۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۱۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84215230
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۹۷ جسد به پزشکی قانونی خراسان شمالی ارجاع شد

۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۱۴
کد خبر: 84215230
۴۹۷ جسد به پزشکی قانونی خراسان شمالی ارجاع شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: پزشکان و کارشناسان پزشکی این اداره ۴۹۷ جسد را در ۹ ماه سال جاری بررسی کردند که بیشترین اجساد مربوط به تصادف بوده است.

دکتر حسن محمد زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان با بیان اینکه آمار ارجاع جسد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری ندارد اظهار داشت: از مجموع اجساد ۳۳۹ مورد مربوط به مرگ های غیرطبیعی است که از این تعداد ۲۶۱ نفر مرد و ۷۸ نفر زن است.

وی اظهار داشت: از مجموع اجساد ۱۱۱ مورد مرگ طبیعی شناسایی شد که ۷۴ نفر مرد و ۳۷ نفر زن بودند.

 مرگ‌های غیرطبیعی به مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای، مسمومیت‌ها، حوادث ناشی از کار، خودکشی‌ها، غرق شدگی، برق‌گرفتگی، مرگ‌های افراد مجهول الهویه، مرگ‌های ناشی از قصور احتمالی کادر پزشکی است که با درخواست مقام قضایی جهت اقدامات لازم و کارشناسی توسط پزشکی قانونی انجام خواهد شد.

وی گفت: از مجموع اجساد بررسی شده در سال جاری ۱۳۸ مورد با معاینه ظاهری و ۳۵۹ مورد با کالبد گشایی علت مرگ شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر شهروندان تمایلی به معاینات کالبد گشایی ندارند افزود: پزشکی قانونی نیز اصراری بر این مورد ندارد اما در صورت نیاز کالبد گشایی انجام می شود.

محمدزاده اظهار داشت: در سال جاری هشت مورد گاز گرفتگی، پنج مورد سوختگی، چهار مورد برق گرفتگی و ۱۵ مورد غرق شدگی نیز اتفاق افتاده است.

وی از تمامی شهروندان خواست تا در صورت مرگ فردی در منزل با پلیس و کلانتری تماس نگیرند گفت: شهروندان فوتی‌های غیر مشکوک را به دادپزشک اطلاع دهند تا در مرحله اول علت مرگ با توجه به ظاهر و بدون کالبد گشایی مشخص شود، در موارد زیادی نیز به کالبد گشایی نیست، اجازه دفن صادر خواهد شد.

وی اظهار داشت: از شهروندان می خواهیم که در صورت فوت عادی بستگان در منزل به شماره ۰۹۱۵۹۸۷۴۰۵۷ دادپزشک استان تماس بگیرند، در طرح داد پزشک، صدور جواز دفن ساماندهی و از ارجاع غیر ضروری اجساد به مراکز پزشکی قانونی در استان جلوگیری می شود.

وی گفت: از مجموع اجساد ارجاع داده شده به پزشکی قانونی ۱۷۲ نفر مربوط به حادثه های ترافیکی بوده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد کاهش دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی تعداد کل فعالیت های این اداره کل را ۲۱ هزار و ۷۷۳ مورد عنوان کرد و گفت: سال گذشته در این مدت ۲۲ هزار و ۳۱۲ مورد بوده است.

محمدزاده اظهار داشت: در بخش معاینات امسال ۱۶ هزار و ۷۷۲ مورد، متوفیات ۴۹۷ مورد و آزمایشگاه سه هزار و ۶۷۰ مورد است.

تشکیل بانک اطلاعاتی ژنتیکی

وی افزود: تاکنون، هزار و ۱۰۰ نمونه خون از زندانیان این استان برای تشکیل بانک اطلاعاتی ژنتیکی از مجرومان خطرناک گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعات هویت ژنتیک در کشف و پیش‌گیری از وقوع جرم موثر است گفت: راه‌اندازی و فعالیت بانک ژنتیک به کاهش بخشی از دغدغه‌ها در حوزه پیشگیری از جرایم کمک می کند.
وی افزود: هرچند با تشکیل این بانک تمام مشکلات در حوزه وقوع جرایم برطرف نمی‌شود، اما می‌تواند در پیشگیری از وقوع و تکرار جرایم مؤثر باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی در خصوص آمار نزاع نیز گفت: ۶ هزار و ۵۶۰ نفر در خصوص نزاع مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد ۲۱۵ نفر زن و چهار هزار و ۴۱۰ نفر مرد هستند.

محمدزاده با بیان اینکه معاینات نزاع در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است افزود: بین شهرستان های این استان بیشترین آمار نزاع مربوط به شهرستان اسفراین بوده است.

وی افزود: مابقی به ترتیب شیروان، فاروج، بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان است.

محمد زاده بدون ذکر آمار از تعداد همسر آزاری، کودک آزاری، خودکشی و قتل گفت: آمار مقایسه ای همسر آزاری و کودک آزاری نسبت به پارسال به ترتیب ۵.۴ درصد کاهش و ۶۶.۶ درصد کاهش بوده است.

وی گفت: استان خراسان شمالی در همسر آزاری در سطح کشور در سال گذشته رتبه ۱۹ را دارد که امسال به رتبه ۱۲ رسیده است.

وی افزود: در کودک آزاری نیز این استان رتبه ۲۳ را داشت که به رتبه ۱۸ رسیده است.

وی گفت: طبق تحقیقات انجام شده خودسوزی در این استان نیز در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته است.

محمد زاده اظهار داشت: در قتل نیز خراسان شمالی در کشور  پارسال  رتبه ۱۷ را داشت که هم اکنون به رتبه ۱۴ رسیده است.

وی در خصوص فوتی های مواد مخدر نیز گفت: در سال های ۹۴ تا ۹۵ روند افزایشی بوده است، در سال ۹۶ شیب ملایم افزایشی، در سال ۹۷ با شیب ملایم کاهشی اما در سال ۹۸ دوباره شیب آن افزایشی بوده است.

محمد زاده اظهار داشت: در خصوص مرگ و میر با الکل نیز در سال  ۹۴  به ۹۵ افزایشی، در سال ۹۶ کاهشی و در سال ۹۷ افزایش و در سال ۹۸ درصد مرگ و میر کاهشی بوده است.

وی در خصوص آمار کمیسیون ها نیز گفت: در سال جاری ۲۰۲ موردپرونده در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت که ۱۰۳ مورد آن مربوط به قصور پزشکی بوده است، پرونده های قصور پزشکی در سال گذشته ۸۸ مورد بود.

وی گفت: از مجموع پرونده های قصور پزشکی در سال جاری ۶۶ مورد تبرئه و ۳۷ مورد محکومیت صادر شده است.

استان خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت و داشتن قومیت های کرمانج، ترکمن، تات، ترک و بلوج در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha