به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، «سیدجواد احمدی» اظهار داشت: طرح کنترل بازار در پایان سال با نظارت ویژه و مستمر بازرسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های سراسر کشور بر همه مراکز عرضه کالا شامل لبنیات از جمله شیر، ماست و پنیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینیجات، واحدهای ارائه خدمات از جمله شرکت های مسافرتی، هوایی، جاده ای ، ریلی و دریایی و دفاتر فروش آنها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، غذاخوری ها، رستوران های بین شهری، میادین و میوه و تره بار، خدمات خشکشویی، قالیشویی و بهویژه نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانهها و مراکز نگهداری کالا، بنکداران، عمده فروشی و خرده فروشی انجام میشود.
وی افزود: طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰، با هدف ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و با توجه به ضرورت استمرار تشدید فعالیت های نظارت و بازرسی بازار کالا و خدمات به ویژه اقلام پرمصرف برگزار میشود و بازرسان تلاش میکنند با تخلفات مرتبط با قیمت کالاها و خدمات برخورد کنند.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت تصریحکرد: از دیگر اهداف این طرح میتوان به ارائه خدمات و قیمت با توجه به افزایش تقاضای عمومی در این ایام، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، اتخاذ تمهیدات لازم به منظور همافزایی و همکاری موثر با سایر نهادها و دستگاه های ذیربط در راستای وحدت رویه در اقدامات نظارتی، جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق و برخورد بازدارنده با تخلفات احرازی طبق قوانین و بخشنامههای مربوطه و جلوگیری از تخلفات احتمالی توسط برخی افراد سودجو و در نهایت رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارشهای مردمی اشاره کرد.
احمدی تاکید کرد: کنترل و نظارت بر بازار کالاها و خدمات بهعنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی این سازمان و سازمانهای صنعت سراسر کشور در طول سال مدنظر بوده و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در این ایام گستردهتر میشود.
وی، کنترل و نظارت بر رعایت قیمت های مصوب، نصب برچسب قیمت و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالا و یا رعایت ضرایب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده فروشی را از دیگر اهداف مهم این طرح برشمرد.
به گفته این مسوول، از توان و ظرفیت ائمه جمعه و جماعات، استانداریها و صداوسیمای استانها در انجام بازرسیها استفاده میشود.
احمدی اظهار داشت: با برگزاری جلساتی با دستگاههای ذیربط مقرر شده تا از پشتوانه مادی و معنوی استانداری و فرمانداری ها، ائمه جمعه و جماعات و نیز تواناییها و امکانات صدا و سیمای استانها به منظور آگاهی بخشی عموم در راستای چگونگی و روند اجرایی کردن بهینه طرح و رفع مشکلات و موانع موجود بهرهگیری شود.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت درباره دیگر اقدامات انجام شده برای پیشبرد اهداف طرح مذکور، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با برقراری تعامل و هماهنگی مناسب با دیگر سازمان ها و دستگاه ها از جمله مخابرات، نیروی انتظامی، اداره کل استاندارد، دانشگاه های علوم پزشکی، اداره کل تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ناظران افتخاری، تشکل های تولیدی و توزیعی در قالب های مختلف نظارت بر رعایت قیمت توسط واحدهای صنفی، نصب برچسب قیمت متحدالشکل در همه واحدهای ذیربط و صدور فاکتور بیشترین کارایی را در نظارت بر بازار این ایام داشته باشیم و بهصورت همزمان قیمت کالاهای اساسی در نقاط مختلف کشور را رصد کنیم.
وی اظهار داشت: با توجه به تصمیمات ابلاغی به منظور ایجاد هم افزایی و اجرای دقیقتر این طرح، مقرر شده تا سازمانهای صنعت، معدن و تجارت تامین و توزیع کالاهای هدف خاص ایام نوروز شامل میوه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شکر، نان، روغن نباتی و برنج را با اولویت شرکتهای پشتیبانی امور دام، تعاون روستایی و غله و خدمات بازرگانی، پیگیری کنند.
گشت های بازرسی محسوس و نامحسوس برگزار می شود
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برگزاری گشت های بازرسی با دستگاه های ذیربط استانی و درراستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب از دیگر برنامه های اجرایی این طرح است.
به گفته وی، به منظور انجام نظارت و بازرسی های نامحسوس بر واحدهای صنفی مربوط و رسیدگی سریع به این گزارش ها، از توان انجمنهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ناظرین افتخاری استفاده می شود.
احمدی به انجام برنامه ریزی لازم برای تعیین و معرفی شبکه های توزیع منتخب و قابل شناسایی جهت عرضه بهینه اقلام مشمول طرح تامین و توزیع ایام نورز به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در توزیع اقلام به لحاظ کیفیت و کمیت و قیمت کالاها اشاره و خاطرنشانکرد: نظارت موثر به منظور حصول اطمینان از خالص فروش کالا از جمله شیرینی و میوه، چگونگی تولید، چاپ و مصرف جعبههای مقوایی شیرینی، عدم کم فروشی، حسن اجرای قیمت های مصوب پایانه های مسافربری و حمل و نقل درون شهری و نیز چگونگی ارائه خدمات در اتوبوسهای ویژه براساس ضوابط و مقررات از دیگر برنامه های اجرایی این طرح است.
احمدی گفت: در این ایام بر چگونگی فروش بلیتهای پروازهای داخلی و خارجی، تورهای داخلی و چگونگی ارائه خدمات به مسافرین مطابق قراردادهای منعقده دفاتر با مسافران و نیز چگونگی ارائه خدمات پارکینگها و توقفگاهها به منظور حصول اطمینان از رعایت سقف قیمت های مصوب، نظارت خواهد شد.
معاون بازرسی سازمان حمایت تاکید کرد: به منظور سهولت در دسترسی مصرف کنندگان به مراجع نظارتی و رسیدگی موثر به تخلفات، سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها علاوه بر استقرار اکیپ های بازرسی در قالب های سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا، نسبت به بازرسی میدانی از پایانه های مسافربری بین شهری، نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا، فروشگاههای زنجیره ای و فروشگاه های عرضه کننده البسه و پوشاک، آجیل و خشکبار و شیرینی جات اقدام خواهند کرد.
نظارت بر چگونگی عملکرد فروش فوقالعاده و حراجهای فصلی
احمدی تصریحکرد: ارائه هرگونه تخفیف در قالب حراج یا فروش فوقالعاده باید بر مبنای قیمت خرید کالا مستند به صورتحساب معتبر و نیز مجوز لازم از اتحادیه صنف مربوطه لحاظ شود بنابراین به منظور جلوگیری از سوء استفاده و صیانت از تولیدکنندگان و حمایت از حقوق مصرف کنندگان هرگونه حراج در این ایام کنترل خواهد شد و این در حالی است که برای جلوگیری از هرگونه گرانفروشی بر رعایت ضرایب سود قانونی، نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور و مطابقت کالاهای عرضه شده در نمایشگاهها با نمونه پلمپ شده و نیز نحوه خدمات رسانی پارکینگ نمایشگاهها نیز نظارت مستمر انجام می گیرد.
نظارت بر توزیع میوه شب عید
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مهمترین موارد نظارتی در این طرح را نظارت بر میوه شب عید خصوصا پرتقال و سیب دانست و تصریح کرد: طی تمهیدات اندیشیده شده بازرسان استان های کشور بر نحوه تامین ، جذب و توزیع و قیمت میوه و مرکبات بخصوص پرتقال و سیب و مراکز نگهداری کالا شامل سردخانه ها و انبارها و بررسی میزان موجودی کالا با استفاده از سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا نظارت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، پیش از این «علیرضا رزم حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: انتظار میرود دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با تامین کالا و رفع مشکل توزیع، بازار را مدیریت کنند و برای تعادل در قیمتها اقلام در مسیر کارخانه تا بازار مورد رصد قرار بگیرد و از طریق مراکز پخش به دست مردم برسد.
نظر شما