همکاری شود هم‌افزایی بیشتری بین گروه‌ها شکل می‌گیرد.

متکی در مورد نامزد مورد نظر این گروه، اظهار کرد: درمورد نامزدهای مورد نظر در نخستین جلسه هیأت اجرایی درباره شاخص‌ها، گفت و گوی‌هایی را آغاز کردیم. پس از مباحث محتوایی و گفتمانی بحث مصادیق را شروع می‌کنیم، اما از الان نمی‌توانیم بگوییم با مجموعه‌های دیگر به نامزد مشترک می رسیم یا خیر. هدف و شعار ما رسیدن به نامزد واحد برای بالا بردن امکان موفقیت در انتخابات ۱۴۰۰ است.

وی درباره نتیجه رایزنی‌ها با جبهه پایداری ادامه داد: با شورای ائتلاف، پایداری و جامعه مدرسین گفتگو کردیم. کرسی های‌شان در اینجا خالی نگه داشته شده، اگر تفاهم حاصل شود امکان پیوستن به هم برای کار جمعی وجود دارد. 

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: هدف ما رسیدن به نامزد واحد است و این می تواند تا حدود زیادی موفقیت ما را در انتخابات تضمین کند. ما نباید به دلیل اینکه مردم نسبت به وضع موجود نگران هستند و اعتمادشان را تا حدود زیادی از دست دادند، فکر کنیم پیروز قطعی انتخبات هستیم. معتقدیم گفتمان درست، رسیدن به نامزد اصلح و تبیین مواضع برای مردم با زبان درست مردمی انجام شود.

متکی درباره نحوه همکاری‌ها با جریان قالیباف و احمدی نژاد ادامه داد: ما با همه کسانی که رویکرد شورای وحدت را پذیرا باشند و شعارشان همگرایی باشد، آماده همکاری هستیم. من نسبت به افراد نام نمی‌برم. افراد را در ظرفیت انتخابات ریاست جمهوری بعداً شاید مورد بررسی قرار دهیم، نسبت به شخصیت‌های سابق یا لایق سیاسی براساس مواضع کنونی‌شان  شورای وحدت اعلام نظر می‌کند.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره سهم خواهی پایداری در ادوار قبلی انتخابات یادآور شد: ما از جایگاه شورای وحدت چنین نسبت هایی نظیر سهم خواهی را برای مجموعه‌ها به کار نمی‌بریم. ما حرکت جمعی را دنبال می‌کنیم. پس از تعریف شاخص‌ها وارد موضوع بررسی مصادیق می‌شویم و تا کنون کسی را مورد بررسی قرار ندادیم.

وی افزود:: وحدت یک روند است که طرف‌ها به ضرورت آنمی‌رسند. پس از آن راهکار وحدت مشخص می شود. این همراهی و با هم بودن را حس می‌کنیم بنابراین در گذشته مذاکراتی با هم داشتیم و الان هم این مذاکرات جاری است و امیدواریم به نتیجه برسیم.

متکی گفت: شورای وحدت در حوزه داخلی و سیاست خارجی دیدگاه‌های خودش را دارد که نظراتش را خواهد گفت. پس باید اجازه داد افراد گمانه زنی‌های خاص خودشان را داشته باشند.

وی درباره تعدد نامزدها در جریان اصولگرا و احتمال نامزدی رئیسی افزود: زیاد بودن نامزدها اختصاص به یک طیف ندارد. هر کس متاعی دارد که در عرصه انتخابات عرض می‌کند. در مجموع کثرت نامزدها شانس پیروزی را پایین می‌آورد. تلاش می‌کنیم تعداد نامزدها کاهش پیدا کند، این رویکرد مناسبی است. اگر آقای رئیسی ورود به انتخابات کند تصور شخصی ما این است که در شورای وحدت با اقبال خوبی روبه رو خواهد شد.

سخنگوی شورای وحدت درباره باقی ماندن نامزدها در صحنه انتخابات، اظهار کرد: اگر بعد از مباحث و تصمیم گیری نهایی کسی یا کسانی همچنان در صحنه بمانند، علی القاعده اقبالی ندارند، گرچه نمی‌توان منع شان هم کرد.

وی با اشاره به اعضای هیأت اجرایی شورای وحدت ادامه داد: مرضیه وحید دستجردی و عمرانی و آقایان ناظمی، کیهانیان، حکیم جوادی، نوری، الله کرم، خادمی، قریشی، شهاب، ولی زاده، سجادی، زریبافان، خیلیان و رئوفی هستند.

نگاه افراطی و تفریطی امروزی به زن، جاهلیت مدرن است

در ادامه، «نیره قوی» دیگر سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب به بیان دیدگاهای خود پرداخت و گفت:  امروز در جهان نگاه افراط و تفریط نسبت به زن وجود دارد و تعبیر به جاهلیت مدرن است اما اسلام  و گفتمان انقلاب بدون افراط و تفریط بدون جنس  با نگاهی متعادل به زن نگاه می‌کند.

عضو شورای وحدت نیروهای انقلاب افزود: جایگاه زن در این گفتمان در عرصه‌های مختلف موجب می‌شود زنان پیشرو باشند و امروز که تغییرات اساسی در حوزه‌های مختلف انقلاب رخ داده است زنان می توانند نقش آفرینی مهمی در جامعه داشته باشند. در گام دوم انقلاب اسلامی، حفظ ارزش‌های انقلاب سخت‌تر از پاسداری از انقلاب است و بانوان می‌توانند نقش موثر و پررنگی داشته باشند.

وی افزود: شورای وحدت رویکرد جدیدی به حضور زنان دارد و همیشه زنان به عنوان نیمی از جامعه در فعالیت‌ها بودند و دیده شدند و حضورشان جز بدیهیات بوده است.  اما در گام دو انقلاب نگاه متفاوتی شکل می‌گیرد و لازمه اش این است که خودشان در عرصه حضور پیدا کنند و این حضور را می‌توان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha